سید محمد صادق کشفی نژاد، دوشنبه در حاشیه کارگاه کشوری خدمات نوین سلامت میانسالان در استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: 42 درصد جمعیت استان فارس در گروه سنی میانسالان قراردارند، از این میزان 51 درصد را مردان و 49 درصد را زنان تشکیل می دهند، این جمعیت باید خدماتی دریافت کنند که باعث بهبود سلامت، افزایش طول عمر و کاهش ابتلا به بیماری های مختلف در آنان شود.
مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و اعتیاد از جمله مواردی است که سلامت افراد میانسال را تهدید می کند، گفت: بسته خدماتی ویژه میانسالان در طرح تحول سلامت با هدف پایش مستمر سلامت میانسالان تدوین شده و اکنون در استان فارس در حال اجراست.
کشفی نژاد با اشاره به اینکه در این بسته نحوه خدمت به میانسالان تدوین شده است، افزود: سنین 30 تا 59 سالگی حوزه میانسالی است و در این رده سنی از طریق این بسته ها خدمات ویژه به میانسالان ارائه می شود.
او بیان کرد: .60.2 درصد از جمعیت استان فارس در قالب این بسته تا کنون حداقل یک بار مورد پایش قرار گرفته اند.
وی، همچنین بر لزوم پایش بحران میانسالی تاکید کرد و گفت: بحران میانسالی پدیده ای است که بیشتر با روح و روان افراد سروکار دارد، در این دوره سنی هنوز پیری فرا نرسیده است اما در این سن انسان به تکاپو می افتد که بیش از نیمی از زندگیش را پشت سر گذاشته و در سراشیبی آن قرار گرفته است.
کشفی نژاد افزود: در این رده سنی فرد دیگر نمی تواند واقعیت های گریزناپذیر زندگی را انکار کند، واقعیت هایی را که در سایه شور و شوق جوانی حتی به آنها فکر هم نمی کرد، این افراد برای فرار از بحران میانسالی تمایل دارند جوان تر به نظر بیایند.
مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: وارد شدن به دوران میانسالی مانند هر دوره دیگر از زندگی دریچه های تازه ای از واقعیت زندگی را به روی انسان می گشاید و موجب رشد و تعالی می شود، انتظار می رود که دراین دوره انسان به شکل پخته تر با واقعیت های زندگی کنار بیاید، بیشتر انسان ها به راحتی این دوران را سپری می کنند اما حدود 10 درصد افراد وضعیتی را به نام بحران میانسالی تجربه می کنند.
در این کارگاه آموزشی 2 روزه کارشناسانی از 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور حضور دارند.
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.