این موضوع، این دانشگاه را برآن داشت که در نشستی تخصصی، ایده‌های فعالان در حوزه دانشگاه و صنعت را برای مهارت آموزی بهتر و کمک به جهش تولید، جویا شود.        

در این نشست تخصصی که سه‌شنبه به صورت وبینار (سمینار آنلاین) توسط بنیاد حامیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با حضور رئیس و معاونان دانشگاه، روسای دانشکده‌ها، فعالان اقتصادی، اجتماعی و شماری از استادان به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس برگزار شد، نقش و جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه جهشتولید و اشتغال بررسی شد.

 رویکرد دانشگاه فنی، تربیت نیروی ماهر بخش خصوصی است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه نسل چهارم است و در این نگاه باید بیش از پیش به صنعت و کشاورزی اتکا کرد و با نگاه متفاوت خدمات خود را به جامعه ارایه داد.

ابراهیم صالحی عمران با بیان اینکه تمام برنامه‌های آموزش عالی باید با محوریت نیاز روز جامعه باشد، بیان کرد: نگاه دانشگاه فنی توجه به بخش خصوصی است و برنامه‌ریزی‌ها به‌ گونه‌ای است که بدنه دانشگاه بتواند با بخش خصوصی مرتبط شود.

وی افزود:  از مهر ۱۳۹۸با دعوت از صاحبان صنایع از آنان درخواست کردیم، دانشگاه فنی را در بخش‌های مختلف از جمله آموزش همراهی کنند که خوشبختانه اتفاقات مثبت و تاثیرگذاری رخ داد و در سال جهش تولید نیز این رویکرد ادامه می‌یابد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه توسعه کشور به نیروی انسانی وابسته است، گفت: یکی از موثرین و سریع‌ترین راهکارها در زمینه تربیت نیروی انسانی که می‌تواند به تولید وصل شود آموزش مهارتی است و خود را ملزم می‌دانیم که نیروی انسانی ماهر را تربیت و به تولید وصل کنیم.

فراوانی قانون، مانعی برای توسعه در بخش‌های مختلف

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز در این نشست به ابعاد مختلف رونق و جهش تولید اشاره و بیان کرد: لازمه رشد اقتصادی کشور توجه به جهش تولید است.

جعفر قادری اظهار داشت: امروز بیش از ۱۳هزار قانون در زمینه فعالیت اقتصادی داریم که اجازه نمی‌دهد توسعه لازم در بخش‌های مختلف محقق شود و برای حل این مشکل یکی از وظایف مجلس یازدهم این است که قانون‌های اضافی را حذف و همچنین با بروزرسانی آنها خلاءهای قانونی را پُرکند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رونق و جهش تولید داشته باشیم باید استانداردها را اجباری کنیم و اجازه ندهیم هر کالایی وارد کشور شود.

این استاد دانشگاه همچنین به تببین جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آموزش مهارتی و جهش تولید پرداخت و گفت:: نیاز جامعه به آموزش‌های مهارتی، فرصتی طلایی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای است برای توسعه ارایه خدمات است.

وی اضافه کرد: تعریف استراتژی صنعتی و مشخص کردن جایگاه نیروی انسانی، می‌تواند به فرآیند تولید کمک کند.

نماینده منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم شورای اسلامی ادامه داد: ما نیروی پشت‌میزنیشین نیاز نداریم بلکه باید به سمت تولید نیروی انسانی مورد نیاز بخش صنعت رویم و این فرصت را فراهم کنیم تا بلافاصله دانش‌آموختگان دانشگاهی با مهارتی که دارند وارد بازار کار شوند.

قادری با بیان اینکه ویِژگی شاخص دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که دانشجو با فناوری مانوس می‌شود، گفت: باید تلاش شود دانشگاه‌هایی که به صورت عملی کار می‌کنند مورد حمایت قرار گیرند و منابع بیشتری برای تحقق استراتژی صنعتی در اختیارشان گذاشته شود.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در جهش تولید ضروری است

مدیرعامل گروه صنعتی فراسان و عضو هیات امنای مجمع خیرین دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز در این نشست، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و تحریم‌های بی‌سابقه، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در جهش و رونق تولید ضروری است.

محمدرضا ظهیرامامی افزود: باید توانمندی‌های موجود در دانشگاه بالفعل شود و دانشگاه با توجه به نیاز صنعت و فناوری‌های روز، آموزش‌های خود را ارایه دهد و این موضوع اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه ارتباط مستمر و تنگانگ با دانشگاه‌ها برقرار شود و با تربیت نیروی انسانی مناسب بتوان خلاء ارتباطات را در صنایع برطرف کرد.

این فعال عرصه تولید و صنعت ادامه داد: باید برنامه‌ها را به سمتی پیش برد که هم‌افزایی دانشگاه و صنعت، در عمل منجر به تحقق پروژه‌های مناسب شود.

عضو هیات امنای مجمع خیرین دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس همچنین به توانمندی‌های موجود در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره و بیان کرد: این دانشگاه با تربیت نیروهای مهارت‌محور تاثیر مثبت در رونق صنعت و تامین نیروی انسانی داشته و بر این باوریم که با تقویت بیشتر ارتباطات و رفع خلاهای موجود می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

دانشگاهیان نیروی فنی تربیت کنند

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی پتک شیراز و عضو هیات امنای مجمع خیرین دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز اظهار داشت: چالش امروز صنعت و برخی دانشگاه‌ها این است که تعدادی زیادی دانش‌آموخته دارند که به دلیل نداشتن مهارت نمی‌توانند در صنعت مشغول شوند.

سیداحمدقرشی‌نژاد گفت: روندی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه نسل جدید در مهارت‌آموزی در پیش گرفته مناسب است و این مهم باید تقویت شود.

این کارآفرین افزود: یکی از راهکارهای جهش تولید این است که هر واحد صنعتی یک واحد طرح توسعه و ارتباط با دانشگاه‌ها داشته باشد و دانشگاه‌ها نیز زیرساخت‌های مورد نیاز را برای ارتباط با صنعت تامین کنند.

ارتقای آموزش مهارتی استادان مورد توجه قرار گیرد

مدیرعامل مرکز استراتژی و توسعه علوم و متخصص در زمینه خلق و توسعه برند در این نشست بیان کرد: آنچه امروز باید در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فنی صورت بگیرد، ارتقای آموزش مهارتی استادان است.

افشین گلستان افزود: بی‌تردید فناوری‌‍های منابع انسانی در تصرف دانشگاه‌هاست و اگر استادان در آموزش خود تغییر ایجاد نکنند، دانشجوی خوب تربیت نمی‌شود.

وی افزود: بازار کار به گونه‌ای است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کند و با خروجی‌های مثبت و تاثیرگذار خود در جامعه رسالت اصلی‌اش را به انجام برساند.

جهش تولید بدون توجه به جهش مهارت امکان پذیر نیست

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز در این نشست  گفت: جهش تولید بدون توجه به جهش مهارت امکان‌پذیر نیست، دانشگاه‌های مهارتی و سایر دانشگاه‌ها باید در کنار آموزش و ارایه دانش، مهارت آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

محمد جامعی افزود: ارتقای فناوری صنایع مساله مهمی است که باید در صنعت به آن توجه شود، به گونه‌ای که منجر به جهش فناوری شود.

وی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند با توسعه مراکز رشد مهارتی در کنار صاحبان صنایع باشد و با همفکری با صنایع مختلف به جهش تولید کمک کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس تاکید کرد: حضور صاحبان صنایع در اتاق فکر دانشگاه‌ها می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در جهش تولید باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها با ارایه خدمت به دانشجویان و دانش‌آموختگان از موضوع های قابل توجه ارتباط صنعت و دانشگاه است، افزود: باید با تجهیز آزمایشگاه‌های و کارگاه‌های مهارتی، آموزش را به تولید گره بزنیم، به طوری که دانشگاه در این زمینه احساس مسوولیت داشته باشد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای مدرک گرا نیست

رئیس بنیاد حامیان دانشگاه فنی و حرفه ای کشور نیز در این نشست اظهار داشت: مطالبه امروز ما این است که هیچ واحد تولیدی در کشور تعطیل نشود و کارگران آن نیز تعدیل نشوند.

 بهروز فروتن افزود: همچنین درخواست ما پیش‌بینی مشوق‌های مالیاتی و بیمه برای تولیدکنندگان است.

وی به ارتباط صنعت و دانشگاه در راستای جهش تولید اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌هایی از جمله فنی و حرفه‌ای مدرک‌گرا نیستند بلکه هدفشان کمک به صنعت و در اختیار گذاشتن نیروی ماهر به آنان است و این مهم باید در سالی که باعنوان جهش تولید نام گرفته است، تقویت ‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.