به گزارش ایرنا، ایرانیان باستان برای راهنمایی فروهر بر سردر خانه های خود آتش می افروختند و شعله های این آتش را از آتشدان خانه فراهم می ساختند تا بتوانند خاندان خویش را بیابند .
چون در ایران کهن روزهای هفته رایج نبوده است از این رو آتش افروزی پیش از نوروز و در سه شنبه شب آخر سال انجام نمی گرفته است بلکه پیش از 360 امین روز سال انجام می شد که بعدها این سنت در سه شنبه های آخر سال به عنوان چهارشنبه سوری برجا مانده است .
ایرانیان گاه این آتش را بر روی بام وگاه در کوچه و گاه درمعابر برپا می کردند که تعداد گله های آتش باید به شمار عدد مقدس سه و هفت می رسید و به معنای روشنایی و سمبل گفتار نیک، رفتارنیک و پندار نیک بوده است.
در دوران ساسانیان این جشن از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده و سعی می شد که بر آتش احترامی خاص بگذارند و فسردگی سال را به آتش سپرده و دل زنده و سرشار از امید پای در سال جدید می گذاشتند.
در شاهنامه فردوسی اشاره هایی درباره بزم چهارشنبه ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است.
مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده است.
واژه چهارشنبه سوری از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده است.
در این آیین آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می شود که این آتش به طور معمول در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می کنند و از آن می پرند آغاز می شود و در زمان پریدن می خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.
به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و به جای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد.
چهارشنبه سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.
مردم استان مرکزی نیز از دیرباز در آخرین چهارشنبه سال در کنار آیین افروختن آتش گرد هم می آمدند و با آجیل مشکل گشا، پختن حلوا، قاشق زنی، شال انداختن اوقات به یاد ماندنی خلق می کردند.
آیین هایی که امروز از چهارشنبه سوری به یادگار مانده دچار تحول ساختاری شده و جای خود را به برخی رفتارهای پرخطر چون استفاده از مواد محترقه و آتش زا داده است.
این آیین در ایران باستان مظهر آرامش، عشق ورزی و زندگی بوده و مردم در این گردهمایی روزهای پایانی سال فرصتی می یافتند تا با نمادهای این جشن پالایش درون کنند و پیوندهای انسانی را تقویت کنند.
این مراسم امروز بدون درک مناسبی از محتوا با مواد محترقه، سلب آسایش مردم و رفتارهای نادرستی گره خورده که با خرده فرهنگ های اخلاقی جامعه همخوانی ندارد.
مفهوم سرور و جشن در ایران باستان به معنای همایش انسانی هدفمند با تقویت نیروهای همراستا برای پیگرد مسایل و موضوعات روز بوده و از اینکه ایران در قرن ها قبل تفکر مترقی بهره وری حداکثری از توان فکری و یدی انسانی داشته باید برخود بالید.
آنچه مسلم است نسل جوان امروز نیز نیازمند اجتماعات شاد و هدفگرا است، محافلی که ایده های نو را به افراد منتقل کرده و در قبال آن تخلیه هیجانی و احساسی را نیز از طریق روش های منطقی در پی داشته باشد.
می طلبد که نخبگان فکری و فرهنگی جامعه با بازنگری مجدد بر فرصت های ملی و فرهنگی با برنامه های کارآمد ضمن مهار آسیب های احتمالی و اصلاح رفتارهای پرخطر در چهارشنبه پایانی سال با برنامه ای هدفمند تهدیدهای موجود را به سمت فرصت سازی در این مناسبت ها پیش ببرند.
آمیختگی چهارشنبه پایانی سال اما با باورهای غلط و رفتارهای افراطی و پرخطر موضوعی است که باید در محافل فرهنگی و حلقه نخبگان فکری به نقد و نظر گذاشته شود و مسیر تحریف شده آن با استفاده از ظرفیت های اجتماعی اصلاح شود.
باورهای غلط برخی از مردم از آیین چهارشنبه سوری باعث شده که برپایی این آیین با خسارت های مالی و جانی همراه باشد و هزینه های بسیاری نیز برای دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری، اورژانس و نیروی انتظامی در بر داشته باشد.
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه دستگیر شدگان تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت به سر می برند، بیان کرد: وسایل نقلیه این افراد نیز توقیف می شود.
سرهنگ محمود خلجی بیان کرد: سال گذشته هفت باب منزل مسکونی و سه خودرو در اثر ساخت و استفاده مواد محترقه دچار آتش سوزی سطحی شدند و حدود یکصد نفر نیز به همین دلیل در مراکز درمانی استان اعزام که 17 نفر بستری و مابقی نیز سرپایی درمان شدند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: همچنین در سال گذشته 18 نفر از عاملان پخش و توزیع مواد محترقه دستگیر و از 40 نفر نیز در این خصوص تعهد کتبی دریافت شد.
وی در خصوص اقدامات فرهنگی ناجا استان مرکزی در شب چهارشنبه آخر سال نیز گفت: حضور کارشناسان اجتماعی و انتظامی ناجا در مدارس و مساجد استان و ارائه آموزش های لازم به شهروندان و چاپ و توزیع 2 هزار پوستر در اتوبوس های شرکت واحد، مدارس، نهادهای دولتی و خصوصی، فروشگاه ها و مراکز تجاری مهمترین اقدامات ناجا در حوزه پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال است.
سرهنگ خلجی برگزاری مسابقه طراحی و چاپ روزنامه دیواری ویژه مدارس استان با موضوع پیشگیری از بروز حوادث در شب چهارشنبه آخر سال و انتشار پیام های هشدار و آموزشی در این خصوص از طریق شبکه های اجتماعی از دیگر اقدامات ناجا است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: عملیات کشف و دستگیری عاملان توزیع مواد محترقه از یک ماه پیش در استان آغاز شد که بر این اساس 669 هزار و 500 عدد انواع مواد محترقه و همچنین 72 کیلوگرم نیز مواد پیش ساز مواد محترقه در استان کشف شد.
رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان مرکزی نیز گفت: 46 پایگاه اورژانس در سراسر استان و دو پایگاه ویژه در شهرستان اراک از ساعت 12 روز سه شنبه تا ساعت 12 روز چهارشنبه در آماده باش کامل به سر می برد.
دکتر فرزین خشنودی افزود: بیشترین طیف آسیب دیده در آیین چهارشنبه سوری سال های گذشته از سنین 10 تا 30 سال بوده اند که می طلبد خانواده ها نسبت به کنترل فرزندان و نوجوانان خود دقت عمل بیشتری داشته باشند.
رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: اندام تحتانی، صورت، چشم و بینی به ترتیب در ردیف های اول تا چهارم آسیب های ناشی از استفاده از مواد محترقه قرار دارند که جبران خسارت در هر یک از این اندام ها در صورت آسیب دیدن بسیار سخت و حتی غیر ممکن است.
وی اضافه کرد: در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته 108 مورد به مراکز درمانی استان مرکزی اعزام شدند که بیشتر این افراد سرپایی عمل شدند و در شهرستان محلات انگشت سبابه یک نوجوان نیز قطع شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اراک گفت: خودروهای آتش نشانی همزمان با برگزاری شب چهارشنبه آخر سال در بیش از 10 نقطه پرخطر و پرترافیک شهر اراک مستقر می شوند و دو دستگاه موتورسیکلت آتش نشان نیز در سطح شهر گشت زنی می کنند.
مسعود آقازیارتی گفت: با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، بنرهای اطلاع رسانی در سطح شهر نصب شده است تا آگاهی لازم در خصوص مراسم چهارشنبه سوری و خطرات احتمالی آن به شهروندان ارائه شود.
وی بیان کرد: شهروندان در استفاده از آتش های کوچک و به ظاهر کم خطر نیز موارد ایمنی را رعایت و از ریختن مواد مشتعل کننده روی آن جلوگیری کنند.
آقازیارتی اظهار کرد: نیروهای آتش نشان در 11ایستگاه با 180 نیروی عملیاتی و 20 نیروی ستادی در سطح مناطق پنجگانه شهر اراک فعالیت داشته و در قالب تیم های ثابت و گشت های سیار در مناطق حساس، پمپ‌بنزین‌ها، مناطق حاشیه شهر و مراکز تفریحی آماده امدادرسانی هستند.
وی بیان کرد: سال گذشته در روز سه شنبه آخر سال بیش از یک هزار تماس تلفنی با مراکز آتش نشانی برقرار شد که ماموران آتش نشانی در 168 مورد حضور داشتند.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.