به گزارش ایرنا، سیدمحمدعلی افشانی شامگاه یکشنبه در جلسه شورای کشاورزی استان فارس افزود: این استان در زمینه تامین میوه شب عید با مشکلی مواجه نیست و سال گذشته نیز به خوبی از این مقطع عبور کرده است.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جهادکشاورزی فارس کارنامه قابل قبولی در سال 95 داشته است، این موفقیت را حاصل تلاش مدیران این بخش و همکاری سایر بخش ها و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به ویژه در جذب اعتبارات طرح رونق تولید دانست و گفت: بانک کشاورزی استان نیز تلاش خوبی داشته و در بین استان های مشابه، جایگاه اول را به دست آورده است.
افشانی با اشاره به این که سیل اخیر درس های زیادی را به ما آموخت، افزود: همواره حوادث پندآموزند؛ حوادث انسان ها را ادب می کنند و در طول تاریخ باعث شده اند که انسان ها بیاموزند و در حوادث بعدی از تجربه گذشته استفاده کنند تا خسارات کاهش یافته و بهره وری افزایش پیدا کند.
وی با بیان این که آب در استان فارس که پایه اقتصادی آن کشاورزی بوده و استعداد بالایی برای حداکثر بهره وری از آب را دارد، اهمیت بسزایی دارد، گفت: سیل اخیر به مدیران و تصمیم گیران کشور آموخت که سدسازی کار خوبی است.
استاندار فارس ادامه داد: اگر همین بارندگی های اخیر در بالادست شیراز رخ داده بود دچار مشکل می شدیم؛ اگر این سیل در نورآباد ممسنی رخ داده بود معنای سد پارسیان بهتر معلوم می شد؛ اگر سد سلمان فارسی نبود پس از وقوع سیل اخیر، بخشی از شهرها و روستاهای ما از بین می رفتند.
افشانی با بیان این که سدها در سیل اخیر عملکرد خیلی خوبی داشتند، گفت: پس از وقوع سیل اخیر، 31 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد چشمه عاشق نی ریز ذخیره شد که موجب تقویت سفره های آب زیر زمینی در وسعت فراوانی اطراف این محوطه می شود و این سد در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.
استاندار فارس به سه تصمیم اتخاذ شده در جلسه شورای عالی آب کشور در خصوص وضعیت خشکسالی این استان اشاره کرد و گفت: 350 هزار هکتار آبیاری نوین در طی پنج سال در استان فارس اجرایی خواهد شد که معادل سالانه 70 هزار هکتار خواهد بود و بخش کشاورزی فارس باید ظرفیت خود را برای اجرای این برنامه افزایش دهد تا در اولین سال اجرای این برنامه حتما موفق به تحقق 70 هزار هکتار آبیاری نوین شود؛ مجموعاً دو هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار انجام این پروژه است.
افشانی با بیان این که دومین مصوبه شورای عالی آب کشور برای استان فارس، افزایش سه برابری اعتبارات آبخیزداری این استان در هر سال خواهد بود، گفت: همچنین سه برابر شدن اعتبارات تجهیز و نوسازی اراضی فارس دیگر مصوبه شورای عالی آب در خصوص استان فارس بوده است.
وی با تاکید بر این که به صورت جدی باید از اضافه شدن حتی یک هکتار سطح زیر کشت در استان فارس جلوگیری شود، اظهار داشت: باید به دنبال افزایش درآمد کشاورزان باشیم؛ وقتی در کشت گلخانه ای درآمد کشاورزان 15 برابر بیشتر از کشت غرقابی است باید به همان میزان نیز از سطح زیر کشت بکاهیم.
استاندار فارس با اشاره به این که 21 هزار حلقه چاه در این استان خشک شده و سایر چاه ها نیز دچار کاهش دبی و افت کیفیت به صورت بسیار شدید شده اند، گفت: برداشت آب از چاه ها و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی باید کاهش یابد و کشت های فعلی با محصولات کم آب بر مانند دانه های روغنی و گیاهان دارویی جایگزین شوند.
افشانی با قدردانی از عملکرد دامپزشکی استان فارس در زمینه مقابله با بیماری های طیور، افزود: باوجود این که 22 استان کشور درگیر موضوع بیماری های طیور هستند در استان فارس مشکل جدی وجود ندارد و در همین زمینه ایستگاه های قرنطینه نیز تقویت خواهند شد.
استاندار فارس با تاکید بر این که معمولاً افراد ضعیف تر در خصوص بازپرداخت تسهیلات بانک ها خوش حساب تر هستند، گفت: عملکرد بانک ها باید به گونه ای باشد که افراد خوش حساب تشویق شوند.
6122/ 2027
خبرنگار: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.