از 8 خرداد سال 1358 که اولین نفر بر کرسی استانداری فارس تکیه زد تا کنون 15 نفر توانستهاند در بالا ترین مسند سیاسی استان پهناور فارس فعالیت داشته باشند. بر این اساس میانگین عمر فعالیت هر استاندار در استان فارس کمتر از 2 سال بوده است، این در حالی است که رکورد طولانی ترین مدت خدمت در استانداری فارس متعلق به سید محمد جهرمی است که توانست 6 سال در سمت استانداری فارس فعالیت کند. در این میان اما بی ثبات ترین دوران استانداری فارس مربوط به 8 سال گذشته است که 4 استاندار در این پست فعالیت داشته اند که 3 نفر غیر بومی و تنها یکی از آن ها بومی استان فارس بود. حال اما چند وقتی است صحبت از تغییری جدید در سطح مدیریت ارشد استان به گوش می رسد، تغییری که با کاندیداتوری سید محمد علی افشانی و ارایه برنامه از جانب او برای پست شهرداری تهران و نیز گمانه زنی ها در خصوص انتصاب وی به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور قوت گرفت، این در حالی است که در کنار این موارد برخی منابع آگاه نیز نام هایی از جمله جمالی و اسلامی به عنوان گزینه های بومی و استانداران کردستان و مرکزی را به عنوان گزینه های غیر بومی تصدی پست استانداری فارس اعلام کردند.
نمایندگان مردم استان فارس در مجلس اما گزینه ای را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای استانداری فارس مطرح نکردند و حال باید دید قرعه شانزدهمین استاندار فارس به نام چه کسی زده
می شود.
نماینده اول مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به «خبرجنوب» گفت: در هیچ استانی مانند فارس این گونه بی ثباتی مدیریتی وجود ندارد و هر استانداری هم که به فارس آمده به دلایل سیاسی و گاه غیر سیاسی کنار رفته و تنها ضرر این بی ثباتی به مردم و استان می رسد.
بهرام پارسایی ادامه داد: تغییر و تحولات به راحتی نیمی از زمان را از ما می گیرد و تا استاندار می خواهد کاری انجام دهد با تغییر او بسیار عقب می افتیم و عقب ماندگی امروز استان ناشی از همین بی ثباتی در مدیریت است.
وی تصریح کرد: این تغییر و تحولات تنها فرصت های استان را می گیرد و وقت ما را تلف می کند چرا که با آمدن یک استاندار جدید و آشنا شدن او به امور استان مدت زمان زیادی هدر
می رود و از طرفی عدم اشراف وی به مسائل
میتواند به استان ضرر برساند و معتقدم ثبات مدیریت به نفع استان و مردم آن است.
پارسایی گفت: البته اگر در وزارتخانه مورد نظر در زمینه این تغییر تصمیم گیری شده باشد به طور قطع ما نیز خواهان حضور استانداری هستیم که با قدرت بتواند استان را از این وضعیت خارج کند.
وی در خصوص بومی یا غیر بومی بودن استاندار بعدی فارس نیز افزود: معتقدم بیش از آن که به بومی یا غیر بومی بودن استاندار توجه شود باید به کارآمدی او توجه کنیم و اگر گزینه های مناسبی در این زمینه مطرح شد تنها به دلیل بومی نبودن گزینه ها نمی توانیم او را قبول نکنیم اما هنوز گزینه خاصی در این زمینه در نظر نگرفته ایم.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گفت: با توجه به قطعی شدن انتصاب استاندار فعلی فارس به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور امیدواریم که استانداری هم قد و قواره استان فارس که نگاهی اقتصادی و عمرانی داشته و بتواند بر توسعه زیرساخت های عمرانی تاثیرگذار باشد انتخاب شود.
رضایی کوچی در خصوص گزینه های احتمالی مطرح شده از جانب مجمع نمایندگان فارس برای استانداری نیز گفت: در این زمینه برخلاف گذشته در انتخاب استاندار ما تلاش می کنیم با تعامل با وزارت کشور و دولت استانداری در خور استان انتخاب شود اما ما گزینه یا نام مشخصی را به وزارت کشور ارایه نکرده ایم بلکه رویکرد ما ارایه مصادیق و شاخص های استاندار فارس بوده است و کسی را می خواهیم که در قد و قواره استان فارس باشد.
رضایی کوچی در ارتباط با بومی یا غیر بومی بودن استاندار فارس نیز گفت: ما در استان نیروی قدر و توانمند برای پست استانداری فارس داریم و این طبیعی است که کسی که استان را به خوبی بشناسد به طور قطع بهتر می تواند در توسعه استان کمک کند زیرا با نیازهای استان آشناست.
نماینده دیگر مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اگر وزارت کشور در زمینه این تغییر تمایل داشته باشد ما نیز نظر خود را در این زمینه اعلام خواهیم کرد البته در زمان رای اعتماد به وزرا به صورت ضمنی قول برخی تغییر و تحولات را در برخی حوزه های اجرایی به ما دادند.
علی اکبری اضافه کرد: با توجه به آن که مدیریت کلان استان نیازمند شناخت کامل از استان، جغرافیا، اجتماع و فرهنگ آن است به طور قطع بومی بودن استاندار و انتخاب فردی که آشنایی کامل به استان داشته باشد می تواند در این زمینه بسیار اثر گذار باشد.
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس نیز در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: این طبیعی است که در تغییر و تحولات استان، اصلاح طلبان به عنوان یک جریان اثر گذار که بدنه اجتماع از آن ها آینده بهتر استان را مطالبه دارد در زمینه تعیین استاندار نیز دارای برنامه باشند و گزینه های واجد شرایط را بعد از بررسی های لازم ارایه خواهیم کرد.
جمیله کریمی اضافه کرد: در خصوص استفاده از نیروهای بومی با توجه به قدمت فرهنگی و وجود دانشگاه های معتبر، این استان همواره از نظر نیروی انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده است و از سوی دیگر، نیروهای بومی به دلیل شناخت بهتر از منابع و ظرفیت های استان بهتر می توانند روند توسعه استان را مدیریت کنند و همین امر باعث می شود که استفاده از نیروهای مجرب و توانمند استان در اولویت انتخاب استاندار آینده فارس باشد که البته در این ارتباط منظور از بومی بودن تنها شناسنامه نیست بلکه قدمت حضور افراد در استان مدنظر است.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس گفت: رمز توسعه استان در ایجاد تعامل و هم افزایی میان مدیر عالی استان و مجموعه نمایندگان و صاحبان اندیشه، فعالین مدنی و سیاسی و در کنار آن روابط عمومی قوی و با برنامه و داشتن مدیران اندیشمند، مجرب و شجاع است که کلید این موفقیت در دست مدیر عالی استان است که به نظر می رسد در جاهایی این کلید در زمینه گشودن قفل های یک دهه گذشته در روند توسعه استان خوب عمل نکرده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 732234
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.