به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس اردبیل ، سرهنگ سید داوود موسوی روز یکشنبه در نشست تعاملی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی و مسوولان هیات های مذهبی و معتمدان محلات 6 گانه اردبیل افزود: نقش مشارکت مردم و هیات های مذهبی با پلیس در تامین امنیت مطلوب مراسم عزاداری برجسته و اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار کرد: فرماندهی انتظامی اردبیل با حداکثر توان و بهره مندی مثبت از امکانات ماموریت تامین امنیت انتظامی و ترافیکی عزاداری های ماه محرم را انجام می دهد.
او همچنین با اشاره به ناامنی های منطقه و تنش های حاکم در کشورهای همسایه ایران اسلامی گفت: استکبار جهانی و همپیمانان مزدور آن با شیوه ها و ترفندهای خصمانه سعی در ایجاد ناامنی در عزاداری ها و کم ارزش جلوه دادن ارزش های ماه محرم دارند که باید در این عرصه هوشیارانه حرکت کرده و با عزاداری های باشکوه ارزش های حسینی و باورهای دینی را زنده نگهداشت.
سرهنگ موسوی با تاکید بر اینکه باید با روشنگری سیاسی و اسلامی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی از بروز آسیب ها و ناهنجاری در عزاداری ها پیشگیری کرد، اظهار کرد: باید با مشارکت همگانی عزاداری های ماه محرم درخور شان و جایگاه ارزشمند شهدای والامقام عاشورا برگزار و حداکثر مشارکت با پلیس به عمل آید.
مردم اردبیل که به نوشته کتب معتبر تاریخی فرستاده مخصوص اباعبدالله الحسین (ع) به کوفه یعنی حضرت مسلم (ع) در یکی از این روزهای دهه اول ذی الحجه به شهادت رسیده است مراسم های عزاداری خود را آغاز می کنند.
عزاداری های شبانه نیز که همزمان با طشت گذاری و از اواخر ماه ذی الحجه در اردبیل آغاز می شوند تا تاسوعا بطور مرتب در مساجد و تکایای منطقه ادامه می یابند و عزاداران هر محله به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و یا سینه زنی به مساجد دیگر نقاط شهر می روند.
بازار و کوچه و پس کوچه های اردبیل که عشق به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از گذشته های دور در قلوب پاک مردم آن ریشه دوانده با نمایان شدن هلال غم انگیز محرم در آسمان منطقه حال و هوای معنوی به خود می گیرد.
دسته های عزاداری در مقابل مسجد جامع شهر که در بازار اصلی واقع شده است و نیز در داخل مساجد و تکایای مسیر حرکتشان توقف کرده و به شیوه خاصی با نوحه خوانی مداحان به زنجیر زنی و سینه زنی می پردازند. اصناف و کسبه با باز گذاشتن مغازه های خود از سوگواران با چایی ، خرما ، حلوا ، کلوچه ، فطیر سنتی و مانند آن پذیرایی می کنند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.