دوری از دانشگاه دسترسی به امکانات را محدود می‌کند، امکاناتی همچون اینترنت، خوابگاه و منابع امروز باعث ایجاد فشارهای روانی بر برخی دانشجویان کمتربرخوردار یا ساکن در نواحی دورافتاده و فاقد امکانات شده است.

توجه به این گروه آسیب‌پذیر و نیز ایجاد زمینه‌ای برای فراهم آوردن عدالت آموزشی موضوعی است که باید بیشتر مدنظر مسوولان و نیز خیران و نیک‌اندیشان قرار گیرد.

تعدادی از دانشجویان به دلیل عدم بهره‌مندی از وسایلی همچون گوشی هوشمند، لپ‌تاپ و گزاف‌بودن هزینه‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت در این دوران دچار عقب‌ماندگی تحصیلی و متحمل آسیب روحی و استرس شده‌اند، برخی دانشجویان نیز یا خود مبتلا به بیماری شده‌اند و یا یکی از اعضای خانواده‌شان درگیر شده است که نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند.

در این راستا مسوولان دانشگاه شیراز از اجرای طرحی با عنوان همیار دانشجو به ایرنا خبر دادند که می‌تواند این دغدغه‌ها و مسائل را تاحدودی کاهش دهد و نیازهای متاثر از کرونا را در زمینه‌های مختلف رفع کند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد:پس از آنکه دانشگاه شیراز اعلام کرد آموزش مجازی را به عنوان راهکار برگزاری کلاس‌ها در پیش می‌گیرد، با مشکلاتی در حوزه دانشجویی مواجه شدیم.

علی حفیظی بیان داشت: این مشکلات هم در بحث کیفیت آموزش مجازی و هم در زمینه تامین امکانات بوده است.

۲هزار دانشجوی دانشگاه شیراز خواستار اختصاص اینترنت رایگان 

وی با بیان اینکه ۲هزار دانشجوی دانشگاه شیراز پیش از شروع سال جدید در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان شدند، گفت: موازی با این درخواست، دکتر علی‌اکبر صفوی رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز از طریق وزارت علوم پیگیر اختصاص ترافیک رایگان به دانشجویان شدند که متاسفانه تاکنون میسر نشده‌است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: با ایجاد گروه‌های دانشجویی به منظور اطلاع‌رسانی و رسیدگی به وضعیت آموزش مجازی، متوجه شدیم حدود ۲۰درصد از دانشجویان به آموزش از دسترسی کامل به آموزش مجازی برخوردار نیستند.

وی افزود: این دانشجویان یا در مناطقی زندگی می‌کنند که مشکلات دسترسی به اینترنت پرسرعت دارند و یا اصلا گوشی هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ ندارند، برخی نیز مستقیما نیازمند حمایت مالی هستند.

به گفته مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز مسائل و مشکلات دانشجویان در ارتباط با آموزش الکترونیکی جمع‌آوری شده و راه‌حل هریک از این مشکلات و نحوه ارائه کمک به دانشجویان تدوین شده است.

شورای عالی حمایت از دانشجو، مجری طرح همیار دانشجو

حفیظی با بیان اینکه نتیجه بررسی‌های یادشده به تشکیل شورای عالی حمایت از دانشجو در دانشگاه شیراز منجر شد، افزود: این شورا متشکل از کارگروه‌های در زمینه‌های گوناگون آموزشی، مالی و رفاهی، روحی و روانی، فرهنگی و پژوهشی(مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی) است که ریاست آن بر عهده قائم‌مقام رئیس دانشگاه و معاون آموزشی است و دبیری آن نیز برعهده مدیریت فرهنگی این دانشگاه گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: این کارگروه در بدنه دانشکده‌ها و با همکاری معاونان دانشجویی و فرهنگی متشکل از ۱۰۰ تن از استادان و ۵۰ کارشناس فعالیت می‌کند؛ بدین‌گونه که اساتید و کارشناسان با عنوان پشتیبان دانشجو با اطلاعات اولیه‌ای که از طریق مرکز آی‌تی دانشگاه دریافت می‌کنند، حضور دانشجویان در کلاس‌های الکترونیک را رصد می‌کنند.

دبیر شورای عالی حمایت از دانشجو دانشگاه شیراز افزود: تعداد دفعات ورود به سیستم با توجه به تعداد واحدها در طول هر هفته بررسی می‌شود، با پایش مستمر این داده‌ها دانشجویانی که تاکنون اصلا به سامانه وارد نشده‌اند یا دانشجویانی که بسیار کم در کلاس‌ها حاضر می‌شوند شناسایی می‌شوند؛ همچنین دانشگاه فهرستی از دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی را در اختیار دارد.

حفیظی با تاکید بر اینکه داده‌ها با حفظ کرامت دانشجویان، تنها، برای معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشکده‌ها ارسال می‌شود، ادامه داد: از امروز سوم اردیبهشت‌ماه کارشناسان با دانشجویان دانشگاه شیراز تماس می‌گیرند و براساس فرمی که از پیش تهیه شده، اطلاعاتی از وضعیت دانشجو کسب می‌کنند.

دانشگاه‌ها اطلاعاتی درباره درگیری دانشجویان با کرونا ندارند

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز عنوان کرد: تاکنون  هیچ دانشگاهی در ایران اطلاعی از تعداد دانشجویان مبتلا به کرونا یا دانشجویانی که به واسطه اعضای خانواده‌شان با کرونا درگیرند، نداشته است؛‌ همچنین از میزان استفاده دانشجویان از کلاس‌های مجازی داده ای در دست نیست.

وی با بیان اینکه کارشناسان به تدریج با همه دانشجویان تماس می‌گیرند، ابراز داشت: اطلاعات کسب‌شده  از این طریق پایش می‌شود و با مقایسه به اطلاعات منابع قبلی و نیز براساس راستی‌آزمایی دانشجویان نیازمند به مشاوره و مشکلات روحی و روانی شناسایی شده و به واحد مشاوره دانشگاه شیراز ارجاع می‌شوند؛ همچنین پشتیبان‌های آموزشی به وضعیت تحصیلی دانشجویان رسیدگی می‌کنند.

دبیر شورای عالی حمایت از دانشجو ادامه داد: کم و بیش ممکن است دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای ثبت و نگارش طرح پایان‌نامه و ارائه پروپوزال دچار مشکل باشند؛ همچنین نیازسنجی در زمینه موضوعات رفاهی و مالی نیز صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در صندوق‌های قرض‌الحسنه دانشگاه شیراز  رقم خوبی برای کمک به دانشجویان فراهم شده است، گفت: این مبالغ هم به‌صورت وام بدون بهره و هم به‌صورت بلاعوض برای خرید لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و بسته اینترنتی به دانشجویان ارائه می‌شود.

حفیظی درباره بازه زمانی ارسال این کمک‌ها نیز بیان کرد: به محض شناسایی دانشجویان مبالغ ظرف ۴۸ساعت بدون طی هیچ روال اداری و تنها با ارسال یک پیام در سامانه دانشجویی به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه پایش دانشجویان تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: دانشجویان همزمان می‌توانند تا ۱۵ اردیبهشت ماه با ثبت‌نام برای تهیه وام صندوق رفاه، از تسهیلات مالی صندوق رفاه دانشجویی نیز بهره‌مند شوند و استفاده از کمک‌های دانشگاه هیچ منافاتی با آن ندارد.

وی از کمک خیران و نیک‌اندیشان برای تامین منابع مالی به‌منظور کمک به دانشجویان سخن گفت و از دیگر خیران دعوت کرد تا در این مسیر یاریگر دانشگاه باشند.

دبیر شورای عالی حمایت از دانشجو دانشگاه شیراز را پیشرو اجرای طرح همیار دانشجو در کشور عنوان کرد و افزود: این طرح برای وزارت علوم ارسال شده است و دانشگاه شیراز آمادگی دارد به دانشگاه‌های کشور در این خصوص اجرای آن کمک کند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه شنبه دوم اردیبهشت‌ماه جاری،  ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۸ نفر در ۲۴ ساعت قبل از ارائه این گزارش، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۲۹۷ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.