شوق مصرف کالای خارجی به حدی است که بسیاری مواقع به دلیل عدم توجه مصرف ‌کننده ایرانی، گاهی همان کالای ایرانی وقتی با برچسب مارک‌ها و برندهای خارجی به بازار عرضه می‌شوند ، مشتری بیشتری پیدا می کند و مصرف کنندگان به سمت آن گرایش پیدا می کنند.
تجربه کشورهای موفق در رونق اقتصاد و اشتغال نشان می‌دهد خرید کالاهای باکیفیت تولید داخلی می‌تواند با افزایش تقاضا، ظرفیت تولید را بالا ببرد و در نتیجه فضای بسیار مناسبی برای توسعه‌ و بهبود روز افزون صنایع داخلی و خروج از رکود و افزایش اشتغالزایی فراهم کند.
رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها درباره اهمیت خرید کالای ایرانی تاکید کرده‌اند:«مصرف (کالای) داخلی، تولید داخلی را افزایش می‌دهد؛ تولید داخلی که افزایش پیدا کرد... بیکاری برطرف می‌شود؛ تولید که رونق بگیرد، یعنی تورم کم بشود، گرانی کم بشود، اشتغال افزایش پیدا کند؛ اینها همه به هم متصل است؛ یک سر این قضیه دست ما مردم است، که مصرف خودمان را چگونه انتخاب کنیم.»
خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه از طریق مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی، ' کمپین خبری خرید کالای ایرانی ' را آغاز کرده است .
کمپین خبری خرید کالای باکیفیت داخلی توسط ایرنا باهدف افزایش توانمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود، کلید زده شده است .
خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت و گوهایی با مدیریت ارشد استان فارس و برخی از مدیران و کارآفرینان استان انجام داده و دیدگاههای آنها را پیرامون خرید کالای ایرانی جویا شده است .
مهندس محمد علی افشانی استاندار فارس در گفت و گو با ایرنا با بیان این که هر ایرانی باید متعهدانه و مسئولانه کالای تولید داخل خریداری کند، اقشار مختلف مردم را به خرید کالای داخلی در آستانه سال نو با انگیزه حمایت از اقتصاد کشور فراخواند.
افشانی با بیان اینکه در مقابل سازنده و تولید کننده ایرانی هم با تعهد و احساس مسئولیت کالای با کیفیت تولید و عرضه کند ادامه داد : این یک رابطه 2 طرفه است یعنی تولید کننده ما باید بداند که قیمت و کیفیت برای مصرف کننده بسیار مهم است و به این مساله توجه ویژه داشته باشد و در مقابل مردم نیز باید بدانند که با خرید کالای ایرانی به ایجاد اشتغال و بالا رفتن میزان تولید، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی کمک می کنند.
استاندار فارس اظهار کرد: مصرف کالای داخلی کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود اما لازم است که هم تولید کننده وهم مصرف کننده با یکدیگر به تفاهم برسند و در این میان، تولید کننده کالای خوب با قیمت مناسب تولید کند و مصرف کننده هم آن کالا را خریداری کند.
***استفاده از کالا و لوازم پزشکی ایرانی اولویت نخست در تحقق اقتصاد مقاومتی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه استفاده از کالا و لوازم پزشکی ایرانی اولویت نخست ما در تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت : در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خرید تجهیزات و کالای پزشکی خارجی ممنوع است ، ترجیح می دهیم از کالای ایرانی استفاده کنیم ولو اینکه این کالاها و تجهیزات با 10 درصد قیمت بالاتر تامین شود .
دکتر محمد هادی ایمانیه بر لزوم افزایش کیفیت کالای ایرانی و انطباق با استاندارد ها در حوزه پزشکی تاکید کرد و افزود: ما در دانشگاه خرید کالای خارجی را ممنوع کرده ایم و کالای ایرانی حتی با 10 درصد قیمت بالاتر و 10 درصد کیفیت پایین تر را در اولویت خرید قرار داده ایم و این انحصار را ابتدا به محصولات استان فارس و سپس محصولات سطح کشور داشته ایم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت : پزشکان ، مسوولان بیمارستانی و همه دست اندرکاران حوزه سلامت می توانند با ترغیب و تشویق خرید کالای ایرانی در این مهم سهیم باشند ، مردم می خواهند رونق اقتصادی را در زندگی خود حس کنند ، اقتصاد مقاومتی همان رفع مشکلات کشور است که از راههای ورود به این عرصه کمتر شدن استفاده از تجهیزات خارجی به ویژه تجهیزات قاچاق و مصرف بهینه لوازم و محصولات داخلی و ایرانی است .
ایمانیه اضافه کرد : اگر همه مصمم شویم و در سال اقتصاد مقاومتی حتی از مصرف یک قلم کالای قاچاق خارجی هم جلوگیری کنیم در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار گرفته ایم ، صرفه جویی در هزینه های درمان، یکی از مسائلی است که حائز اهمیت است ، استفاده از کالا و تجهیزات درمانی ایرانی در راستای صرفه جویی در هزینه های درمان است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک حد متوسط برای تجویز داروها و استفاده از وسایل و تجهیزات مشخص شده است و پزشکان موظف شدند که به متوسط تعیین شده از طرف این دانشگاه عمل کنند.
وی افزود: در صورتی که اهمیت خرید کالای ایرانی و آسیب هایی که خرید کالای خارجی و قاچاق برای اقتصاد به وجود می آورد برای مردم تبیین نشود اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا نخواهد کرد.
ایمانیه بر لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از کالای ایرانی تاکید کرد و با بیان اینکه قاچاق کالا نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است گفت : ورود کالای قاچاق به کشور تولید ملی را به نابودی می کشاند.حوزه سلامت از جمله حوزه هایی است که در برخی از بخشهای آن مانند بخشهایی لوازم آرایشی و بهداشتی بشدت کالای قاچاق و کالای نا مرغوب امکان نفوذ در جامعه دارد. استفاده از کالاهای نامرغوب خارجی در این حوزه ها هیچ تضمینی برای حفظ سلامت شهروندان ایجاد نمی کند .
ایمانیه با اشاره به رکود اقتصادی، افزایش تورم و تعطیلی برخی کارخانه ها تاکید کرد: قاچاق کالا سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران می شود ، در حالیکه ما مشابه تجهیزات پزشکی خارجی را در داخل کشور داریم و این محصولات گاه با کیفیت بهتر هم عرضه می شود چرا باید بر استفاده از تجهیزات خارجی تاکید ورزیم .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد : وقتی تولیدات داخلی داشته باشیم و بیمارستان ها از اقلام ایرانی استفاده کنند، میتوان امید داشت که هر گونه تهدیدی در حوزه اقتصاد پزشکی بی اثر شود ، حمایت از تولید داخل باعث ارتقاء امنیت داخلی می شود و جامعه ما را در مقابل تهدیدات مصون می سازد .
ایمانیه به مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: این مصوبه تصریح می کند که خرید کالای خارجی اعم از کالای ساخته شده، قطعات و ملزومات آن تحت هر عنوان در صورتی که دارای تولید مشابه داخلی باشند، ممنوع است ، کالای ایرانی برچسب اصالت دارد و سلامت کالا و سلامت مصرف کننده تضمین شده است.
***تحقق اقتصاد مقاومتی و نگاه به تولیدات داخلی امکان پذیر است
مهندس هاشم نصیری عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس و کارآفرین برتر استان فارس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استقامت ملی در تولید کالا و خدمات با تاکید بر مولفه های اقتصاد مقاومتی و نگاه به تولیدات داخلی امکان پذیر است بر لزوم اولویت بخشی به مولفه های اقتصاد مقاومتی برای ایجاد رونق اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت : از جمله این مولفه ها برنامه ریزی برای دستیابی به استقامت ملی در تولید کالا و خدمات است ، استقامت ملی در این حوزه با حمایت از تولیدات داخلی و تبدیل خرید کالای ایرانی به یک فرهنگ میسر است .
نصیری بر لزوم ایجاد فضای مشترک هم اندیشی فعالان بخش خصوصی و دولتی به عنوان تصمیم سازان اصلی در حوزه اقتصاد تاکید کرد و یاد آور شد : فضای اقتصادی حاکم در جامعه ما به گونه ای است که نیاز تعامل بیشتر دولت با بخش خصوصی دارد ، تولید کنندگان در عرصه های صنعتی و اقتصادی همواره از برخی تنگناها و معضلات و مشکلات رنج می برند و کلید حل این مشکلات در دست دولت است ، انتظار این است که تعامل دو سویه با فعالان بخش اقتصادی برقرار شود و دولت تولید کنندگان را به عنوان امین در امور اقتصادی ببیند و از آنها حمایت کند .
کار آفرین برتر استان فارس با بیان اینکه تکریم تولید کنندگان باید به عنوان تکریم پیشتازان عزت و استقلال جامعه همواره مورد تاکید قرار گیرد گفت : تولید کنندگان در حوزه صنعت و اقتصاد با ارائه الگوهای موفق کارآفرینی در سطح ملی و با تبیین راهکارهای اجرایی ارتقادهنده فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی در اقتصاد نقش آفرینی می کنند ، ما در حوزه تولید محصولات صنعتی و به ویژه در حوزه تولید محصولات لبنی ارائه کننده برندهای معتبر در عرصه ملی و جهانی هستیم ، این جایگاه جز با کار و تلاش و مدیریت جهادی به دست نیامده است.
وی که مدیر عامل یک شرکت تولید فرآورده های لبنی است گفت:‌تولید کنندگان و کارآفرینان در حوزه اقتصادی و صنعتی و به ویژه فعالان اقتصادی در حوزه تولید محصولات لبنی در سالهای اخیر در کنار دولت و تیم اقتصادی دولت خدمات شایان توجه برای رونق اقتصادی کشور انجام داده اند.
وی افزود:‌افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان ازسطح اعتبار محصولات تولید داخل ، افزایش کیفیت، سلامت و کارآمدی محصولات داخلی و افزایش رقابت پذیری آن با دیگر محصولات و خدمات خارجی و مطابقت تولید داخلی با استانداردهای بین‌المللی روز دنیا، مورد نظر جدی فعالان اقتصادی در حوزه تولید محصولات لبنی است که بسیاری از این اهداف با نگاه به مولفه های اقتصاد مقاومتی محقق شده است .
نصیری بیان کرد: مصرف کنندگان باید هنگام خرید کالای ایرانی به کیفیت کالا و به همه تضمینی که تولید کنندگان برای ضمانت سلامت و استاندارد کالا ارائه داده است توجه کنند، موفقیت شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی در همین جشنواره ها یکی از شاخص هایی است که مصرف کنندگان می توانند سلامت و کیفیت کالای ایرانی را با آن محک بزنند .
وی گفت: برای ما رسیدن به استقامت ملی در کار و تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی اصلی مهم است ، این اصل را در تحقق سلامت جامعه و سلامت آحاد مردم با تامین فراورده های لبنی سالم و با عرضه سالم محصولات در چرخه ای هدفمند دنبال می کنیم .
***استفاده از کالا و تجهیزات ایرانی در انبوه سازی ها نماد اقتصاد مقاومتی است
مهندس عطا الله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز با تاکید بر لزوم استفاده از کالا و تجهیزات ایرانی در انبوه سازی ها و طرح های مسکن شهری و روستایی گفت: با جلوگیری از مصرف کالاهای قاچاق و تجهیزاتی که هیچ اصالتی ندارند گامی در جهت تقویت اقتصادی داخلی برداشته می شود.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه اولویت استفاده از تجهیزات ساختمانی و مصالح در طرح های انبوه سازی شهری و روستایی بنیاد مسکن استفاده از کالای ایرانی است افزود: ما بر روی استفاده از کالای با کیفیت ایرانی تاکید فراوان داریم ، طرح های انبوه سازی مسکن شهری ، طرح های مسکن مهر ، طرح های خود مالکی و همه طرح هایی که از تسهیلات مسکن استفاده می کنند با اولویت استفاده از کالای ایرانی ساخته می شوند و دراین زمینه همه تمهیدات به کار گرفته شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به مقررات ملّی ساختمان ایران، به عنوان فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان اشاره کرد و گفت: بدون تردید پایبند بودن به این قوانین نقش مؤثری در نیل به اهداف عالی تأمین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی دارد، تاکید بر استفاده از کالای ایرانی در اجرای طرح های انبوه سازی می تواند رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد و به توسعه اشتغال و معیشت بیانجامد.
زمانی اضافه کرد: ارتقای کیفی و افزایش عمر مفید ساختمان ها از جمله اهدافی است که با استفاده از مصالح استاندارد و تجهیزات با کیفیت ایرانی دنبال می شود، رعایت آموزه های فنی ساختمان و استفاده از مصالح و کالای ایرانی می تواند به عنوان نقطة عطفی در تاریخ مهندسی ساختمان کشور ایجاد تحول کند ، بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی مبتنی بر مدیریت جهادی و نهاد برخاسته از متن انقلاب دراین زمینه پیشتاز است و می تواند الگویی برای دیگر سازمان ها و بخش خصوصی محسوب شود.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به استفاده از اقلام ایرانی به عنوان نماد کالای استاندارد اشاره کرد و گفت: برخی از مصرف کنندگان برای خرید محصولات و تجهیزات ساختمانی به‌ ظاهر جنس و نشان تجاری محصول توجه دارند، درحالی‌که نوع برند به‌تنهایی برای تامین کیفیت کافی نیست، در بازار انبوه سازی و مسکن ممکن است برچسب‌ها تغییر کند و اجناس خارجی را به نام ایرانی یا برعکس بفروشند. اصل کار این است که خریداران متخصص باشند و از قبل تحقیقات لازم را انجام داده باشند و از ایرانی بودن کالا و تضمین کیفیت آن اطمینان حاصل کنند .
زمانی در ادامه بزرگ‌ترین مشکل صنعت اقلام و لوازم مصرفی در صنعت ساختمان را واردات بیش‌ از حد محصولات مشابه خارجی دانست و گفت : فعالان اقتصادی باید واردات این کالا ها را محدود کنند. بیشتر محصولات وارداتی چینی و خارجی هیچ‌گونه ضمانت و پشتوانه‌ای برای تضمین کیفیت ندارند ، در حالی که تولیدکنندگان داخلی متعهد هستند در صورت بروز هرگونه مشکل در زمینه استفاده از محصولات پاسخگو باشند.
وی همچنین با یاد آوری استفاده از مصالح بوم آورد و داخلی در اجرای طرح های بهسازی ساختمان ها گفت: ما حتی الامکان سعی می کنیم در هر منطقه ای از مصالح استانداد و مرغوب همان منطقه برای بازسازی ها استفاده کنیم ، دراین زمینه تاکید بر این است که در کنار انبوه سازی، مقاوم سازی و بهسازی و بازسازی از مصالحی استفاده شود که رونق و اشتغال و تامین معیشت محلی و منطقه ای نیز ایجاد نماید و در نهایت نفعی به اقتصاد دااخلی و اشتغال برساند .
دولت یازدهم نیز تاکنون اقدامات زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف حمایت از تولید داخل و رونق اقتصادی انجام داده‌است که از جمله آنها می‌توان به «بسته خروج از رکود» اشاره کرد.
رئیس جمهوری هدف از این اقدامات را «رونق تولید و افزایش فرصت‌های شغلی با استفاده از نیروی کار ایرانی» اعلام و بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای خرید کالاهای با کیفیت ایرانی تاکید کرده است.
خبرنگاران : نیکنام خشنودی ، سارنگ عبدالهی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113/ 6122/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.