به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمد رحمانیان روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: پارسال به ازای هر 100 هزار نفر در شیراز و استان فارس حدود 9 هزار و هفت پرونده تشکیل شد.
وی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود حدود 18 درصد از مردم استان فارس پارسال درگیر پرونده ای قضایی بوده اند ، تصادفات ، توهین عادی ، ضرب و جرح ، سرقت ، تهدید ، تخریب اراضی و خیانت درامانت در سال گذشته به ترتیب بیشترین بزه ارتکابی را دراستان فارس شامل می شود .
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه فارس همچنان مقام نخست در تلفات و حوادث ترافیکی دارد اضافه کرد : سال گذشته جرایم مربوط به حوادث ترافیک 15.6 درصد رشد داشته است عامل اصلی تصادفات عامل انسانی و ضعف فرهنگ ترافیک است ، همچنین ضرب و جرح با 17.8 درصد رشد، تخریب با 7.2 درصد رشد و تهدید با 8.1 درصد رشد بیشترین افزایش را در بین جرایم ارتکابی دراستان فار س داشته است .
این مقام قضایی با اشره به اینکه در سال گذشته گردش پرونده‌ها در دستگاه قضائی نشان‌دهنده جریان داشتن 749 هزار و 379 فقره پرونده بوده است گفت : این میزان گردش کار نسبت به سال قبل از آن 4.7 درصد رشد داشته است همچنین پنج هزار و 324 پرونده باقی‌مانده از سال 94 در سال گذشته رسیدگی شده است.
رحمانیان مجموع پرونده‌هایی که در سال گذشته در شوراهای حل اختلاف و دادسراهای استان فارس رسیدگی شده و گردش کار داشته است را 939 هزار و 14 فقره اعلام و اضافه کرد : کاهش 0.3 درصدی (سه دهم درصدی ) پرونده‌های شوراهای حل اختلاف فارس در سال گذشته نسبت به سال 94 چشمگیر بوده است ، همچنین تعداد پرونده‌های ثبت سراسری دادگستری فارس سال گذشته به 247 هزار و 342 فقره رسیده که نسبت به سال قبل از آن 2.5 درصد کاهش ورودی را نشان می‌دهد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس بر لزوم توجه به مقوله پیشگیری تاکی کرد و گفت : اگر در پیشگیری اجتماعی خوب کار نشود بسیاری از دعاوی از جمله دعاوی طلاق رو به افزایش است و در حوزه مسائل اقتصادی اگر ایجاد اشتغال نشود شاهد دعاوی اقتصادی خواهیم بود.ورودی بسیای از پرونده ای به محاکم قضایی نشانگر ا« است که همچنان نیاز به پیشگیری و کار فرهنگی اجتماعی برای ارتقای فرهنگ پیشگیری است .
این مقام قضایی پیشگیری را وظیفه تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی دانست و اضافه کرد : مردم در کنار دستگاهها باید به مقوله پیشگیری توجه کنند پیشگیری امری علمی است و وظیفه همه صاحبنظران و کسانی است که دغدغه جامعه سالم دارند .
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس اصافه کرد: امر پیشگیری موضوعی فوری و زودبازده نیست و همانطور که آسیب ها که در یک دوره زمانی و با گذشت زمان ایجاد شده در پیشگیری نیز نیازمند گذشت زمان هستیم .
وی در ادامه به بحث مهم پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: برخی فکر می‌کنند که پیشگیری از وقوع جرم تنها کار قوه قضاییه است درحالی‌که تمام دستگاه‌ها در این زمینه وظایفی دارند و قانون‌گذار این وظایف را به آن‌ها اعلام کرده است.
معاون اداره کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی باید 10 درصد اعتبارات خود را در راستای کاهش جرم در حوزه پیشگیری هزینه کنند گفت : تمام‌ کارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید پیوست پیشگیری داشته باشند و رسانه‌ها این پیوست‌ها را باید از مدیران مطالبه کنند.اکنون ما شاهد احداث و ساخت بسیاری از پارک های بزرگ و زیبا در شیراز هستیم در حالیکه این پارکها محل اجتماع بزهکاران و محل توزیع مواد مخدر است ، این موضوع نشانگر آن است که به به مقوله پیشگیری در کنار احداث پارک توجه نشده است .
رحمانیان گفت : متأسفانه به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی و پیشگیری در بیشتر کارهای عمرانی و اقتصادی، آن نتیجه مطلوبی که باید حاصل شود ، به دست نمی آید و تمام دستگاه‌ها باید این پیوست را در پروژه‌های عمرانی خود مدنظر داشته باشند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
6113/2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.