پانزدهم مهرماه سال جاری درنشست نهایی سومین اجلاس وزرای کشورهای جهان اسلام که درشهر استانبول ترکیه برگزارشد، شهر شیراز به عنوان پایتخت جدید جوانان جهان اسلام معرفی شد.
برای کسب عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام معیارها و ملاک های مختلف در نظر گرفته شده که شهر نامزد باید در تمام این زمینه ها سرآمد و غنی باشد.
داشتن آب وهوای مناسب، نیروهای آموزش دیده برای برگزاری بهینه برنامه های بین المللی،برخورداری از مراکز علمی و ساختارهای آموزشی و دانشگاهی مناسب، بیشترین آثار چاپی در زمینه های علمی، آموزشی، مذهبی و محصولات دینی، دارا بودن زیرساخت های لازم برای اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، سابقه فرهنگی و مذهبی، برخورداری از چهره های به نام در حوزه های علمی، ادبی، هنری، فرهنگی و مذهبی و نیز شناس بودن در زمینه اماکن مقدس، بناهای تاریخی و آثار تمدن ایران باستان از ملاک های انتخاب پایتخت جوانان جهان اسلام بوده است.
شهر باندوگ کشور اندونزی، پرو تاجای کشور مالزی و شیراز سه شهری بودند که نامزد نهایی برای میزبانی پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شدند که پس از جمع بندی و بازدید از این سه شهر، شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام معرفی شد.
شیراز پس از استانبول ترکیه به عنوان پایتختی انتخاب شده که بنا به ارزیابی بیشتر کارشناسان دستاوردهایی در زمینه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلان شهر شیراز خواهد داشت.
این انتخاب که شهر شیراز بتواند برای یک سال میزبانی جوانان جهان اسلام را به عهده بگیرد دستاورد مهمی برای کشورمان است زیرا در این مدت می تواند ظرفیت های استان و کشورمان را به مردم 56 کشور اسلامی معرفی کند و همچنین نقطه عطفی در تعاملات بین المللی کشور و استان فارس باشد که همه دستگاه ها باید با برنامه ریزی مناسب از این امکان استفاده کنند.
قرار است در آیین ویژه ای در مراسم افتتاحیه، جوانان استانبول کلید پایتختی را به جوانان شهر شیراز اهدا کنند.
** شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام، انتخابی عادلانه
استاندار فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: انتخاب شهر شیراز از بین گزینه های متعدد برای پایتختی جوانان جهان اسلام یک انتخاب عادلانه بود زیرا کمتر شهری است که ویژگی ها و مزیت های متناسب و مطلوبی مانند شهر شیراز را داشته باشد.
سید محمد علی افشانی افزود:شیراز در زمینه های مختلف، شهری جامع است به همین سبب در مدت زمان یک ساله انتخاب این شهر به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام از آن حمایت کامل می کنیم.
وی بیان کرد: شهر شیراز به لحاظ تاریخی در 2 هزار و 500 سال قبل پایتخت بخشی از جهان بود و با توجه به برخورداری از حکمرانان خوب، بر بخش قابل ملاحظه ای از جهان مدیریت می کرد.
او اظهارداشت: کتیبه های به جا مانده در تخت جمشید بیانگر پذیرش حقوق انسان ها در آن زمان است که بخشی از این کتیبه ها که به عنوان منشورحقوق بشر درسازمان ملل مطرح هستند به مراتب از بنای تخت جمشید با اهمیت تر است.
افشانی اضافه کرد: همه این مسائل بیانگر این است که شیراز به لحاظ تاریخی دارای گذشته ای مبتنی بر رعایت حقوق انسان ها و پایه گذار جامعه بشری با پذیرش ایده ها و افکار مختلف است و این همان مساله مهمی است که مورد نیاز دنیای امروز و کشورهای توسعه یافته است.
وی ادامه داد: همچنین شاهچراغ (ع) از مهمترین زیارتگاه های مذهبی کشور است که سالانه میلیون ها زائر از سراسر کشور و حتی کشورهای مسلمان برای زیارت این بارگاه مقدس به شیراز سفر می کنند.
او عنوان داشت: این داشته ها بخشی از ظرفیت های شهر شیراز است که انتخاب این شهر به عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام فرصت مناسب و مغتنمی برای معرفی مناسب این شهر به 56 کشور جهان است.
** یک سال کم نظیر برای شیراز
مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین دستاورد این پایتختی این است که شهر شیراز را با تمام داشته های آن به جهانیان و به ویژه مردم و جوانان 56 کشور اسلامی معرفی می کنیم و این میزبانی گشایشی برای رفت و آمد مردم کشورهای مختلف به شیراز است.
حیدرعلی کامیاب افزود: همچنین شهر شیراز فرصت دارد در مدت زمان یک سال از تمام امکانات دولتی این 56 کشور اسلامی برای معرفی خود استفاده کند که این یک فرصت کم نظیر برای معرفی داشته های این شهر در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، مذهبی، پزشکی، ورزشی و غیره در 56 کشور اسلامی است.
وی بیان کرد: این پایتختی دستارودهای بسیار خوبی برای شهر شیراز و استان فارس در بعد ملی و بین المللی دارد در بحث گردشگری و جذب توریست بسیار تاثیرگذار است.
او اظهارداشت: شهر شیراز در مدت زمان یک سال با 56 کشور اسلامی تعامل فرهنگی قوی از جمله برگزاری مسابقات و تورهای ورزشی و فرهنگی درسطح بین المللی، تورهای گردشگری دارد و این دستاورد مهمی برای شهر شیراز خواهد بود.
کامیاب با بیان اینکه عنوان شیراز به عنوان پایتخت جوانان اسلام متعلق به همه مردم شیراز و فارس است اضافه کرد: پایتخت جوانان اسلام بودن برای کشور بسیار مهم است لذا تلاش ما بر اجرای برنامه های با کمیت و کیفیت در مدت زمان پایتختی شیراز است.
وی ادامه داد: ما برای برگزاری این پایتختی حدود شش میلیارد تومان هزینه کرده ایم اما با معرفی این شهر و برگزاری برنامه های بین المللی در شیراز هزینه های مالی و معنوی بیشتری به مردم این شهر بازگشت خواهد داشت.
مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس عنوان داشت: شهر شیراز در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت جوانان 56 کشور اسلامی جهان است که این پایتختی رسما روز دوشنبه با حضور مسئولان داخلی و 20 میهمان خارجی از جمله ارشاد اسکندروف دیر کل مجمع جوانان سازمان همکاری کشورهای اسلامی، معاون ورزش و جوانان کشور ترکیه، قائم مقام دبیر کل شهرداری استانبول، وزیر ورزش و جوانان، معاون وزارت امور خارجه و معاونان جوانان ادارات کل ورزش و جوانان کشور برای شیراز آغاز می شود.
کامیاب بیان کرد: پرچم پایتختی شهر شیراز با حضور مسئولان ملی و بین المللی برای مدت یک سال روبروی آرامگاه حافظ برافزاشته می شود که احتمال تمدید این عنوان برای شهر شیراز در دو سال نیز وجود دارد.
او اظهارداشت: همه امکانات و برنامه ریزی ها برای میزبانی شایسته و در خور شان شیراز برای پایتختی جوانان اسلام در این شهر انجام شده است و هیچ دغدغه ای برای میزبانی وجود ندارد.
** استفاده از ظرفیت پایتختی جوانان جهان اسلام برای فارس
معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همه دستگاه های اجرایی استان باید در مدت زمان یک ساله شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام، برنامه های مدونی برای بهره برداری مطلوب از فرصت این یک ساله تهته کنند.
هادی پژوهش جهرمی افزود: پایتختی جوانان جهان اسلام فرصت مناسبی برای نشان دادن توانمندی های شهر شیراز و استان فارس است و همه باید کمک کنند تا آبروی این شهر و کشور حفظ شود.
وی بیان کرد: باید بکوشیم طی یکسالی که به عنوان پایتخت جوانان اسلام هستیم نشان دهیم که می توانیم میزبان بسیاری از رویداهای مهم باشیم.
او اظهارداشت: همچنین باید تبلیغاتی که برخی از کشورها به ویژه عربستان به راه انداخته اند که ایران به دنبال فرقه گرایی هستند را با عملکرد خوب خنثی کنیم و در بین 56 کشور عضو سازمان کشورهای اسلامی تغییرنگرش ایجاد کنیم.
پژوهش جهرمی اضافه کرد: باید با مبانی فقهی و علمی نشان دهیم شیراز مهد تمدن فرهنگ و عرفان است و باید کاری کنیم تا جوانان کشورهای عضو از شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت به نیکی یاد کنند .
** اجرای هفت برنامه بین المللی در شیراز در یک سال پایتختی
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس هم به خبرنگار ایرنا گفت: این عنوان پایتختی یک گام اساسی و پایه ای برای شهر شیراز است که از دستارودهای این پایتختی می توان امکان استفاده از فضای کشورهای اسلامی برای معرفی شهر شیراز، جلوه گر کردن شیراز از نظر اهمیت در گفت و گوی فرهنگ ها، مراوده و تعامل مستمر با 56 کشور اسلامی، اجرای برنامه های بین المللی فرهنگی و ورزشی راعنوان کرد.
علی رضایی افزود: این انتخاب که شهر شیراز بتواند برای یک سال میزبانی جوانان جهان اسلام را به عهده بگیرد دستاورد مهمی برای کشورمان است زیرا می تواند نقطه عطفی در تعاملات بین المللی کشور و استان فارس باشد که همه دستگاه ها باید با برنامه ریزی مناسب از این امکان استفاده کنند.
وی بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده در مدت زمان یک سال پایتختی شیراز، هفت برنامه بین المللی با حضور کشورهای اسلامی در شهر شیراز برگزار می شود که این بسیار نوید بخش برای شیراز و فارس است.
رضایی با بیان اینکه دیپلماسی جوانان صلح و گفت و گو است و این پایتختی برای مردم به ویژه جوانان شیراز و ایران بسیار ارزشمند است اظهارداشت: تلاش می کنیم جوانان ما به ویژه جوانان فارس و شیراز به وضعیت و شرایط امروز خود افتخار کنند نه اینکه در پشت کوروش و تاریخ دو هزار و 500 ساله خود بمانند.
او اضافه کرد: روز دوشنبه در آیینی با حضور مسولان ارشد داخلی و خارجی پرچم پایتختی شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام روبروی آرامگاه حافظ برافزاشته می شود.
وی ادامه داد: یکی از شاخص های تاثیرگذار برای انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان اسلام مسئله برجام و شرایط بعد از برجام بود.
رضایی عنوان داشت: شرایط بعد از برجام در فضای بین المللی به گونه ای رقم خورد که عناوین بین المللی به کشور ایران داده شود در حالی که این امکان قبل از برجام برای کشور ما و ظرفیت های موجود ما فراهم نبود که این مهم برآمده از دیپلماسی خوب دولت تدبیر و امید است.
** فرصت منحصر به فرد برای تبادل فرهنگی با کشورهای اسلامی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این عنوان پایتختی برای شهر شیراز فرصت بسیار خوبی در زمینه فرهنگی است تا بتوانیم با 56 کشور اسلامی تبادل نظر داشته باشیم.
بهزاد مریدی افزود: با تمام توان درپی توسعه روابط با جهان اسلام هستیم و برای تحقق این امر از همه امکانات فارس استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از شیراز دیدن می کنند بیان کرد: شیراز در حوزه فرهنگی و مذهبی از جاذبه های فراوانی برخوردار است و می تواند میزبان کشورهای اسلامی باشد.
او اظهارداشت: همچنین شیراز در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه فیلم های سینمایی و موسیقی ظرفیت های خوبی دارد و می توانیم میزبان جشنوارهای مختلف باشیم و تجربه خود را در اختیار کشورهای اسلامی بگذاریم.
مریدی با بیان اینکه به لحاظ پیشینه تاریخی شهر شیراز، این شهر شایستگی میزبانی پایتخت جوانان جهان اسلام را دارد ادامه داد: از زمانی که شیراز به عنوان میزبان معرفی شد، برنامه ربزی بسیارخوبی کرده ایم تا شایستگی کشورمان و شهر شیراز را به کشورهای عضو جهان اسلام نشان دهیم.
معرفی شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام فرصت مغتنمی برای کشور ایران و استان فارس و شهر شیراز است که مسئولان استان فارس و شهر شیراز باید این فرصتی که در اختیار شهر شیراز گذاشته شده، را غنیمت شمرده و این شهر و استان را در بعد جهانی و بین المللی بیش از پیش معرفی کند.
بهره برداری مطلوب از فرصت استثنایی این پایتختی برای مدت یک ساله برای شهر شیراز، با برنامه ریزی امکان پذیر است لذا همه دستگاه های استان فارس باید فعالیت های خود را منسجم و مدون برنامه ریزی کرده و از این ظرفیت در 56 کشور اسلامی جهان استفاده کنند.
گزارش از: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: غلامرضامالک زاده
3002/ 1876

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.