دکتر مسعود ریاضی گفت: این روش ها در یکی از میادین مهم نفتی کشور که دارای پیچیدگی بالایی است استفاده می شود و قرار است با بهرهمندی از آن تولید نفت خام از میدان منصوری واقع در 40 کیلومتری اهواز که یکی از پیچیده ترین مخازن دنیا است طی 10 سال آینده 2 و نیم برابر شود. وی ادامه داد: به صورت طبیعی 10 درصد نفت موجود در یک مخزن نفتی، قابل برداشت است و استفاده از فناوری در این خصوص میتواند تولید ثروت قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
دانشیار بخش مهندسی نفت دانشگاه شیراز یادآور شد: فاز اول پروژه ازدیاد برداشت از مخزن بنگستان میدان نفتی منصوری که توسط اساتید و پژوهشگران دانشگاه شیراز در حال انجام است به اتمام رسیده و شناخت کامل از این میدان صورت گرفته همچنین روشهایی که می تواند برای هدف مورد نظر مناسب باشد پیشنهاد شده است.
دکتر ریاضی گفت: در فاز دوم قرار است 10 روش به روز دنیا که در مرحله اول به آن دست یافته ایم پس از غربالگری به چند گزینه محدود و عملیاتی کاهش یابد که به این منظور کارهای آزمایشگاهی و شبیه سازی انجام می شود.
به گفته وی، تزریق آب هوشمند و آب با شوری پایین به مخزن نفتی از جمله روشهایی است که توسط پژوهشگران دانشگاه شیراز آزمایش میشود.
این استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: پس از آن وارد مرحله پایلوت شده و بر روی قسمتی از مخزن تست هایی انجام می گیرد و در صورت مثبت بودن نتیجه، روش ها در میدان عملیاتی می شود.
دکتر ریاضی یادآور شد: اعتبارات در نظر گرفته شده این پروژه برای 3 سال 8 میلیارد تومان است که به تدریج جذب می شود و امیدواریم با ازدیاد برداشت از مخازن نفتی بتوانیم چندین برابر این هزینه ها تولید ثروت کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در خصوص تعاملات بین المللی مرکز ازدیاد برداشت مخازن نفتی این مرکز علمی نیز گفت: با توجه به پتانسیل موجود، زمینه تعامل با مراکز تحقیقاتی جهانی حوزه نفت نیز فراهم شده در همین خصوص امکان همکاری با 2 دانشمند ایرانی که در حال حاضر اساتید دانشگاه های کانادا و استرالیا هستند ایجاد شده و آن ها که چند ماه به ایران سفر کرده اند نوآوری های خود را به طور کامل در اختیار مرکز ازدیاد برداشت دانشگاه شیراز قرار داده اند.
دکتر ریاضی ادامه داد: طی بازدیدی که از مرکز ازدیاد برداشت روسیه داشته ایم نیز قرار است به زودی همکاری هایی بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی روسیه و دانشگاه شیراز در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفتی ایجاد شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: با توجه به پتانسیل دانشگاه شیراز در این حوزه، مدیریت کمیته مذاکره کننده فنی طرح توسعه میدان نفتی منصوری با شرکت های خارجی نیز در وزارت نفت به نماینده دانشگاه شیراز سپرده شده است.
دکتر ریاضی با اشاره به برگزاری المپیک جهانی نفت در استانبول نیز افزود: در این کنگره سخنران هایی از ایران شرکت داشتند که یکی از آن ها از اساتید دانشگاه شیراز بود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 722368
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.