دکتر والنتیانا امیلیا بالاس'Valentiana Emilia Balas' استاد دانشگاه رومانی، چهارشنبه در حاشیه کنگره بین المللی سلامت همراه در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امواج الکترومغناطیس می تواند برای سلامتی زیانبار باشد، به ویژه مدارس و اماکنی که با کوکادن و نوجوانان سرو کار دارند نباید در نزدیکی آنتن های مخابراتی باشند، ما با مشارکت دانشگاه های ایران مشغول توسعه مطالعات در این عرصه هستیم.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: امواج الکترومغناطیس استانداردهایی دارد که این استانداردها حتما باید رعایت شود، البته دور بودن از ابزارهای الکترونیک و اثرات امواج همیشه امکان پذیر نیست.
امیلیا بالاس افزود: بدون تردید در آینده استفاده از ابزارهای الکترونیک بیشتر می شود، اما استاندارد سازی سطح پراکنش امواج در فضایی که زندگی می کنیم می تواند یکی از راهکارهای کاهش اثرات و زیان های این امواج باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سطح استانداردها هم در حال افزایش است و تولید کنندگان ابزارهای الکترونیک باید خود را با سطح این استانداردها منطبق کنند و اگر استانداردهای جدیدی برای امواج الکترومغناطیس معرفی شد خود را به آن سطح برسانند.
وی، با بیان اینکه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هر روز در حوزه سلامت رو به فزونی است، گفت: تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها، سازماندهی، طبقه­بندی و محاسبات آماری و ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات، تحلیل شاخص های بهداشتی و پایش سلامت از راه دور از جمله مواردی است که با تکیه بر فناوری اطلاعات هر روز توسعه می یابد و حوزه سلامت در این عرصه بسیار رشد داشته است.
این استاد دانشگاه رومانی گفت: فناوری اطلاعات از روش های متعددی می تواند به حوزه سلامت کمک کند که از جمله آنها شــبکه های اطـلاع رسانی بهداشـت، شبکه های پزشکی از راه دور، شــبکه های همکـاری علمی پزشکی، تجهیزات هوشمند پزشــکیار و تشکیل پرونده الکترونیکی بیمار نمونه هــایی از کاربرد فناوری اطلاعات در بهداشـت و درمان هســتند.
بالاس بیان کرد: در حوزه بهداشـت و درمان شـــرایط به گونه ای اســت که پزشـکان بیشــتر تمایل دارند در شـــهرهای بزرگ زندگی کنند در حالی که مناطق کمتر توسعه یافته نیاز بیشـتری به آنها دارند، همچنین پراکندگی اطلاعات بیماران و عدم دســترسی به پیشینه آنها مواردی است که استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت را اجتناب ناپذیر کرده است.
هدف از برپایی کنگره بین المللی سلامت همراه، استفاده از فناوری های از راه دور با هدف درمان و پایش سلامتی بیان شده است.
این کنگره فردا (پنجشنبه) در شیراز پایان می یابد.
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.