با تکمیل مطالعات و تحقیقات پزشکی بر روی ویروس کرونا و راههای ابتلای آن و همچنین تاثیر آن روی سنین مختلف نظریات پزشکی تایید کرد که در بین کودکانی که به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند اکثریت حداقل یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماریهای ریه و قلبی‌عروقی و یا بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن مبتلا بوده اند.

این کودکان علائم خفیفی مانند تب، خستگی، سرفه، احتقان و احتمالاً حالت تهوع یا اسهال داشتند و برخی از آنان نیز علائم بیشتری از جمله سینه پهلو یا مشکلات ریه داشته اند که با استفاده از سیتی اسکن نشان داده می شود و بدون تنگی نفس است ، البته کودکانی نیز مشاهده شده اند که به کرونا مبتلا شده اما اصلاً علائمی نداشتند.

بر اساس مطالعات پزشکی این احتمال وجود دارد که ممکن است سیستم ایمنی بدن کودکان به همان اندازه که سیستم ایمنی بزرگسالان به ویروس واکنش می دهد، حمله ای به ویروس نداشته باشند. پزشکان دریافته اند که برخی از بزرگسالان آسیب دیده نه تنها توسط ویروس کرونا بلکه با واکنش ایمنی تهاجمی بدن خود نیز مواجه می شوند که باعث ایجاد التهاب مخرب در اندام های بدن شده است.

احتمال انتقال بیماری از کودکان مبتلای بدون علامت 

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان برخی یافته های پزشکی بیان کرد: بر اساس شواهد موجود، برخلاف سایر همه گیری  بیماری های ویروسی با درگیری سیستم تنفسی، تاکنون بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا را بزرگسالان تشکیل داده اند و در کودکانی که این بیماری در آنها تایید شده، طبق معمول علایم خفیف بوده و بهبودی تقریبا ۱۰۰ درصد رقم خورده است.

عبدالرسول همتی  گفت: در این میان نکته بسیار حائز اهمیت این است که احتمال انتقال بیماری از کودکان مبتلای بدون علامت و یا با علایم خفیف به دیگران، به ویژه به پدر بزرگ و مادر بزرگ ها، وجود دارد، از این رو علاوه بر گروه های پرخطر و مادران باردار، غربالگری تمامی کودکان زیر ۵ سال نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر همتی افزود: در همین راستا با همت و تلاش کارکنان حوزه بهداشت ضمن تاکید بر ارائه آموزش و توصیه های لازم به والدین، تمامی کودکان تا سن پنج سال در مرحله اول غربالگری کرونا ، غربالگری شدند که متعاقب آن کودکان با تشخیص نیاز به استراحت در منزل شناسایی شده و تحت پیگیری و مراقبت های لازم قرار گرفته اند، همچنین ارائه خدمات درمانی برای تعداد کم موارد مثبت نیز در حال اجرا بوده و پیگیری تلفنی روزانه از سوی مراقبان سلامت انجام می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه، تعامل با سازمان بهزیستی استان و اجرای طرح گزارش گیری روزانه موارد مثبت و مشکوک به بیماری در مراکز نگهداری کودکان معلول و یا بی سرپرست تحت پوشش آن سازمان، از ابتدای شیوع بیماری را از اقدامات ابتکاری معاونت بهداشت برشمرد و تاکید کرد: پیگیری مستمر ارزیابی وضعیت سلامت کودکان مقیم این مراکز از دیگر برنامه های مشترک حوزه دانشگاه و سازمان بهزیستی بوده و همچنان ادامه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مراقبت های جاری کودکان هم زمان با انجام واکسیناسون در تمامی مراکز ارائه خدمات سلامت در حال اجرا است.

او بیان کرد: در اقدامی دیگر و به منظور کاهش شانس تماس دیگر شیرخواران با ویروس کرونا در مراکز ۱۶ ساعته، از ابتدای اسفند سال گذشته مراکز مشاوره شیر مادر مستقر در این مراکز به مراکز خدمات جامع سلامت خارج از طرح ۱۶ ساعته انتقال یافتند.

دکتر همتی گفت: همچنین با همت و تلاش معاونت بهداشت و همکاری نزدیک و متعهدانه مشاورین ارشد شیر مادر، بستر مناسب انجام مشاوره های شیردهی در فضای مجازی ایجاد شده و برای تداوم برنامه های تغذیه با شیر مادر، ارائه مشاوره به مادران در خصوص مشکلات شیردهی از طریق برقراری تماس های تلفنی دو طرفه انجام می شود، به نحوی که مادران دارای فرزند شیرخوار آزادانه در ساعات مختلف امکان تماس با این مشاوران و دریافت اطلاعات و راهنمایی های لازم را دارند، در این دوران بحرانی، همچنان جلب همکاری مادران اهداکننده شیر به بانک شیر مادر نیز تداوم یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  ابراز امیدواری کرد تا با یاری خداوند متعال و همراهی مردم استان در بسیج همگانی «همه با هم در خانه می مانیم» و رعایت فاصله اجتماعی، به زودی شاهد گذر موفق از بحران اپیدمی ویروس کرونا باشیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شدند،  مجموع بیماران کرونا در کشور به ۸۰ هزار ۸۶۸ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۳ بیمار کرونا  جان خود را از دست دادند.تا امروز ۵۰۳۱ نفر از بیماران، جان باخته و  ۵۵ هزار ۹۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰  تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز در حال خدمات‌رسانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.