محمد جواد جمالی، سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح پتروشیمی فسا در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: در این مدت هنوز نوع و جنس دستگاه ها و کشورهایی که باید از آنها تجهیزات خریداری شود، مشخص نشده است.
وی افزود: هزینه ارزی خرید تجهیزات پتروشیمی نیم میلیارد یورو یعنی معادل 2 هزار و 200 میلیارد تومان است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه عده ای از قبل اعلام کرده بودند که مسیر پتروشیمی فسا لوله گذاری و سوخت گاز این واحد صنعتی تامین شده، متاسفانه تا کنون حتی یک متر هم لوله گذاری نشده است.
این نماینده مجلس در مورد تامین آب مورد نیاز پتروشیمی فسا اظهار کرد: در زمینی که این پتروشیمی در آن در دست ساخت است چندین رشته قنات وجود دارد.
جمالی بیان داشت: پتروشیمی فسا دولتی نیست زیرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با حدود 65درصد، بانک صادرات با 20 درصد، صندوق بیمه روستایی و عشایری با هفت درصد و مردم با هشت درصد از سهامداران این پتروشیمی هستند.
وی، با اشاره به اینکه این واحد تولیدی مستقل نیست، گفت: این پتروشیمی صرفا یک واحد تولید کننده پلی اتیلن سبک
است و زیردستی مجتمع پتروشیمی جهرم و فیروزآباد است و در طرح خط اتیلن مرکز، خوراک پتروشیمی واحد فسا باید از جهرم تامین بشود.
جمالی گفت: واحد پتروشیمی فیروزآباد سالانه به 8/5 تا 11/5 میلیون متر مکعب آب معدنی و واحد های جهرم و فسا و داراب هر کدام سالانه به 2/5 تا 3/5 میلیون مترمکعب آب نیاز دارند.
وی اظهار کرد: پتروشیمی فسا باید تکمیل شود و به بهره برداری برسد و تا کنون هر چه در توان داشته ایم انجام داده ایم.
نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مدت 10 سال که از موضوع احداث پتروشیمی این شهرستان سپری می شود، متاسفانه هیچ کس در این زمینه به مردم اطلاع رسانی درستی انجام نداده است.
شهرستان فسا در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
موضوع احداث پتروشیمی در شهرستان های داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد در سال 88 به عنوان پروژه های اشتغالزا مطرح شد.
شنیده ها حاکی از این است که مجری احداث چهار واحد تولیدی یاد شده پس از بررسی هایی که در این زمینه انجام داد اعلام کرد، ساخت مجتمع در شهرستان های داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد به دلیل نبود زیرساخت های لازم از جمله آب مورد نیاز، خط انتقال نفت و راه آهن، توجیه اقتصادی لازم را ندارد.
همچنین این شنیده ها بیانگر این است که مجری ساخت این واحدی تولیدی اعلام کرده با توجه به اینکه مردم برای راه اندازی این پروزه ها با خرید سهام در این زمینه مشارکت داشته اند می توان این طرح ها را به نام هر یک از شهرستان های نامبرده در عسلویه استان بوشهر راه اندازی کرد.
7375 /6118
خبرنگار: سهیلا شیبانی نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.