در این بازدید از روزنامه «خبرجنوب» به عنوان فعال ترین رسانه در انعکاس اخبار حوزه کشاورزی و از نرگس مکاری زاده به عنوان خبرنگار برتر استان در این حوزه تقدیر شد.
محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس سپس در جمع خبرنگاران «خبرجنوب» حضور یافت و به سوالات آن ها پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص کشت فرا سرزمینی کشاورزان فارس در کشورهای پر آب گفت: خوشبختانه نخستین محصول کشت شده کشاورزان استان در کشورهای دیگر در حال برداشت است و به زودی وارد ایران خواهد شد.
قاسمی گفت: کشاورزان فارس به صورت پایلوت در 200 هکتار از اراضی قزاقستان، گندم کشت کرده اند که در حال برداشت این محصول هستند و چنان چه مشتری خوبی در آن کشور پیدا نکنند، به زودی آن را وارد ایران می کنند.
وی با بیان این که کشت فرا سرزمینی، برنامه ای برای تامین محصولات کشاورزی پر مصرف ایران است افزود: در این طرح کشاورزان پیشرو و علاقمند فارس با حضور در کشورهای دارای حجم بارندگی بالا بر اساس تفاهم نامه های منعقده، اقدام به کشت محصولات استراتژیک و یا پر مصرف همچون گندم، جو، غلات و دانه های روغنی می کنند و از حمایت های سازمان جهاد کشاورزی همچون تضمین خرید این محصولات برخوردار می شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که تمامی هزینه های اقامت و نیز هزینه های تولید بر عهده کشاورز است افزود: مزیت کشت در کشورهای هدف وجود آب فراوان ناشی از بارندگی های مستمر است و دیگر کشاورز هزینه هایی همچون هزینه حفر چاه، آبیاری، پمپاژ، سوخت و ... را متقبل نخواهد شد و واضح است هزینه های کشت بسیار پایین خواهد آمد و تولید مقرون به صرفه خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر این که تمامی کشاورزان می توانند از این فرصت استفاده کنند ادامه داد: تا کنون 200 کشاورز برای کشت فرا سرزمینی ابراز تمایل کرده و حدود 70 کشاورز نیز دست به کار کشت و زرع در کشورهای هدف شده اند.
به گفته وی، در گرجستان نیز تفاهم نامه واگذاری 2 هزار هکتار اراضی کشاورزی نهایی خواهد شد و این اراضی به زودی در اختیار کشاورزان استان فارس قرار خواهد گرفت.
قاسمی با بیان این که کشورهای قزاقستان، اوکراین و گرجستان در مرحله اول، کشورهای هدف استان فارس برای کشت فرا سرزمینی هستند افزود: این کشورها در تمام طول سال از بارندگی مستمر و خوبی برخوردار بوده و مستعد کشت های دیم هستند.
وی با اشاره به این که کشت های فرا سرزمینی یکی از سیاست های کلان کشور است گفت: می توان محصولات مورد نیاز کشور که امکان تامین داخلی آن وجود ندارد را از محل کشت کشاورزان ایرانی در سایر کشورها تامین کرد.
قاسمی با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر و کمبود آب در فارس تصریح کرد: به دلیل بروز این مشکلات سازمان جهاد کشاورزی فارس به کشت فرا سرزمینی ورود جدی کرده و حمایت خوبی از کشاورزان در این زمینه به عمل خواهد آورد که بهترین حمایت همان تضمین خرید محصول از کشاورزان است.
وی گفت: گرچه کشاورزان فعال در کشت فرا سرزمینی الزامی به واردات محصولات خود به کشورمان ندارند اما به دلیل قیمت بالای خرید تضمینی و مازاد بر نیاز بودن محصولات کشت شده در کشورهای هدف بعید است آن ها بتوانند محصول خود را در جایی غیر از ایران بفروشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به اشاره خبرنگار ما در خصوص پر آب بر بودن محصول برنج و مشکلاتی که این محصول برای منابع آبی استان به وجود آورده وعده داد تلاش می کند تا کشت برنج چه برنج کامفیروزی و چه ارقام برنج سایر مناطق استان را به لیست کشت های فرا سرزمینی منتقل کند.
قاسمی در خصوص آبیاری برنج با آب های آلوده و فاضلاب ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: تا کنون مورد خاصی به ما گزارش نشده اما اگر گزارشی از این تخلف به سازمان جهاد کشاورزی برسد حتماً به دادگاه ارجاع خواهیم داد.
وی در عین حال گفت: جلوگیری از ورود فاضلاب حتی به رودخانه خشک با محیط زیست است و نباید اجازه داد فاضلاب تصفیه نشده روان شود.
قاسمی در خصوص اجرای طرح نکاشت و تامین هزینه های طرح الگوی کشت گفت: اجرای این طرح برای حوزه آبخور سد درودزن اعم از پایین دست و بالا دست و احیای دریاچه طشک و بختگان 200 میلیارد تومان برای 70 هزار هکتار اراضی 14 هزار کشاورز فعال در این اراضی، اعتبار می خواهد این در حالی است که هرچه پیگیری کرده ایم جواب شنیده ایم که اعتبار نیست.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از محل الگوی کشت، اعتباراتی به استان اصفهان تعلق گرفت؟ اظهار داشت: این سوال را باید از کسانی بپرسید که به اصفهان اعتبار پرداخت کردند اما به فارس نه.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برای طرح الگوی کشت باید مابه التفاوت درآمد ناشی از کشت مورد رضایت کشاورزان با کشت مورد نظر در الگوی کشت به کشاورزان پرداخت شود که این امر نیازمند اعتبار است که فعلاً موجود نیست.
قاسمی در خصوص رهاسازی آب برای آبیاری شلتوک گفت: 15 میلیون متر مکعب آب برای اراضی شلتوک کاری شده کامفیروز تخصیص یافته که در حال ایجاد ساز و کار برای رها سازی آن هستیم.وی یادآور شد: به هر میزان که شرکت آب منطقه ای اعلام کند ما آب تخصیص می دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که انتظار می رود که رسانه ها بیشتر از گذشته به این حوزه بپردازند گفت: تنوع فعالیت هیچ دستگاهی همچون سازمان جهاد کشاورزی فارس نیست و این سازمان، در همه حوزه ها اعم از دام و طیور، باغبانی، کشت دانه های روغنی و تولید بذور و ... فعال است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: در این راستا با توجه به سهم بخش کشاورزی در اقتصاد و اشتغال استان نقش رسانه ها برای اطلاع رسانی و آگاهی به مردم در حوزه کشاورزی کلیدی است و باید در این خصوص با ارایه انتقادات و پیشنهادات، مطالبه گری کنند و به اعتلا و توسعه این حوزه کمک کنند. وی با تاکید بر این که ما با نقد کردن مخالف نیستیم و در فضای مثبت، نقد کردن کارگشا است اظهار داشت: نقد در فضای مثبت باعث پیشرفت ایده ها، فکرها و برنامه ها می شود.
گفتنی است در این بازدید محمد جعفرصبوری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، علیرضا واحدی پور مدیر روابط عمومی، مهر علی درویشی مدیر حوزه دفتر ریاست و تنی چند از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی فارس، دکتر قاسمی را همراهی کردند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718908
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.