فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جهرم‌، چهارشنبه با بیان این مطلب در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در ایران است که در زنان و مردان به طور یکسان شایع است.

سعید حورنگ افزود: سرطان روده بزرگ در افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که سابقه‌ای از سرطان روده بزرگ در خانواده و اقوام درجه یک همچون مادر، پدر، خواهر و برادر دارند، شیوع بیشتری دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: همچنین دسته‌ای از بیماران هستند که در گروه سرطان‌های وراثتی دستگاه گوارش قرار می‌گیرند یعنی به صورت همزمان ممکن است سرطان‌ معده، روده کوچک و بزرگ داشته باشند.

به گفته وی، وجود سرطان در هر قسمت از دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده کوچک و بزرگ می‌تواند فرد را مستعد ابتلای به سرطان روده بزرگ کرده و در گروه پُر خطر قرار دهد.
حورنگ، ادامه داد: سرطان دستگاه گوارش ممکن است، هیچ علامتی نداشته باشد و یا علائم آن به صورت دفع خون باشد که فرد نیز متوجه آن نشود.
او بیان داشت: کاهش وزن، دفع خون روشن از مدفوع، وجود یبوست و اسهال از علائم سرطان روده بزرگ است.

حورنگ اضافه کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ، غربالگری است و با این کار می‌توان توده ناشی از رشد بیش از حد سلول های روده را به صورت زود هنگام شناسایی و از روده خارج کرد.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جهرم‌ افزود: غربالگری سرطان روده بزرگ بسیار مهم و ضروری است زیرا با این روش می‌توان بیماری را در مرحله صفر تشخیص داد و از وارد شدن فرد به مرحله سرطان جلوگیری کرد.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.