درست است که اقداماتی از جمله رصد مشکلات نخبگان و مخترعان، تسهیل تجاری سازی علم و قانون حمایت از تاسیس شرکتهای دانش بنیان و چندین طرح دیگر در این راستا در دستور کار قرار گرفته اما آنچه بیش از هر چیز ضروری به نظر می رسد استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استان در عرصه تولید است.
با توجه به لزوم حرکت مخترعان به سمت کارآفرینی متأسفانه آن طور که باید بنا به دلایلی چون عدم ارتباط با صنعت، استعداد افراد به مسیر کارآفرینی متمایل نمیشود.
دکتر حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» با بیان اینکه استان فارس در حمایت از استعداهای برتر بعد از تهران، رتبه دوم کشوری را دارد از شناسایی این استعدادها و حمایت آنها توسط بنیاد ملی خبر داد و ابراز داشت: به دانشجویان نخبه، جوایز تحصیلی اعطا میگردد و مخترعینی که اختراع آنها در یکی از جشنواره های بنیاد برگزیده شود نیز علاوه بر اینکه مخترع درجه سه نامیده می شوند، جایزه و امکاناتی دریافت می کنند تا بتوانند به سمت تجاری سازی بروند.
دکترشریف ؛ هوش، خلاقیت، انگیزه ذاتی، تخصص و اثرگذاری بیبدیل یا کمبدیل در اجتماع تخصصی خود و در چارچوب گفتمان نظام اسلامی را جزو خصوصیات نخبگان توصیف کرد و افزود: شخصی که نفر اول کنکور می باشد از نظر ما نخبه نیست بلکه او یک استعداد برتر است اما اگر همین شخص پس از ورود به دانشگاه موفقیت های چشمگیری کسب نمود و توانست در جامعه اثرگذار باشد نخبه تلقی می شود.
وی ابراز داشت: در سال 95 بنیاد نخبگان فارس با توجه به جایگاه و رسالت خود در استان و با عنایت به سیاست گذاری های صورت گرفته از سال 94، چهار حوزه اصلی «نوآوری و کارآفرینی»، «اجتماعات نخبگانی»، «فرهنگی و توانمندسازی» و «برنامه ریزی و نظارت» را برای برنامه های خود تعریف نمود.
شریف رویکرد اصلی حوزه «نوآوری و کارآفرینی» را بررسی دقیق و کارشناسانه وضعیت زیست بوم کارآفرینی فارس و تدوین و ارائه طرح جامع «زیست بوم کارافرینی استان» دانست و اظهار داشت: در این مسیر از طریق تعامل با دستگاه ها و مراکز متولی حوزه کارآفرینی، اقدامات موثری صورت گرفته و همزمان با این اقدام از طریق برگزاری رویدادها و تورهای کارآفرینی و نوآوری، کارگاه های متعدد آموزشی عالی، شرکت شهرک های صنعتی، فن بازار منطقهای و پارک علم و فناوری استان فارس در بحث ترویج فرهنگ کارآفرینی، گام هایی برداشته شده است.
رئیس بنیاد نخبگان فارس دوره علمی - آموزشی تور نوآوری در شیراز، اقلید و فراشبند، برگزاری دوره های آموزشی ویژه نخبگان، استعدادهای برتر، صاحبان شرکتهای نوپا و متخصصان دانشگاهی در حوزه های مالکیت فکری و ارائه خدمات مشاوره ای تجاری سازی را جزو فعالیت های حوزه نوآوری و کارآفرینی معرفی کرد.
وی به حوزه اجتماعات نخبگانی اشاره کرد و گفت: شناسایی و زمینه سازی به منظور اثرگذاری استعدادهای برتر در قالب گروه های نخبگانی در جامعه تعریف شده و در این زمینه برنامه «مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی» و حمایت از برنامه های مختلف گروه های دانشجویی فعال در حوزههای گوناگون در قالب کانون ها و انجمن های علمی - دانشجویی این هدف دنبال گردیده است.
شریف به اولویت های اصلی حوزه توانمندسازی و فرهنگی نیز پرداخت و ابراز داشت: تکریم و الگوسازی از نخبگان و سرآمدان استان یکی از اولویت های اصلی این حوزه است که در این راستا مراسم تکریم از نخبگان فارس و نگارش و چاپ زندگی نامه آنها در قالب رمان در دستور کار قرار گرفته و به اجرا درآمده است.
ظرف چهار سال گذشته خروج نخبگان از کشور شتاب کمتری گرفته است
شریف عملکرد بنیاد نخبگان فارس را در کاهش خروج نخبگان از کشور موثر دانست و گفت: ظرف چهار سال گذشته خروج این دسته افراد از کشور، شتاب کمتری گرفته است.
رئیس بنیاد نخبگان فارس از انعقاد قرارداد معاونت امور فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه های شیراز و دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و ابراز داشت: در قالب این قرارداد چنانچه بیش از یکسال از فراغت فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور که جزو دانشجویان برتر دنیا باشند، نگذشته باشد میتوانند برای انجام پسادکتری، تقاضای خود را به آدرس معاونت علمی فناوری ارسال و در صورت پذیرش تقاضای آنها توسط دانشگاه، دوره یکسال و حداکثر دو سال پسادکتری را طی کنند.وی به تسهیلات دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی مقیم خارج از کشور اشاره کرد و گفت: چنانچه این افراد برای فرصت های مطالعاتی به این دانشگاه ها مراجعه کنند بین 6 تا 9 ماه از برخی مزایا مثل تهیه بلیط رفت و برگشت، پرداخت بیمه در مدت زمانی که ایران هستند، اعطای 20 تا 25 میلیون تومان گراند پژوهش، یک گراند 60 میلیونی و کمک هزینه اسکان بهره مند می شوند.
به رفتن افرادی مثل مریم میرزاخانی انتقادی وارد نیست چون برخی زیرساختها فراهم نشده است
شریف دلیل خروج برخی نخبگان صاحب ایده از کشور را فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت ها عنوان کرد و افزود: تمام کسانی که به خارج از کشور می روند به کشور خود علاقمندند؛ به رفتن افرادی مثل مریم میرزاخانی انتقادی وارد نیست چون برخی زیرساخت ها فراهم نشده است.
رئیس بنیاد نخبگان فارس با تاکید بر اینکه باید در بررسی خواسته های جوانان کمی سعه صدر به خرج داد، اظهار داشت: جوانان نمی توانند جایی بهتر از کشور خود پیدا کنند، فقط کافی است با آنها مهربان تر باشیم و با اغماض به مسائل آنها بنگریم.وی از طراحی نقشه راه اکوسیستم کارآفرینی توسط چند تن از نخبگان این حوزه و دانشمندان غیرمقیم و تصویب آن در شورای اشتغال استان خبر داد و گفت: زیرساخت های این طرح آموزش، ترویج، زیرساخت های حمایت شده توسط دولت و بخش خصوصی و سرمایه گذاران خطرپذیر هستند.
شریف با اشاره به بحث زیرساخت ها از راه اندازی مرکز کارآفرینی و نوآوری از طریق قرارداد با معاونت علمی و فناوری و دانشگاه شیراز خبر داد و ابراز داشت: اولین مرکز شتاب دهی دانشگاه علوم پزشکی توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در کنار این مرکز افتتاح شده و در صورتی که مخترعان بخواهند به سمت تجاری سازی بروند در این مراکز به آنها جهت داده می شود. رئیس بنیاد نخبگان فارس، فرهنگ توجه به نیروی انسانی را گوشزد کرد و گفت: با راه اندازی مجمع خیران نخبه پرور بستر مناسبی جهت مشارکت افراد خیر و توانمند در زمینه شناسایی استعدادها، آموزش، پرورش و پشتیبانی فکری، توانمندسازی و سرمایهگذاری در حوزه نخبه پروری فراهم گردیده و فرهنگ توجه به نیروی انسانی در بین خیرین در حال ترویج است.
شریف، اعطای جایزه بنام بزرگان و فرهیختگان، اعطای بورس تحصیلی و وام قرض الحسنه، حمایت از مستعدین ایده پرداز و موسسات و مجموعه های حامی مستعدان و نخبگان را جزو برنامه های این مجمع معرفی کرد و افزود: بدلیل بودجه های محدود دولت، خیران از ایجاد زیرساخت های لازم برای پیشرفت مستعدان و نخبگان حمایت کرده اند و بنیاد نخبگان فارس نیز تاکنون توانسته نظر برخی از آنان را در این خصوص جلب نماید.
وی با بیان اینکه هم اکنون هشت کارگروه تخصصی توسط خیران نخبه پرور در حال برگزاری است، گفت: از ابتدای مهر امسال حداقل صد دانش آموز در قالب کمک هزینه تحصیلی تحت حمایت انجمن خیران نخبهپرور قرار خواهند گرفت.
رئیس بنیاد نخبگان فارس از تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی بویژه در مناطق محروم کشور نیز خبر داد و ابراز داشت: در یک نهضت جمعآوری کتب علمی با سفر به شهرستان های خنج، گلهدار مُهر، لامرد، اوز، قیروکارزین و گراش توسط خیرین بویژه دانشجویان، اقدام به تجهیز کتابخانه های این مناطق کرده ایم.
شریف با اشاره به فعالیت های حوزه تکریم و الگوسازی از نخبگان، تکریم از چهار شیمیدان برجسته برنده جایزه علامه طباطبایی، تکریم بین المللی دکتر سیدعلی ملک حسینی و تهیه کتاب رمان از زندگینامه علمی 5 برنده جایزه علامه طباطبایی را جزو برنامه های این حوزه بیان کرد و گفت: در حوزه برنامه ریزی و نظارت نیز مهم ترین برنامه های بنیاد، نظارت دقیق بر اجرای آیین نامه های جوایز تحصیلی در دانشگاه های استان و همچنین طرح شهاب بود که با همکاری آموزش و پرورش استان به نحو شایسته ای در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه طرح شهاب، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، آن را جزو یکی از سندهای راهبردی بنیاد نخبگان دانست و اظهار داشت: در این طرح که سه سال بیش از ناحیه 4 شیراز آغاز شد، معلمان بصورت نامحسوس دانش آموزان را در کلاس چهارم دبستان استعدادیابی و در قالب فرمهایی شناسایی می کنند و سال پنجم و ششم نیز همین دانش آموزان بصورت نامحسوس شناسایی و این فرایند پیگیری میشود.
شریف افزود: در نهایت نتیجه این ارزیابی ها به استان اعلام می گردد و از اول مهرماه در فارس، شاهد هدایت دانش آموزان کلاس هفتم هستیم.وی در ادامه با تشریح جزییات خدمت نظام وظیفه تخصصی برای نخبگان دانشجو ابراز داشت: بر اساس قوانین اعلام شده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای نخبه از تسهیلات معافیت سربازی برخوردار می شوند و مدت سربازی آنها به نصف تقلیل می یابد.
رئیس بنیاد نخبگان فارس با اشاره به اختراع یک پمپ آب هوشمند توسط یک مخترع استان، گفت: شهرداری با خرید 130 پمپ هوشمند از این مخترع اعلام کرد که سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد تومان در مصرف آب صرفه جویی شده است.
وی افزود: مخترع دیگری از استان فارس، یک آسفالت پلیمری طراحی نموده که در گرمترین و سردترین نقاط کشور نیز تست شده است. شریف از تمایل کشورهای آلمان و قطر برای جذب این مخترع خبر داد و اظهار داشت: این مخترع آنقدر عِرق ملی داشته که در پاسخ به درخواست این کشورها اعلام کرده که می خواهد بماند و به مملکت خود خدمت کند.رئیس بنیاد نخبگان فارس بر ورود خیران و سرمایه گذاران خطرپذیر در عرصه حمایت از نخبگان تاکید کرد و گفت: اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی همان قدر که برای کالاهای درجه چندم کشورهای بیگانه سرمایه گذاری می کنند، چند درصد از این سرمایه را صرف حمایت از جوانان خوشفکری که تعدادشان در کشور کم نیست کنند قطعا نتیجه آن را خواهند دید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 738061
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.