محمدصالح مفتاح، شامگاه چهارشنبه در دیدار با هنرمندان استان فارس بیان کرد: در باب اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، سخنان بسیاری رفته است اما در حوزه عمل تاکنون در خور این واجب بزرگ، کار مهمی انجام نداده‌ایم.

معاون فرهنگ‌سازی و رسانه ستاد امر به معروف کشور با بیان اینکه این ستاد قرار نیست با منکرات مقابله کند، افزود: وظیفه این نهاد، حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر است و وظیفه اصلی‌تر آن، احیاگری این ۲ فریضه است.

مفتاح ادامه داد: اولویت فعلی این ستاد، پیوند با هنر و رسانه است و از این منظر استان فارس از ظرفیت بسیاری برخوردار است.

وی، با اشاره به اینکه بودجه حوزه فرهنگی در مقایسه با سایر حوزه‌ها مسائل بسیار اندک است، گفت: باید از ظرفیت نهادهای مختلف با هم‌افزایی استفاده کنیم و در بسیاری از امور با یاری‌گرفتن از هنرمندان به این حوزه رونق بخشیم.

این مقام مسوول، با بیان اینکه شکاف اجتماعی موجود، ناشی از مشکلاتی است که در پذیرش امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، اظهار داشت: تعیین حدود امر به معروف و نهی از منکر کارسازترین شیوه هم‌افزایی اجتماعی است و این کارآمدی با زبان هنر قابل درک خواهد بود.

مفتاح اضافه کرد: تلاش شده در ذهن مردم، موضوع عفاف و حجاب با مقوله امر به معروف و نهی از منکر در کنار هم قرار گیرد، در حالیکه این اولویت دهم است و با آنکه مهم است اما اولویت‌های مهم‌تری وجود دارد و مردم هم آن را درک می‌کنند و به کارآمد بودن این تذکر معترف‌اند.

وی بیان داشت: اصلاح و آسیب‌شناسی نحوه امر به معروف و نهی از منکر بسیار ضروری است. همچنین ظرفیت این فریضه نیاز به الگوسازی در حوزه های تخصصی مختلف دارد.

نفرت از گناه و دوست داشتن گناهکار، راهبرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس نیز در این نشست، هدف از دیدار با هنرمندان را نقش هنرمندان در احیای امر به معروف ونهی از منکر بیان کرد و گفت: جمع شده‌ایم تا بیاموزیم چگونه از هنرمند و هنر بهره بریم و این واجب فراموش‌شده یعنی امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنیم.

سلیمان مهدوی افزود: رویکرد ستاد امر به معرف و نهی از منکر، مبتنی بر نفرت داشتن از گناه و دوست داشتن گناهکار است. این ۲ موضوع مهم، ناجی انسان‌هاست نه دست‌آویزی برای یقه‌گیری و عیب‌جویی از دیگران.

وی، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تعالی‌بخش فرد، خانواده، جامعه و حکومت است، این واجب را زمینه‌ساز هستی تمدن اسلامی برای ظهور امام زمان (عج) خواند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس با اشاره به جایگاه هنر در قرآن کریم و نهج البلاغه، بیان داشت: هنر جایگاه والایی نزد خداوند دارد و باید از آن برای فرایض دینی بهره گیریم.

مهدوی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر جهان ‌شمول است اما متاسفانه به چند ناهنجاری ساده اجتماعی محدود شده و به همین دلیل کوچک شمرده شده است در حالیکه در واقع تمدن‌ساز است و همه امور جامعه را سامان می‌دهد و بدین معنا، حکومت اسلامی را احیا می‌کند.

وی ادامه داد: خدامحوری، اصل حرکت امر به معروف و نهی از منکر است که در مردم‌سالاری دینی با تذکر لسانی مهربانانه به مردم آمیخته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.