مجید یعقوبی اشرفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از ابتدای سال جاری با راه اندازی سامانه ثبت بیماری سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ثبت به روز بیماران و مراحل درمان آنها در استان انجام می شود و آمار مذکور برگرفته از این سامانه دقیق و جامع است .
وی ادامه داد : نام ، نام خانوادگی ، کد ملی ، نشانی ، شغل ، وضعیت تاهل ، جنس ، نوع سرطان ، گزارش پاتولوژی سرطان و وضعیت حیاتی هر بیمار از جمله اطلاعاتی است که در این سامانه گنجانده شده است .
مسئول واحد ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه با راه اندازی این سامانه سعی شده تا حداقل امکان تکرار و خطا در ارائه آمار مبتلایان به بیماری سرطان کم شود ، گفت : با بکارگیری منابع اطلاعاتی از جمله سازمان های بیمه گر ، پزشکان خانواده ، بیمارستان ها ، مراکزتصویر برداری و آزمایشگاه های پاتولوژیست به محض شناسایی و محرز شدن سرطان درافراد ، اطلاعات مورد نظر تکمیل و به واحد ثبت سرطان ارسال می شود .
وی افزود : به عنوان مثال بیش از یکصد پاتولوژیست و آزمایشگاه خصوصی و دولتی با در اختیار داشتن نرم افزار سامانه ثبت سرطان پس از مثبت بودن تشخیص این بیماری در فردی ، اطلاعات وی در این سامانه ثبت می شود و در اختیار واحد ثبت سرطان قرار می گیرد .
تا قبل از سال 95 ثبت سرطان به صورت دستی در آزمایشگاه ها و مراکز درمانی مازندران انجام می شد که عمدتا اطلاعات و آمار جامع ، کامل و دقیق نبود .
یعقوبی ادامه داد : ثبت دستی آمارها نمی توانست پوشش کامل اطلاعات در خصوص این بیماری و مبنای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای علت یابی و شیوع بیماری قرار بگیرد .
وی تاکید کرد : هم اکنون با ثبت سرطان در سامانه در بازده زمانی سه تا پنج سال آینده مازندران نیز می تواند با اطلاعات جامعی که در اختیار دارد در کتاب به روز سرطان پنج قاره چاپ بکند .
کتاب به روز سرطان پنج قاره توسط آژانس بین المللی تحقیقات روی سرطان که مقر آن در فرانسه است ، چاپ و منتشر می شود .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.