محمد حسین روشن، پنجشنبه در حاشیه سمپوزیوم ترومای روانی و اعتیاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج تا 15 درصد از معتادانی که موفق به ترک اعتیاد شده اند می توانند اعتیاد را برای همیشه کنار بگذارند، بنابراین اغلب این افراد زمینه بازگشت به اعتیاد را دارند.
وی افزود: رصد چالش ها و مشکلاتی که زمینه گرفتار شدن در دام اعتیاد را برای معتادان به وجود آورده بسیار مهم است و فعالان در عرصه ترک اعتیاد نباید از این موضوع غفلت کنند.
این روانپزشک با بیان اینکه قبول مسئولیت های شغلی و خانوادگی توقعی است که در ترک اعتیاد می توان انتظار داشت، گفت: هدف نهایی در ترک اعتیاد این نیست که معتاد به طول کامل مصرف مواد مخدر را ترک کند و به عنوان یک فرد کاملا سالم به زندگی بازگردد، بلکه هدف در ترک اعتیاد کمک کردن به معتاد برای بازگرداندن حداقل هاست ، جایگزین شدن داروهایی مانند متادون به جای ماده مخدر یکی از این حداقل هاست که دست یافتنی می شود.
رئیس انجمن روانپزشکی استان فارس ادامه داد: در اغلب موارد بیماری های روحی، زمینه ساز اعتیاد به ویژه در زنان است، چنانچه فرد قبل از اعتیاد، از سلامت روحی و روانی برخوردار باشد، اعتیاد می تواند زمینه بروز بسیاری از بیماری های روانی را در او به وجود آورد.
روشن اضافه کرد: اعتیاد، ضمن اینکه موقعیت و منزلت اجتماعی فرد را تنزل می‎دهد، او را نزد دیگران به عنوان فردی بی عاطفه، خودخواه، دارای شخصیت نامتعادل و ناموزون معرفی می کند.
وی افزود: اعتیاد، نظام خانواده را متلاشی می کند، درآمد خانواده و جامعه را کاهش می دهد و بخش قابل توجهی از آن را اتلاف می کند.
رئیس انجمن روانپزشکی استان فارس ادامه داد: فرد معتاد نسبت به قوانین اجتماعی و دستورات دینی هم بی تفاوت است و البته این مساله، زمینة ارتکاب بسیاری از انحرافات را برای او فراهم می‎کند.
روشن، با ارائه آماری از معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور گفت: حدود 2 تا چهار میلیون نفر در کشورمان مواد مخدر مصرف می کنند، مصرف مواد مخدر ترومای روانی را بیشتر می کند و همه افرادی که در معرض اعتیاد هستند و مواد مخدر مصرف می کنند یا حتی آنهایی که سیگار می کشند زمینه ای برای گرایش به مواد داشته اند، این زمینه در بسیاری از موارد پیش زمینه روانی دارد.
در این سمپوزیوم که متولی برگزاری آن دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و تا فردا (جمعه) در شیراز ادامه دارد، متخصصانی از کشور آلمان نیز حضور دارند.
در این گردهمایی عملی تخصصی به آسیب های روانی پرداخته می شود که در صورت درمان نشدن، می تواند منجر به اعتیاد شود.
تروما هم تعریف پزشکی و هم تعریف روان شناختی دارد. از نظر پزشکی، تروما به یک جراحت بدنی شدید یا شوک بحرانی گفته می شود. از نظر روان شناختی، تروما به معنای تجربه ای است که به لحاظ هیجانی دردناک، پریشان کننده و ناگهانی باشد و اغلب باعث اثرات پایدار بدنی و ذهنی شود.
در حقیقت تروما به معنای مواجهه با یک عامل فشار آسیب زای بی نهایت شدید است. تروما می تواند انسانی یا طبیعی باشد، جنگ، تصادف، آتش سوزی و شکنجه از تروماهای انسانی و سیل، آتش فشان و زلزله از تروماهای طبیعی هستند.
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.