محمد مهدی قاسمی، سه‌شنبه بیان داشت: ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی از طریق کشاورزی دانش بنیان، دست یافتنی است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی در سال ۹۸ افزود: با هدف تامین امنیت غذایی و بهبود وضعیت بخش کشاورزی با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه انجام شد، سه رکن هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت کشاورزان به عنوان ذی‌نفعان اصلی در دستور کار قرار گرفت.

به گفته قاسمی؛ با تکیه بر دانش و افزایش بهره‌وری در منابع تولید، با وجود مشکلات، چالش‌ها، کمبودها و تحریم‌ها، استان فارس همچنان سهم ۱۰درصدی از تولیدات کشاورزی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، افزایش عملکرد در واحد سطح را از اهداف کلان این سازمان برشمرد و اظهار داشت: تنوع بخشی به بذر و تامین بذر گواهی شده مناسب، از جمله اقدامات در این حوزه است به گونه‌ای که ۵۴ هزار تن بذر گواهی شده گندم از ارقام متنوع که اغلب آنها مقاوم به خشکی یا آفات و بیماری‌ها هستند تولید شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

او همچنین از تسطیح لیرزی، تجهیز و نوسازی اراضی و استفاده از فناوری‌های جدید مکانیزه در حوزه کشاورزی با هدف افزایش بهره وری در واحد سطح سخن گفت و افزود: در سال ۹۸ با هدف توسعه مکانیزاسیون در زیربخش‌های زراعت، باغبانی ،شیلات و آبزیان، امور دام و منابع طبیعی، یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون و ۲ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال اعتبارات یارانه‌ای بلاعوض در استان فارس پرداخت شد.

قاسمی ادامه داد: استان فارس همچنان در جایگاه نخست اجرای آبیاری تحت فشار در کشور قرار دارد و اراضی این استان به سیستم‌ها و سامانه‌های آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره‌ای، آبیاری تیپ و آبیاری بارانی مناسب مجهز شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، همچنین در مورد نقش این سازمان در ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی گفت: در همین زمینه، ۸۰ واحد جدید در این استان به بهره برداری رسید و صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی فارس در سال ۹۸ از رتبه چهارم به رتبه دوم کشور ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه این اتفاق باعث شد که بیش از ۱۷ درصد ظرفیت فرآوری استان ظرف ۴۱ سال گذشته فقط در سال ۹۸ محقق شود، اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده ناشی از راه اندازی واحدهای جدید، یک هزار و ۲۸۵ نفر است.

قاسمی ادامه داد: مجموع واحدهای به تولید رسیده در حوزه فرآوری در استان فارس که با مجوز سازمان جهاد کشاورزی این استان فعال است، ۷۷۴ واحد است که با جذب ماده خام، تولید سالانه آنها افزون بر چهار میلیون و ۸۱۰ هزارتن است.

وی، افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان فارس را از گام‌های موفق در بهبود قیمت محصولات کشاورزی دانست و افزود: هم اینک سردخانه‌های این استان از ظرفیت نگهداری ۴۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی برخوردار است و این ظرفیت تا ۸۰۰ هزار تن قابل افزایش است.

این مقام مسوول، همچنین تعیین تکلیف بدهی‌های معوق کشاورزان، پرداخت جرایم و دیرکرد این بدهی‌ها توسط دولت را از دیگر اقدامات در بهبود وضعیت کشاورزان دانست و گفت: استان فارس در این زمینه دارای مقام اول در کشور است.

مدیران جها کشاورزی شهرستان‌های فارس موظف به راه‌اندازی سامانه غیر حضوری شدند 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود در مورد همکاری بهره‌برداران بخش کشاورزی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بیان داشت: تراکتورداران در اکثر شهرستان‌های این استان در امر گندزدایی و ضدعفونی معابر مشارکت دارند.

قاسمی اضافه کرد: روند تولید محصولات کشاورزی، تعطیل بردار نیست از این رو برای حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، تمهیداتی به منظور ارائه خدمات به صورت غیرحضوری به بهره‌برداران بخش کشاورزی اندیشیده شده است و آنان می‌توانند درخواست های خود را از طریق پیام رسان‌ها به شماره تماس ۰۹۰۱۸۳۹۷۲۶۹ ارسال کنند.

او افزود: با راه‌اندازی شبکه درون سازمانی، درخواست‌های ذی‌نفعان جهاد کشاورزی این استان در اسرع وقت و حداکثر تا ۲۴ ساعت بررسی و نتیجه به آنان اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های این استان نیز با همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، موظف به ایجاد شبکه و سامانه غیرحضوری شده‌اند.

به گفته قاسمی، بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به نشانی http://fajo.ir/site/index.php/samaneh  از ۶۷ خدمت الکترونیکی این سازمان اطلاع یابند و از آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه خدمات الکترونیک این سازمان از قبل وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، بیان کرد: تا اعلام رفع بحران از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت شبکه و سامانه غیرحضوری این سازمان نیز ادامه دارد، از این رو کشاورزان و بهره‌برداران این استان برای حفظ سلامت خود و دیگران، تا حد ممکن از مراجعه حضوری خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.