به گزارش ایرنا سید محمد علی افشانی، یکشنبه در نشست شورای فنی استان فارس در شیراز افزود: مگر می شود ساختمانی که به شکل مهندس ناظر ساخته شده و تمام مراحل کار هم به درستی پیش رفته است در یک زلزله پنج ریشتری تخریب شود و بعد بگوییم که اتفاق بوده است.
استاندار فارس، خسارت هایی که در زلزله پنج و یک دهم ریشتری شهرستان خنج به برخی ساختمان ها به ویژه ساختمان های دولتی وارد شد، نگران کننده است.
وی افزود: یک زمین لرزه پنج ریشتری نباید موجب تخریب یک ساختمان شود اما در زلزله خنج این اتفاق رخ داد و به برخی ساختمان ها که عمدتا دولتی بودند خسارت هایی وارد شد.
افشانی اظهار کرد: باید گزارشی از میزان خسارت های وارده در این زمین لرزه تهیه شود و با تمام کسانی که کوتاهی و قصور آنها به نوعی باعث تشدید خسارت ها شده، برخورد شود.
افشانی ادامه داد: باید بررسی شود و تمام کسانی که در این زلزله مقصر بوده اند معرفی شوند و پرونده برای آنها تشکیل شود تا سایرین کارشان را درست انجام دهند.
استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم رعایت اصول مهندسی در ساخت و سازها گفت: بعضا یک خطای جزیی و کوچک در روند اجرا و ساخت یک بنا و ساختمان باعث تخریب و وارد آمدن خسارت به آن ساختمان می شود.
وی بیان داشت: اگر اصول مهندسی در تمام مراحل و بخش ها رعایت شد و باز آسیب پذیر بودن آن ساختمان مشخص شد باید در نوع مصالح به کار رفته در آن ساختمان تجدید نظر کرد.
استاندار فارس، با اشاره به ورود برخی مصالح جدید ساختمانی به عرصه ساخت و ساز و بازار بیان داشت: برخی صنایع مربوط به ساخت مصالح، که مدتی است در کشور فعال شده اند و در ساخت و سازها از آنها استفاده می شود لازم است مناسب بودن آنها از هر لحاظ توسط کارشناسان و مراجع ذی ربط مانند نظام مهندسی ساختمان تایید شود.
استاندار فارس گفت: هرگونه نظر کارشناسی باید از سوی مراجع با ذکر دلایل ارائه و در اختیار شورای فنی قرار گیرد تا این شورا هم پس از بررسی نهایی نظر خود را اعلام کند.
افشانی بیان کرد: جان انسان با هیچ قیمتی قابل جبران نیست و اگر صدها میلیون هم به عنوان دیه داده شود خسارت های روحی و روانی که به یک خانواده در اثر فرو ریختن یک ساختمان وارد می شود قابل جبران نیست.
زلزله ای به قدرت پنج و یک دهم ریشتر در عمق چهار کیلومتری زمین، ساعت شش و سه دقیقه روز هفدهم دی ماه 95
شهرستان خنج را در 265 کیلومتری جنوب شیراز تکان داد که بر اثر آن چهار نفر جان باختند و یک نفر مصدوم شد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.