عبدالرزاق موسوی، سه‌شنبه در نشست خبری که به صورت غیر حضوری و از طریق وب کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: باغ‌های قصردشت بدون نظارت عمومی، مشارکت مردم و دلسوزان حفظ نخواهد شد .

وی، در مورد دستاورد شورای پنجم برای حفظ باغ‌های شیراز گفت: شورای پنجم، طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت را مصوب کرده که لازم است شهرداری این شهر هر چه زودتر پیگیری آن را در دستور کار قرار دهد.

موسوی، با اشاره به اینکه شهرداری و شورا برای حفظ باغ‌ها باید ۲ کار اساسی انجام دهند، بیان داشت: ضمن جلوگیری از تخریب باغ‌ها باید موضوع تغییر کاربری در نهادهایی مانند کارگروه امور زیربنایی، کمیسیون ماده پنج و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ نیز مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم باغ‌ها را حفظ کنیم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم، گفت: موضوع باغ‌های قصردشت و چرایی تغییر کاربری هایی که از سال ۹۰ به این سو انجام شده باید اصولی بررسی شود و در این میان نقش مردم، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در حفظ باغ‌ها کلیدی و اساسی است.

شوراها، نماد تجلی اراده مردم

موسوی، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نهم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا، این روز را نماد یکی از راه‌ها و راهکارهایی دانست که در رای و اراده مردم تجلی یافته است.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه در طول سال‌ها قانون به سمتی و سویی رفته که اختیارات شوراها را کاهش داده است، گفت: نخستین چالش‌ شوراها از اینجا آغاز می‌شود که سایه دستگاه‌های اجرایی بر شورا دیده می‌شود.

موسوی بیان کرد: آخرین سال فعالیت شورای پنجم در شرایطی قرار دارد که با مجموعه بحث‌ها و گرفتاری‌ها رو به رو و از سوی دیگر خواسته‌های مردم نیز در این میان مطرح است.

فرمان تاریخی بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ صادر شد اما این فرمان با تاخیری ۲۰ ساله در کشور به اجرا درآمد.

هفتم اسفند سال ۱۳۷۷ چند روز پس از برگزاری بیستمین سالروز پیروزی انقلاب، نخستین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران برگزار شد که تا کنون پنج دوره این انتخابات برگزار شده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای شوراها وظایف متعددی از انتخاب شهردار تا وضع مقررات در حوزه شهری در نظر گرفته شده است.

انسان محوری، اولویت اجرای پروژه‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به پرسشی در مورد چالش‌های شورا برای اجرای پروژه‌های انسان محور، اظهار داشت: اینگونه پروژه‌ها سه چالش مهم دارد، نخستین چالش افکار عمومی است، دیگری رویکرد شورا و شهرداری به پروژه و در نهایت تامین منابع مالی برای اجراست.

موسوی با تاکید بر اینکه در این میان مهمترین مساله تامین منابع مالی است، افزود: ارزیابی ما این است که افکار عمومی این مساله را مطالبه می‌کند از سوی دیگر بین شورا و شهرداری در این مورد اتفاق نظر وجود دارد چرا که رویکردهای شورا و محور همه تلاش‌های آنها انسان است و این ۲ نهاد می‌کوشند شرایطی فراهم کنند تا مردم تعلق خاطر بیشتری به شهر داشته باشند.

وی ادامه داد: در فروردین‌ماه ۹۹ به دلیل شیوع کرونا، درآمد شهرداری شیراز ۱۷ میلیارد تومان بود در حالی که این رقم در فروردین سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که هزینه دستمزد و حقوق کارگران شهرداری بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است.

او با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های انسان محور در شرایط کنونی در اولویت است، بیان کرد: کار فعلی کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز، دسته‌بندی کردن پروژه های عمرانی است و این دسته‌بندی با رعایت موارد خاص در اجرای پروژه‌ها آغاز شده است.

مدیریت واحد شهری یک الزام است

موضوع تضاد مدیریت شهری و فقدان مدیریت واحد به ویژه در موارد بحرانی همچون کرونا و چالش‌های شکل گرفته در این فضا، پرسش دیگری بود که خبرنگاران مطرح کردند و رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بیان راهکار موجود در این بخش، گفت: شرایط کرونایی به ما اثبات کرد که مدیریت واحد شهری یا مدیریت هماهنگ شهری، یک انتخاب نیست بلکه ما الزام داریم به آن سمت برویم.

موسوی، مدیریت یکپارچه را یک مطالبه عمومی دانست و بیان کرد: ما هیچ راهی جز مدیریت یکپارچه برای کاهش هزینه‌ها و آسیب‌ها نداریم و حال مدیریت یکپارچه شهری مطالبه عمومی شده چرا که هزینه‌های مالی و تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد و با اعمال این روش خدمات رسانی به مردم افزایش می‌یابد.

وی، علت اصلی شکل نگرفتن مدیریت یکپارچه شهری را متوجه دخالت‌های برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور شهری دانست و اظهار داشت: بخش عمده کسب رای نمایندگان مجلس در حوزه شهری و روستایی است، بنابراین به جای اینکه به حوزه ملی گرایش پیدا کنند به سمت تصمیمات شهری می‌روند.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین با تاکید بر موضوع ضرورت هم‌افزایی با دستگاه‌های دیگر بیان داشت: در سال سوم فعالیت شورای پنجم شیراز، هفتت تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف امضا شده که این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند خلا مدیریت یکپارچه و هماهنگ را در این بخش جبران کند.

تقویت بار علمی مصوبات کمیسیون‌ها، راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها، تعریف شاخص‌های ارزیابی کمی برنامه پنج ساله، گام برداشتن براساس برنامه، تاسیس اداره نظارت بر عملکرد کمیسیون‌ها ، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران شهرداری و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری از اقدامات شورای پنجم بوده که موسوی در این جلسه به آن اشاره داشت.

شیراز، پیشگام در تصمیمات فوری کرونایی

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به موضوع تمهیدات بازگشایی مجدد سیستم حمل‌و نقل عمومی در این کلانشهر اشاره و بیان کرد: آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیانگر این است که ۲۶ . ۵ درصد روش انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم حمل و نقل عمومی است در حالی که این امکان در مورد مدارس ۱۷ . ۵ درصد است و به همین دلیل شورا سلامت عمومی را ارجح دانست و تصمیم بر تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی گرفت و بی‌درنگ این تصمیم در کلانشهرهای دیگر همچون مشهد و تبریز نیز اتخاذ شد.

وی گفت: در مورد ناوگان حمل‌و نقل عمومی، اگر سیاست‌های کلی دولت و مسوولان مبنی بر بازگشایی مجدد باشد، شورای اسلامی و شهرداری شیراز در حد توان و مسوولیت خود، شرایطی را برای تامین سلامت شهروندان فراهم می‌کنند.

انتشار احکام سیل جرم است

موسوی، همچنین در قسمت دیگری از مطالب خود در مورد حواشی مطرح شده در باره صدور حکم شهردار شیراز در پیوند با سیل فروردین ۹۸ که موجب جان باختن ۲۱ نفر و خسارت‌های مالی زیادی شد، نیز بیان داشت: نارضایتی من از این است که انتشار حکمی که قطعیت پیدا نکرده، جرم است و چه بسا ممکن است حکم کاهش یافته و یا شهردار از آن تبرئه شود پس باید برای حیثیت عمومی افراد ارزش قائل شویم.

او افزود: من به عنون وکیل دادگستری، این حق را برای خود قائلم که نسبت به حکمی که نهایی نیست اعتراض داشته باشم چرا که ممکن است در ادامه پای افراد دیگری به این پرونده باز شود.

وی اضافه کرد: حتما در حادثه یاد شده، مجموعه‌ای مقصر بوده و در این سانحه عوامل انسانی و طبیعی نقش داشتند، ضمن اینکه باید حق افرادی که در این میان از بین رفتند و خسارهایی که به عده‌ای دیگر وارد شده مد نظر قرار گیرد اما باید این را هم در نظر بگیریم که در فرصت و مطالعه بیشتر ممکن است رای عادلانه صادر شود.

سخنگو شورا: سلامت شهروندان بر پروژه‌های شهرداری اولویت دارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد تعطیلی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی و مترو شیراز و همچنین زمان بازگشایی مجدد آن، گفت: بیماری کرونا دامن عده‌ای را گرفته و پرسنل تعدادی از مراکز اداری نیز درگیر این بیماری شده ‌ند، بنابراین اگر بحث مقابله مطرح است بی‌شک سلامت شهروندان در ولویت قرار دارد چرا که با صرف کمی هزینه می‌توان رفت‌و آمد را تسهیل کرد.

سعید نظری، با اشاره به اینکه مساله مشکلات تردد شهروندان در شورای اسلامی شهر شیراز نیز بازتاب داشته و این موضوع چندین مرتبه از سوی اعضای شورا مطرح شده است، افزود: در شرایطی که بخشی از مردم با این بیماری مواجه هستند و امکان انتقال آن به سایرین نیز وجود دارد، ما به این نتیجه رسیدیم که سبب گسترش بیشتر بیماری نشویم و امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که می‌شود، این موارد به حداقل برسد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در مورد راه‌اندازی خط سوم مترو این شهر بیان کرد: در هنگام افتتاح پل کشن قرار بود خط سوم مترو شیراز نیز راه‌اندازی شود اما با توجه به محدویت‌های مالی و فنی شهرداری در شرایط تحریم و با توجه به اینکه چشم‌انداز روشنی از آینده وجود نداشت، شورا تصمیم به توقف خط سوم گرفت و اولویت را به خط دوم داد.

نظری، با اشاره به اینکه مطالعات ترافیک دست ما را باز گذاشته تا اولویت بر خط دوم گذاشته شود، گفت: در این مطالعات، اولویت به خط دوم قطار شهری داده شده به دلیل اینکه یکی از شریان‌های اصلی شهر از منطقه میان‌رود تا آزادی و از آزادی تا کلبه سعدی را پوشش می‌دهد و اگر کرونا اجازه می‌داد، پروژه با سرعت بیشتری پیش می‌رفت.

وی، در مورد فعالیت تاکسی‌های درون شهری و نحوه نظارت بر آنها هم اظهار داشت: ۱۳ هزار تاکسی فعال در شیراز وجود دارد که نمی‌توان برای فعالیت این ناوگان محدودیت قائل شد اما آن چه بر عهده شورا و شهرداری است، توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسک و دستکش بین رانندگان تاکسی در طول هفته است.

تامین منابع مالی با حفظ سرمایه انسانی

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با اشاره به مشکلات و تبعات ناشی از بیماری کرونا و احتمال بروز مشکل در مدیریت شهری، گفت: از ابتدای شیوع این بیماری، این نهاد و شهرداری پیگیر این موضوع بودند، راهکارهای متفاوت توسط متخصصان پیشنهاد و راهکارهای مدیریت هزینه نیز بررسی شده و در نهایت تامین منابع مالی برای حفظ سرمایه انسانی در راس برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توسعه خدمات مجازی به ویژه در مراکزی مانند معاونت عمران و شهرسازی که بیشترین تردد مراجعه کنندگان را دارد نیز مورد تاکید قرار گرفت تا هم درآمدهای شهرداری از بین نرود و هم مطالبات و خواسته‌های مردمی پیگیری شود و در نهایت بخشی از فرآیند مجازی سازی فعالیت‌های اداری شهری نیز به نتیجه رسیده است.

طرح‌های عمرانی با نظارت شورای شهر اجرا می‎‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های مورد تاکید این شورا، بیان کرد: ۲۷ پروژه بر اساس شعارهای این نهاد پیش‌بینی شده که ۲۳ پروژه آن برای شهرداری اولویت دارد.

وی، در مورد پروژه‌های مناطق هم گفت: در مجموع سه هزار و ۶۰۰ پروژه از سوی شهرداری معرفی شده و در این میان پروژه‌های مطالعاتی نیز وجود دارد که هزینه چندانی ندارند و تکمیل این طرح‌های عمرانی ادامه خواهد داشت.

نظری اضافه کرد: پروژه‌های عمرانی از ابتدای اردیبهشت ۹۹ با رعایت فاصله اجتماعی و با نظارت کمیسیون عمران پیگیری شده و هیچ‌کدام از این طرح‌ها متوقف نشده است.

او با تاکید بر اینکه در شرایط شیوع بیماری کرونا، تامین سلامت شهروندان برای شهرداری هزینه سنگنی دارد، اظهار داشت: چهار هزار پاکبان در شیراز فعالیت می‌کنند که روزانه تجهیزات بهداشتی در میان آنها توزیع می‌شود و با وجود اینکه این موضوع هزینه بسیاری در بردارد در عین حال شهرداری نمی‌تواند امور خدمات شهر را معلق کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.