در روزهایی که شیوع کرونا همه اماکن تفریحی از جمله نگارخانه ها را تعطیل کرده، نگارخانه های مجازی می تواند راهکار خوبی برای علاقمندان به هنر و گالری های هنری باشد.

با وجود بیش از ۴ ماه تعطیلی ناگزیر اماکن عمومی از جمله نگارخانه‌ها، گرچه علاقه مندان هنر به واسطه خانه نشینی نتوانستند از تماشای آثار هنری بهره ببرند اما فضای مجازی دری به روی خالقان آثار هنری و علاقه مندان گشود که این روزنه را به دروازه‌ای گسترده تبدیل کرد.

به گزارش جماران، بسیاری از نگارخانه‌های شیراز با وجود بسته بودن از پای ننشستند و با ایده‌های نو به استقبال مخاطبان معطل در خانه‌ها رفتند و با ایجاد گالری‌های مجازی و گپ و گفت های اینستاگرامی و غیرحضوری، حضور در فضای هنری را رونق بخشیدند تا این پیوند از هم گسسته نشود.

مدیر نگارخانه سروناز شیراز گرچه حضور فیزیکی مخاطب و هنرمند در گالری را دارای لطفی دیگر می‌داند، می‌گوید: نفس به نفس بودن هنرمند و مخاطب این امکان را به گالری دار می‌دهد از این ارتباط ایده بگیرد تا در برنامه‌های خود استفاده کند.

هنرمندان از پا ننشستند تا رخوت بر جامعه ننشیند

هستی خالدی با این حال از برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان در فضای مجازی به عنوان جایگزینی برای نمایشگاه‌های رایج نام می‌برد و می‌افزاید: با وجودی که فضای رو در رو شدن با اثر هنری در نگارخانه به خاطر شیوع کرونا امکان پذیر نیست اما فضای مجازی این امکان را فراهم ساخت که هنرمندان بیکار ننشینند و آثار خود را ارائه کنند تا فضای رخوت بر جامعه ننشیند.

این بانوی فعال فرهنگی با بیان اینکه نگارخانه سروناز در میانه همه گیری کووید ۱۹ با فراخوان «فردا بهار است» هنرمندان را به نمایش اینترنتی آثارشان دعوت کرد، می‌گوید: گالری سروناز با فرا رسیدن سال نو و با هدف استمرار فعالیت‌های هنری در شرایط ویژه این روزها و تعطیلی اجباری مراکز هنری، از هنرمندان دعوت کرد تا در نخستین نمایشگاه کارت پستال‌های مجازی با عنوان «فردا بهار است…» شرکت کنند.

خالدی موضوع و محورهای نمایشگاه را برشمرده و ادامه می‌دهد: با نگاه به امیدی که هر یک از ما نسبت به فردا داریم از هنرمندان خواستیم آرزوی ۹۹ (بزرگترین آرزوی من در سال ۹۹) و خودنگاره ۹۹ (من در سال ۹۹ چگونه ام) را موضوع آثار ارسالی قرار دهند.

وی با بیان اینکه آثار منتخب، از ۵ اردیبهشت ماه اینستاگرام گالری به نمایش در آمد، اضافه می‌کند: تاکنون آثار ۱۱ هنرمند در رشته‌های مختلف به نمایش در آمده و این جدای از گفت و گوهای اینترنتی است که به مناسبت روز شیراز، یادروز سعدی و بررسی پوستر امکان برخورد تعاملی میان هنرمندان و مخاطبان را فراهم ساخت.

ایجاد فضای گفت و گو میان هنرمندان

از دیگر سو، نگارخانه وصال شیرازی هم در ایجاد فضای گفت و گو میان هنرمندان پیشگام شد و با گفت و گوهای زنده پیرامون هنر مجسمه سازی و هنرهای دیداری در دوره گذار، حضور جهانی هنر معاصر ایران و هنرمند ایرانی – هنرمند جهانی فضای گفتمان را رونق بخشید.

غزال وصال می‌گوید: پس از آخرین نمایشگاه که در بهمن ماه گذشته در نگارخانه وصال شیرازی برگزار شد، تمامی برنامه‌های این گالری به فضای مجازی رفت و فرصتی شد تا میان هنرمندان گپ و گفت های مختلفی با موضوع‌های چالشی ایجاد شود.

با این حال نگارخانه‌های شیراز در روزهای آینده با رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌توانند کار خود را آغاز کنند تا بار دیگر فضای گالری گردی پس از دوره‌ای ۴ ماهه رونق بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.