رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیرشان بر ضرورت برگزاری رزمایش همدلی برای کمک به آسیب‌دیدگان معیشتی در این روزهایی که کشور با بیماری کرونا مواجه است، تاکید کردند.
هرچند حضور و اقدامات بخش های حاکمیتی و دولتی در این راستا لازم و ضروری به نظر می رسد اما آنچه می تواند کشور از جمله استان فارس را با آسیب‌های کمتری از این شرایط عبور دهد، بهره‌گیری از حضور اثربخش مردم است.
از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و استان فارس، گروه های مردمی به صورت داوطلبانه پای کار آمدند تا ملزومات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با کرونا را فراهم کنند.
با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها در چند ماه گذشته تعطیل بوده و برخی از خانواده ها با مشکلاتی در زمینه معیشت روبرو هستند، رزمایش همدلی با حضور آحاد مختلف مردم می تواند در پشت سرگذاشتن این شرایط و رفع مشکلات معیشتی مردم موثر باشد.

ترغیب گروه های مردمی به تهیه بسته های معیشتی
مدیرکل دفتر امورفرهنگی و اجتماعی استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد اقدامات صورت گرفته برای ترغیب گروه های مردمی در تهیه بسته های معیشتی گفت: در نحوه کمک خیریه ها نمی توانیم جلو آن را بگیریم که کمک های سنتی خود را نداشته باشند اما اینکه فرهنگسازی داشته باشیم که به سمت کارهای جدید حرکت کنند در حال اتفاق افتادن است.
کیوان نیازی افزود: با بیشتر خیریه‌ها و خیرین صحبت کردیم تا بجای انجام کمک های سنتتی، کارت خرید در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار دهند تا اجناسی که خانواده ها نیاز دارند بتوانند خریداری کنند.
وی ادامه داد: در شرایط عادی جامعه،‌ خیریه‌ها اقدامات بسیار خوبی را  طی سالیان گذشته داشتند اما امروز با توجه به شیوع بیماری کرونا، خیریه ها به صورت فوق‌العاده پای کار آمدند.
مدیرکل دفتر امورفرهنگی و اجتماعی استانداری فارس گفت: همچنین گروه‌های مردمی فعال شدند و اقداماتی را در جهت کمک به هموطنان انجام می دهند تا بتوانند مشکلات مردم را کاهش دهند.
نیازی افزود: در واقع به گروه‌های مردمی مشاوره های لازم را ارایه می کنیم تا حرمت مردم حفظ شود چراکه بسیاری از اقشار که امروز نیازمند هستند در گذشته نیازمند نبودند، سعی کردیم در مشاوره ها تاکید کنیم که کمک ها به صورت نامحسوس انجام شود.
مدیرکل دفتر امورفرهنگی و اجتماعی استانداری فارس گفت: جلساتی را با خیریه ها و خیرین و سازمان های مردم نهاد داشتیم و آنها را راهنمایی کردیم تا در نحوه کمک های معیشتی چه اقداماتی را انجام دهند.
نیازی افزود: اتفاقات زیبایی در حال رخ دادن است، خیریه ها را راهنمایی کردیم که علاوه بر جامعه هدف خود یک تعداد جامعه جدید را مد نظر داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین گفته ایم هر محله یک یا دو خیریه یا قرارگاه یا گروههای مردمی تشکیل شود و اقدامات لازم را دنبال کنند.
مدیرکل دفتر امورفرهنگی و اجتماعی استانداری فارس گفت: با توجه به اینکه از روز شنبه ماه مبارک رمضان آغاز می شود اقدامات خوبی توسط خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در ۳۶ شهرستان استان اتفاق می افتد.
نیازی افزود: با توجه به رفع کمبودهای اخیر در زمینه اقلام بهداشتی و در دسترس قرار گرفتن نسبی آنها در داروخانه‌ها، خیریه‌ها و هفت دفتر تسهیلگری زیرمجموعه دفتر امورفرهنگی و اجتماعی استانداری فارس را  ترغیب کرده ایم به سمت تهیه بسته های معیشتی بروند.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بسته معیشتی بین مردم توزیع شده است و تازه در ابتدای کار قرار داریم و در ماه مبارک رمضان هر روز توزیع بسته های معیشتی را خواهیم داشت.
وی یادآور شد: تمامی خیریه ها، گروههای مردمی و جهادی و موکب های اربعین حسینی اقدامات خوبی در حوزه ارایه کمک های معیشتی به نیازمندان در دستور کار دارند.

در رزمایش همدلی نگاه ها تنها به بسته معیشتی معطوف نباشد
مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری رزمایش همدلی برای کمک به نیازمندان گفت: اینکه عنوان رزمایش برای این اقدام انتخاب شده یک معنی و مفهوم خاص خود را دارد.
محمد حسین اسلامی افزود: رزمایش به معنای آن است که ما باید به یک آمادگی برای یک عملیات جدی تر دست یابیم، رزمایش آمادگی اولیه برای منتظران ظهور است. 
 وی ادامه داد: در رزمایش همدلی نباید تنها نگاه مان به ارایه خدمات اجتماعی از جمله بسته‌های معیشتی باشد.
مدیرعامل اتحادیه های قرآنی استان فارس گفت: در بعضی از مشاغل افراد دچار آسیب جدی شدند و در این شرایط شغل خود را از دست دادند و معیشت آنان تحت تاثیر شغل قرار گرفته است و سختی می کشند، در این شرایط باید با نگاه مهربانانه از این افراد حمایت کنیم تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند.
اسلامی افزود: نگاه اقتصادی به خانواده های آسیب پذیر باید مد نظر همه مردم باشد چراکه بحران این خانواده ها جدی است و اگر به این سمت حرکت نکنیم بحث آسیب های اجتماعی می تواند جدی تر شود.
وی ادامه داد: باید مردم را به سمت سویی هدایت کنیم که به اقتصاد پایدار و قوی شدن اقتصاد خانواده های آسیب پذیر بیشتر کمک کنند.
مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی (ص) شیراز همچنین به فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی افراد به دلیل از دست دادن شغل دچار شرایط بحرانی، روحی و روانی در خانواده شدند اقدامات مشاوره ای به این افراد ارایه می‌دهیم.
اسلامی افزود:  به عنوان مثال برخی موارد داشته‌ایم که افراد به دلیل نداشتن درآمد برای اداره زندگی و پرداخت اجاره، دچار اختلاف خانوادگی شده‌اند و ما به سمتی رفته ایم که به این خانواده‌ها، مشاوره ارائه دهیم تا به روال عادی زندگی خود برگردند.
وی ادامه داد: همچنین برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل قرنطینه بودن در منزل شاید دچار یک عادت‌های اجباری از جمله استفاده بیش از حد از موبایل برای سرگرمی یا مشاهده بیش از اندازه فیلم شده باشند که در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم کمک خوبی به خانواده ها داشته باشیم.
مدیر مرکز فرهنگی مدینه النبی(ص) شیراز گفت: یک هزار بسته معیشتی برای ماه مبارک رمضان در این مرکز تهیه شده که در کنار این بسته های معیشتی کتابچه های ویژه ماه مبارک رمضان در بین مردم توزیع می‌کنیم.

فعالیت گروه های مردمی نیازمند پشتیبانی دستگاه های حاکمیتی
مسؤول هماهنگی گروه پناه از گروه‌های فعال جهادی در شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات صورت گرفته در این گروه جهادی برای برگزاری رزمایش همدلی گفت: مرحله اول کمک های معیشتی به نیازمندان در نیمه شعبان انجام شد که یک هزار و ۵۰۰ خانواده در ۳۵ محله شیراز شناسایی شدند و این روند در ماه ماه رمضان ادامه دارد.
 کاظم روستایی افزود:  گروه جهادی پناه از پنج سال پیش تا کنون در مناطق حاشیه شهر شیراز خدمات بهداشتی و درمانی، حقوقی، عمرانی و سازندگی، آموزشی فرهنگی و اجتماعی را به خانواده‌ها ارائه کرده است؛ با روند شیوع کرونا یک بررسی میدانی در محله ها صورت گرفت و لیست خانواده‌های نیازمند تهیه شد.
وی ادامه داد: یکسری مشاغل بر اثر شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند که از جمله می‌توان به دست فروشان خیابان زند و دیگر میادین شیراز اشاره کرد که این افراد شناسایی و بسته های معیشتی برای آنان در نظر گرفته شد.
مدیر هماهنگی گروه جهادی پناه شیراز گفت: کمیته امداد و بهزیستی کمک های معیشتی مددجویان خود را ارائه می‌دهند، مجمع خیرین نیز بر اساس لیست خود که از قبل آن را تهیه کرده است کمک های معیشتی را توزیع می کند.
روستایی افزود: یک اپلیکیشن راه اندازی کردیم که امیدواریم تا پایان هفته جاری از آن رونمایی کنیم،  در این اپلیکیشن لیست های موازی بین کمیته امداد امام خمینی(ره) ، بهزیستی و مجمع خیرین حذف می شوند و بسته‌های معیشتی به خانواده‌هایی که تحت پوشش هیچ کدام از این مراکز نیستند ارائه می‌کنیم. 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم مردمی بودن رزمایش همدلی در کمک به نیازمندان، آسیب‌شناسی عملکرد چهار دهه گذشته دستگاه‌های حاکمیتی در این زمینه را ضروری دانست و گفت: هرچقدر که نهادهای متولی سیاست‌گذاری، ریل‌گذاری و بسترسازی برای حضور مردم انجام دهند این اقدامات مثمر ثمرتر خواهد بود.
روستایی رفع موانع فراروی گروه‌های مردمی برای ایفای نقش بیشتر در مسیر محرومیت‌زدایی را خواستار شد و گفت:‌ اگر دستگاه های حاکمیتی در زمینه بسترسازی و فرهنگ‌سازی اقدام کنند مردم خودشان مثل رودی که مسیر خود را دنبال می‌کند گام بر می‌دارند و اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی به عنوان پشتیبان گروه‌های مردمی و سازمان های مردم نهاد فعالیت کنند.
مسؤؤل هماهنگی گروه جهادی پناه گفت: یکی از مشکلاتی که این روزها ما با آن مواجه هستیم آن است که نمی‌توانیم یک شماره حساب مستقل برای جمع آوری کمک های مردمی اعلام کنیم.

در رزمایش کمک‌رسانی، گوی سبقت را بربایید
پیش از این، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به لزوم کمک‌رسانی و حمایت از اقشاری که در زمان شیوع بیماری کرونا کسب و کارهای خود را از دست داده و دچار مشکل شده‌اند،گفته بود: اهالی این استان در رزمایش مواسات و کمک‌رسانی گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.
آیت الله لطف الله دژکام به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص کمک‌رسانی به کسانی که کسب و کار آنها با گسترش ویروس کرونا دچار مشکل شده اشاره کرد و افزود: در سال جاری به واسطه فراگیری بیماری کرونا برخی از مردم زندگی‌ و معیشت‌شان دچار مشکلات بسیاری شده و باید آنهایی که توانایی دارند به این قشر رسیدگی کرده و  مواسات و کمک رسانی به این افراد به جد دنبال شود.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به واسطه تعطیلی بسیاری از کسب و کارها برخی افراد با شخصیت‌های اجتماعی والا اما اکنون دست‌شان خالی مانده،کسانی که به دلیل محدودیت‌های کنونی با مشکلاتی مبتلا شده‌اند نباید این شرایط را برای خود زیاد سخت بگیرند زیرا بسیاری از اقشار جامعه در این برهه زمانی به این وضعیت دچار شده و بزودی با کمک همه مردم این مشکل نیز حل خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه کسانی که افراد را راهنمایی به کار خیر می‌کنند نیز همانند اشخاصی که کار خیر را انجام می‌دهند برایشان پاداش لحاظ خواهد شد،گفت: امروز رزمایش مساوات و همدلی در جامعه جریان دارد و این به این معنا نیست که همه باید برای کمک رسانی هزینه کنند، کسانی که وسع‌شان نمی‌رسد می‌توانند افرادی را که از وضعیت مالی مناسب تری برخوردارند به انجام کار خیر تشویق کنند.
وی اضافه کرد: همه مردم جامعه باید در شرایط کنونی زبان خیر بگذارند و دیگران را برای کمک به هم نوعان خود تشویق کنند تا این خاطره در طول تاریخ بماند که مردم ایران و استان فارس حرکتی به یاد ماندنی در شرایط شیوع کرونا انجام دادند بگونه‌ای که در این وضعیت هر کس که مشکلی داشت بقیه مردم نیز با او همدرد شده و برای رفع مشکل او اقدام می‌کنند.
وی به بخشش خانم ها در جنگ تحمیلی از طلا و جواهرات گرفته تا ملک و املاک و ... اشاره کرد و گفت: حرکت مادر یکی از شهداء در یکی از شهرهای ایران که اخیرا خانه خود را به مرکز درمانی برای بیماران کرونایی تبدیل کرده بسیاری از اقشار جامعه را به فکر فرو برد که همه مردم از مرد و زن گرفته تا جوان و کهنسال می‌توانند در این شرایط فراگیری بیماری هر کاری که از دست‌شان برمی‌آید برای کمک به یکدیگر انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.