سلیمان کرمی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: عملیات اجرایی این طرح ظرف یک ماه آینده مجددا شروع می شود و این سد تا پابان تابستان سال 96 به اتمام خواهد رسید.
محمد جواد جمالی، نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که مشکل کم آبی در بخش شیبکوه بسیار جدی است از استانداری فارس و شرکت آب منطقه ای فارس درخواست کرد هر چه زودتر نسبت به اتمام این سد اقدام کنند تا با ذخیره سازی آب های سیلاب، بخشی از مشکلات کشاورزان این شهرستان برای تامین آب حل شود.
رئیس اداره آب های زیرزمینی شهرستان فسا هم با بیان این که اجرای طرح سد تنگ خمار در شهرستان فسا موجب تقویت سفره های آب زیر زمینی در دشت های شیبکوه و اراضی پایین دست این سد می شود، افزود: به زودی ساخت عملیات ساخت این سد از سر گرفته می شود.
علی رسولی اظهار داشت: در بخش شیبکوه بیش از 800 حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که به دلیل برداشت های بی رویه این بخش دچار بحران بی آبی شده است اما با بهره برداری از این سد بیش از یک هزار هکتار از اراضی بخش های شیبکوه و نوبندگان با تغذیه آبخوان آبرفتی دشت شیبکوه احیا و آب مورد نیاز آن تامین خواهد شد.
وی افزود: این سد از نوع بتونی مسطح است که ارتفاع آن از زمین 12 متر است، 103 متر سرریز دارد و با 11دریچه تنظیمی، آب را در مسیر رودخانه جاری می کند.
به گفته رسولی با اجرای سد تنگ خمار، بخشی از آورد رودخانه فصلی موجود در این منطقه ذخیره می شود تا سفره های آب زیر دست تغذیه شود و بسیاری از چاه های آب دشت شیبکوه که اکنون با مشکل خشکی رو به رو شده است تغذیه شوند.
وی اظهار داشت: سد تنگ خمار قادر به تخلیه سه میلیون متر مکعب آب در سال در مسیر رودخانه است و آبخوان آبرفتی روستاهای سنان، کنکان و فدشکویه را تغذیه می کند.
تنگه خمار، تنگه ای با چشم اندازهای زیبا و از جمله بقایای معماری دوره زندیه و قاجار است. با احداث این سد بر زیبای های آن افزوده می شود و با آبگیری متعدد در سیلاب های مکرر در طول سال این سد قادر به تغذیه متوسط سالانه افزون بر سه میلیون متر مکعب آب است که کمک موثری به جلوگیری از کاهش سالانه حجم سفره آب زیر زمینی دشت شیبکوه خواهد کرد.
عملیات اجرایی این سد از سال 1389 شروع شده و تا کنون بیش از 50 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.