سهم فرزندان کادر درمانی،پرستاران و پزشکان در زمانه شیوع ویروس کرونا،جدایی و دوری از پدر و مادر بوده است.

با شیوع ویروس کرونا،محل کار والدین مهرسا که بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) است به مرکز اصلی بستری مبتلایان به این ویروس در استان فارس و شیراز اختصاص پیدا کرد و درست از همین زمان پدر و مادر مهرسا برای حفاظت از جان فرزندشان تصمیم گرفتند که کودک خردسال را از خود دور کنند.

مهرسا به پدر بزرگ و مادر بزرگش سپرده شد و مریم و مهرداد بیمارستان علی اصغر شیراز را خانه اول خود قرار دادند و مشغول پرستاری از مبتلایان به کرونا شدند.

این قصه مشترک این روزهای اغلب پرستاران،پزشکان و کارکنان کادر درمان درگیر با بیماری کرونا است که فرزندان و کودکان خود را به خاطر ترس از انتقال بیماری و همچنین حس مسوولیت پذیری از خود دور کرده‎اند و تنها مهار این ویروس می‌تواند این دلتنگی و  دوری را پایان بخشد.

خدمت به مردم، دلتنگ فرزند 

مریم محمدی ۳۳ ساله  پرستار بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) شیراز است و حدود ۶ سال است که ازدواج کرده و همسرش نیز در لباس سفید پرستاری مشغول خدمت است.

حاصل زندگی مشترک خانم محمدی و آقای حقگو دختری سه ساله به نام مهرساست.

خانم محمدی از شرایط این روزهای زندگی شان به خبرنگار ایرناگفت: با شیوع بیماری کرونا محل کار من و همسرم مرکز اصلی بستری بیماران کرونایی در فارس و شیراز شد و در پی آن مهمترین نگرانی زندگی شخصی من و همسرم فرزندمان مهرسا شد.

آنان در پی وضعیت پیش آمده به دلیل بروز کرونا تصمیم گرفتند دخترشان را به دلیل احتمال انتقال بیماری، به مادربزرگ و پدربزرگ مهرسا بسپارند. 

این زوج خدمات رسان به بیماران کرونایی در دو ماه گذشته تنها یکی دو بار فرزندشان را دیده‌ اند و  می گویند اکنون سخت دلتنگ او هستیم.

مبارزه چندجانبه درمانگران با ویروس کرونا   

خانم محمدی می‌گوید که کادر درمان بیمارستان علی اصغر شیراز در حال حاضر به شدت درگیر مبارزه با بیماری کرونا و نجات جان مبتلایان به این ویروس هستند.

به گفته او تعدادی از کادر درمانی این بیمارستان تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده اند و در حال طی مراحل درمان خود هستند و به همین دلیل کار آنها نیز بر دوش همکارانشان افتاده و فشار کاری سایر پرستاران و کادر این بیمارستان بیشتر شده است.

به دلیل فشار زیاد کاری در ایام کنونی،تعطیلات معمول پرستاران و کادر درمانی این مرکز نیز لغو شده و این قشر بطور مداوم در حال کار و پرستاری از بیماران کرونایی هستند.

این پرستار بیمارستان علی اصغر شیراز،شیفت روزانه کارکنان این مرکز را ۷ساعت و شیفت شبانه را ۱۳ ساعته اعلام کرد. 

وی از اهالی شیراز تشکر کرد که در ایام نوروز در منازل خود ماندند و همین موضوع باعث کاهش تعداد مبتلایان در آن ایام شد.

اما این پرستار گفت: بعد از اتمام تعطیلات نوروز اما رفته رفته شهر شیراز شلوغ شد و با این شرایط باید انتظار یک فراگیری بیشتر بیماری را در ایام پیش رو داشته باشیم.

به گفته خانم محمدی،پرستاران و پزشکان بیمارستان علی اصغر به واسطه کارشان روزانه در تماس نزدیک با بیماران کرونایی هستند و به دلیل حجم کار سنگین و کاهش سیستم ایمنی بدن و خستگی های طولانی مدت،احتمال انتقال بیماری به آنها وجود دارد.

این پرستار شیرازی نیز همانند سایر همکارانش،پوشیدن لباس‌های مخصوص در این ایام را یکی از دشوارترین کارهای کادر درمانی در زمان شیوع کرونا می داند و می گوید که تحمل این لباس ها خیلی سخت است و پوشیدن آن بطور مداوم باعث خستگی کادر درمانی شده و همه این دشواری‌ها احتمال افزایش انتقال بیماری را در این قشر بالا می‌برد و اگر هر یک از پرستاران و پزشکان به کرونا مبتلا شوند فشار کاری سایر کارکنان نیز بیشتر و کار آنها نیز به دوش همگی تقسیم می‌شود.

پای سختی مبارزه با کرونا ایستاده‌ایم

تلخ و شیرین روزهای مبارزه 

خانم محمدی می گوید: پرستاران و پزشکان تاکنون پای تمام این سختی ها ایستاده‌اند و شرایط را تحمل و کنترل می کنند و تمام کادر درمانی از جان مایه می گذارند و مردم تنها با در خانه ماندن می توانند به این قشر کمک کنند.

وی تحمل در خانه نشستن را به مراتب از تحمل پوشیدن لباس‌های مخصوص و شیفت‌های کاری طولانی روزانه در معرض ویروس کرونا سهل‌تر دانست و گفت: از مردم خواهش می کنم که در خانه بمانند تا بتوان شرایط را کنترل کرد و اگر مردم رعایت نکنند وضعیت به گونه ای پیش خواهد رفت که از کنترل خارج می شود.

او بیماران و مبتلایان به کرونایی که وارد بیمارستان علی اصغر شیراز می شوند را مانند اعضای خانواده همه کادر درمانی این مرکز می‌داند و شیرین ترین خاطره این روزهای کادر درمانی این بیمارستان را بهبودی وضعیت جسمانی بیماران توصیف می‌کند و می‌گوید: روزانه بیمارانی با وضعیت بد و تنگی نفس شدید به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که خانواده آنها نیز اضطراب شدیدی دارند و مرتب وضعیت آنها را رصد می کنند و دیدن روند بهبودی این بیماران بعد از گذشت چند روز و خارج شدن آنها با پای خودشان از بیمارستان بهترین تصویر حک شده در ذهن کادر درمانی است.

محمدی فوت بیماران کرونایی را خستگی مضاعف این ایام کادر درمانی می داند و می گوید که چند روز پیش دختری ۱۸ ساله بدون داشتن هیچ بیماری زمینه‌ای به بیمارستان علی اصغر شیراز مراجعه کرد و بستری شد که اضطراب شدیدی نیز داشت و علیرغم تلاش پرستاران و پزشکان این فرد زنده نماند و این تلخ ترین خاطره در این روزها است.

او درباره وضعیت تجهیزات و وسایل کادر درمانی برای محافظت از آنها در برابر کرونا نیز گفت: در حال حاضر وضعیت تامین تجهیزات از روزهای نخست بهتر شده اما هرچه روند مبارزه با کرونا طولانی تر شود قطعا وسایل و امکانات و بودجه نیز کمتر خواهد شد و مردم باید با رعایت اصول ایمنی،شرایط را به سمت مهار کرونا پیش ببرند.

خانم محمدی می گوید که ماسک باید حداکثر ۴ ساعت یکبار تعویض شود اما هر پرستار در شیفت شب این بیمارستان که حدود ۱۳ ساعت به طول می انجامد تنها یک ماسک در اختیار دارد،لباس‌هایی که باید یکبار مصرف باشد نیز به دلیل کمبود چندبار استفاده می شود.

وداع با استراحت

مهران حقگو همسر خانم محمدی ۳۷ سال سن دارد و در دفتر پرستاری بیمارستان علی اصغر مشغول کار است.

او به خبرنگار ایرنا گفت: ندیدن فرزندم در این ایام شرایط را برای من و همسرم سخت کرده اما به دلیل هدفی که داریم این دشواری را تحمل می کنیم.

او می گوید که کادر درمان بیمارستان علی اصغر (ع) شیراز به صلاحدید خودشان زمان استراحت را به دلیل احتمال انتقال بیماری به خانواده هایشان یا در استراحتگاه‌هایی که به همین منظور ایجاد شده سپری می کنند و یا به منازل خود می روند.

حقگو با بیان اینکه رفتن به منازل برای کادر درمانی نیز با مشکلاتی همراه است زیرا آنها نگرانی از بابت انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده را دارند.

وی عنوان کرد: بسیاری از همکارانم در بیمارستان علی اصغر،مانند ما فرزندانشان را به پدربزرگ و مادربزرگ و سایر افراد فامیل سپرده اند و مدت ها است که فرزندان خود را ندیده‌اند.

حقگو می گوید که از ابتدای شیوع بیماری کرونا فقط دو مرتبه آن هم با ضدعفونی کردن کامل منزل و اطمینان از سلامت خود و همسرش،دختر سه ساله خود را به خانه آورده است تا دیداری تازه کنند و کمی از دل تنگی‌شان کاسته شود.

او می گوید که دختر خردسالش به واسطه سنش، زیاد از شرایط کنونی درکی ندارد و دوست دارد همواره در کنار پدر و مادرش باشد اما شرایط به گونه ای است که این کار اکنون امکان پذیر نیست.

حقگو تحمل این شرایط را برای همسرش سخت تر می داند و می گوید که تحمل دوری از مهرسا برای مادرش بسیار دشوارتر است و امیدوار است که این شرایط هرچه زودتر تمام شود تا بتوانند بدون دغدغه در کنار فرزندشان زندگی کنند.

پرستاران این بیمارستان در این ایام حتی حسرت بغل کردن دختر سه ساله خود را بدون اضطراب از انتقال بیماری داشته اند و در همان یکی دو باری که با رعایت اصول بهداشتی مهرسا را به خانه آورده اند با زدن ماسک و با رعایت فاصله یک متری او را دیده اند.

او وضعیت تجهیزات مورد نیاز پرستاران و کادر درمانی را قابل قبول عنوان کرد و گفت: بخشی از وسایل مورد نیاز کادر درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز تامین شده و هر چه هم جلوتر رفتیم کیفیت تجهیزات حفاظت فردی بهتر شده است و بخش دیگری از این وسایل را نیز خیرین تامین کرده‌اند.

بی‌پروایی در مقابل کرونا شهامت نیست،تلاش پرستاران را به باد می‌دهد                                                       

حقگو به عدم رعایت اصول بهداشتی در شرایط کنونی از سوی بعضی افراد جامعه پرداخت و افزود: برخی بی پروا وارد اجتماع شدن و عدم رعایت فاصله را در شرایط فعلی شهامت می‌دانند و فکر می کنند که ابتلا به کرونا فقط برای همسایه است که این تصوری اشتباه است و این گونه افراد تلاش کادر درمانی را در بیمارستان ها را به باد فنا می‌دهند.

او  گفت: تقاضا دارم که مردم در خانه هایشان بمانند و اگر کسانی نیز مجبور هستند که برای انجام کار ضروری از منازل خود خارج شوند با رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی این کار را انجام دهند اما کسانی که کار خاص و ضروری ندارند هرگز از خانه بیرون نیایند.

این خدمات رسان بهداشت اضافه کرد: همه باید فاصله یک تا دو متری را در صحبت کردن و تعاملات اجتماعی رعایت کنند و شست و شوی مکرر و اصولی دست ها را هرگز فراموش نکنند و همچنین خریدهای خود را بعد از ورود به منزل ضدعفونی کنند تا بتوان در روزهای آینده زنجیره کرونا را قطع و آن را مهار کرد.

شیرینی ترخیص آن هشت نفر

این پرستار بیمارستان علی اصغر شیراز،ترخیص ۸ نفر از بیماران کرونایی این مرکز را شیرین ترین خاطره روزهای کنونی خود عنوان کرد.

روزی که قرار بود این افراد از بیمارستان مرخص شوند در یک اتاق به شادمانی و پایکوبی پرداختند که این صحنه زیباترین تصویر پرستاران و پزشکان این بیمارستان بود که برای لحظاتی خستگی آنها را از تنشان بیرون آورد.

حقگو  قدرشناسی مردم شیراز را نیز یکی دیگر از دلگرمی های این ایام کادر بیمارستان علی اصغر بیان کرد و گفت: چند روز پیش خانمی کهنسال دو کیسه پلاستیکی حاوی ماسک های پارچه ای که در منزلش با دستان خود دوخته بود برای پرسنل این بیمارستان آورده بود که این کار انرژی مثبت و دلگرمی را به همه کارکنان این مرکز منتقل کرد.

وی نیز پوشیدن لباس های مخصوص را به مدت ۷ تا ۱۳ ساعت در روز یکی از دلایل خستگی کادر درمانی دانست و گفت: کادر درمانی خسته است و در این شرایط به دلیل استفاده از این لباس‌ها بدن،بینی ،صورت و پشت گوش بسیاری از کارکنان این بیمارستان زخم شده و حتی در طول مدت زمان استفاده از این لباس ها نمی توانند از سرویس بهداشتی نیز استفاده کنند و یا چیزی بخورند و بیاشامند و باید همانگونه که پرسنل بیمارستان بیماران را خانواده خود می دانند مردم نیز پرستاران و پزشکان را مانند خواهران و برادران خود بدانند و سعی کنند با رعایت اصول بهداشتی و در خانه ماندن فشار بر این قشر را کاهش دهند که نتیجه آن سلامت کل جامعه را در پی خواهد داشت.

حقگو تلاش رسانه ها برای انعکاس زحمات کادر درمانی را نیز نوعی انرژی دادن به این قشر عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها می توانند اطلاع رسانی درست و آگاهی بخشی به جامعه انتقال دهند تا بتوانیم همه با هم در کنار یکدیگر کرونا را شکست دهیم.     

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر شنبه ششم اردیبهشت‌ ۹۹، تعداد ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و شمار جانباختگان این ویروس در کشور به پنج هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند.       

گزارش از محمدامین افشارپور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.