وی که چهره آرامی داشت و با متانت و دقت مشغول جمع آوری زباله ها در خیابان های شیراز بود،به ایرنا گفت : نسبت به سال های گذشته مردم در نریختن زباله در کنار خیابان ها و معابر عمومی همکاری خوبی داشتند و این امر سبب شده کارمان راحت تر شود .
عروجی افزود: در زیباسازی طبیعت و محل زندگی تنها نباید افراد خاصی دخیل باشند بلکه باید همه کمک کنند تا شهری زیبا و طبیعتی بکر داشته باشیم.
وی اضافه کرد: همکاری مردم و به ویژه مسافران نوروزی سبب شده که ما بتوانیم وقت بیشتری برای دید و بازدید دوستان و وابستگان خود در ایام نوروز داشته باشیم و امیدوارم فرهنگ نریختن زباله را هر روز رعایت کنیم.
پاکبان عروجی ادامه داد: بعضا شاهد هستیم که زباله هایی که در کنار خیابان رها می شود مربوط به پرتاپ شدن آنها از سرنشینان خودروهاست که بسیار زشت است، مردم باید زباله های خود را در خودرو نگاه دارند و سپس به محل مخصوص زباله ها منتقل کنند.
وی اضافه کرد: پاک سازی محیط زیست خستگی ندارد و همین که مردم از داشتن محیطی پاک و سرسبز لذت می برند اگر خستگی هم وجود داشه باشد، از تنمان خارج می شود .
محمد ابراهیمی مسافری که به همراه خانواده خود از اهواز به شیراز سفر کرده است در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: سال های زیادی است که برای گذراندن سفرهای نوروزی به شهر شیراز و استان فارس سفر می کنم اما امسال شهر شیراز نسبت به سال های گذشته زیباترو پاک تر شده است که جای تقدیر دارد.
وی افزود : متاسفانه شاهد ریختن زباله در کنار جاده ها بودم که برخی از مسافران مسبب آن هستند و مناظر زشتی را درطبیعت ایجاد کرده بود و باید مسافران پس از اسکان در کنار جاده ها نسبت به جمع آوری زباله های خود اقدام کنند .
ابراهیمی گفت: البته نیاز است که در کنار جاده ها ابزارهای بیشتر و بزرگتری برای ریختن زباله تعبیه شود و بعضا شاهد هستیم که زباله ها در اطراف محل های مخصوص، ریخته شده و چهره زشتی به جای گذاشته است.
وی گفت: مردمانی که روز طبیعت به دشت و صحرا می روند بخشی از تفریح خود را صرف پاک سازی طبیعت کنند .
فاطمه محمدی مسافر دیگری که از استان مازندران به شیراز سفر کرده است به ایرنا گفت : باید سعی کنیم هرروز، طبیعت و محل زندگی و تفریح خود را پاک و بدور از هرگونه زباله نگهداری کنیم.
وی افزود: شهر شیراز نسبت به گذشته زیباتر دیدم اگرچه بعضا هم شاهد وجود زباله ها در حاشیه های جاده های اطراف بودیم .
محمدی گفت : پویش فرهنگ نه به ریختن زباله در خانواده ها باید نهادینه شود تا شاهد داشتن شهرو طبیعت زیبایی باشیم .
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم پیشتر با استقبال از پویش «نه به ریختن زباله» به ایرنا گفت:افتخار می کنیم که در فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره بر پاسداشت پاکیزگی طبیعت تاکید شده است، دستی که خم می شود تا زباله ای از زمین بردارد ، مهر می افشاند و فرهنگ می پرورد ، این موضوع باید به صورت گسترده فرهنگ سازی شود .
دکتر بهزاد مریدی با تحسین اقدام ایرنا درایجاد پویش «نه به ریختن زباله» گفت : برای یک انسان خرد ورز و فرهنگ مدار و برای کسی که با این همه پشتوانه غنی فرهنگی ایرانی و اسلامی زندگی می کند نه تنها خم شدن و زباله ای از زمین برداشتن عار نیست که افتخار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: از سوی دیگر دیدن انباشت زباله در کوی و برزن و در کوچه و خیابان تاسف آور است ، تاسف از اینکه به دست خود زندگی فرزندانمان و زندگی خودمان را به خطر می اندازیم ، این مایه تاسف است که برخی چنین می پندارند که کسی آن ها را نمی بیند و آنها زباله خود را در هر جایی که بخواهند می پراکنند .
مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با قدردانی از شکل گیری پویش ملی نه به ریختن زباله در طبیعت، گسترده شدن این پویش به سطح ورزشگاه ها و مکان های ورزشی در سال 96 را خواستار شد.
حیدر علی کامیاب کلانتری افزود: انتظار است که اهالی جامعه ورزش و تماشاگران در سال 96 نبست به پاک سازی محیط ورزشگاه ها و اماکن ورزشی اقدام کنند و نشان دهند که از فرهنگ بالایی برخوردار هستند. وی همچنین گفت : نباید نسبت به ریختن زباله در محیطی که زندگی می کنیم بی تفاوت باشیم چرا که محیط زیست خانه دوم ماست .
مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس اظهار کرد: اقدام خبرگزاری ایرنا در فرهنگ سازی نریختن زباله در سطح شهر و طبیعت بسیار تاثیرگذار است و باید این فرهنگ سازی را در خانواده ها به ویژه در نزد کودکان نهادینه کنیم.
زنده یاد دکتر حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن پیوستن به پویش نه به ریختن زباله به ایرنا گفته بود : پاکسازی طبیعت از آلودگی ها از آموزه های ملی و دینی است و ایرانیان از دیرباز به این آموزه ها ایمان و اعتقاد داشته اند و در آیین های مختلف پایبندی به آن را نشان داده اند.
وی با بیان اینکه پیوستن به پویش ملی نه به ریختن زباله را افتخار خود می دانم افزود: من افتخار می کنم که با موی سپید خم شوم و زباله ای را از روی زمین بردارم ، افتخار می کنم که برای افزودن یک دم و باز دم بیشتر به تنفس زمین یک زباله از روی خاک بردارم ، این برای من مایه غرور است که برای پاکیزه نگه داشتن زمین و خاکی که بر روی آن زندگی می کنم مهر بورزم و آن را به کودکان و نوجوانان و جوانان بیاموزم.
مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون با تحسین شکل گیری پویش خبری نه به ریختن زباله به ابتکار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نریختن زباله در طبیعت نیاز به فرهنگ سازی و آموزش دارد، سازمان های مسئول و رسانه ها در این زمینه رسالت دوچندان دارند تا نریختن زباله را به بسیاری از افراد یاد بدهند و این موضوع را به صورت یک فرهنگ نهادینه کنند.
وی افزود: پیش از این اقدام های ارزنده ای را رسانه ها و سازمان های مسئول در این حوزه انجام داده اند اما این موضوعی است که همواره نیاز به گوشزد دارد ، ما باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم و آن را مانند آینه ای فرا روی خود بگیریم و آن را همواره ببینیم و به آن توجه کنیم .
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه بارها با صحنه های ناخوشایند پرتاب پوست میوه از شیشه خودروها به خیابان و به طبیعت مواجه شده است گفت: من بارها این موضوع را تذکر داده ام ، بارها به افرادی که آب دهان در کوچه و خیابان می ریزند تذکر داده ام. بارها خودم خم شده ام و پوست میوه ای را از روی زمین برداشته ام؛ من این کار را برای خودم یک افتخار می دانم که خواستار داشتن جامعه ای سالم و تمیز هستم و از هیچ کوششی برای تعالی این فرهنگ کوتاهی نمی کنم.
ساره جوانمردی دارنده 2 نشان طلای پارالمپیک ریو هم گفت: بیایم طبیعت و شهرمان را با نریختن زباله ها، زیبا کنیم.
وی بیان کرد: پویش جدید ایرنا درمورد نه به ریختن زباله درایام نوروز کار بسیار ارزشمندی است که می تواند درفرهنگ سازی جامعه برای زیبا سازی شهرها و طبیعت بکر کشورمان کمک شایانی کند. وی اضافه کرد: برای تحقق این امر نیاز به همکاری همه آحاد مختلف مردم است تا بتوانیم در زیبا سازی شهرمان شریک باشیم.
جوانمردی افزود: از آنجا که حجم مسافران نوروزی برای عزیمت به شهرها زیاد است از این رو باید کاری کنیم تا پاکبانان عزیز هم بتوانند در این ایام با آرامش در کنار خانواده های خود باشند.
این قهرمان ملی اظهار کرد: متاسفانه طی چند روز گذشته شاهد پرتاب زباله ها از سوی خودروهای عبوری بودم که این امر با فرهنگ غنی ایرانیان که نوروز را با خانه تکانی به استقبال سال نو می روند، مغایرت دارد.
7368 / 1876
گزارشگر: حمید رضا خلیقی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.