«علی اشرف رشیدی» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: عامل بیماری کرونا ویروس است از این رو برای مقابله با آن باید سیستم ایمنی بدن خود را به خوبی تقویت کنیم تا بتوان با این ویروس مقابله کرد.

وی یکی از بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن را استفاده از مواد پروتئینی دانست و گفت: به منظور تامین پروتئین بدن می توانیم از انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنیم.

این کارشناس تغذیه افزود: می ‌توان با استفاده از منابع گیاهی همچون غلات و حبوبات نیز پروتئین مورد نیاز بدن برای تقویت سیستم ایمنی را تامین کرد.

 رشیدی عنوان کرد: به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی نیز همچون ویتامین‌های گروه B برای بدن ضروری است.

 وی افزود: برای تامین ویتامین B۶ نیز مصرف ماهی تُن، لوبیا چیتی، سینه مرغ و سینه بوقلمون توصیه می‌شود و برای تامین ویتامین B۱۲ نیز افراد می‌توانند از انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ، تخم غاز و برخی انواع پنیر استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه، ویتامین A را برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری دانست و گفت: این ویتامین به صورت طبیعی در انواع غذاهایی با منشا حیوانی پیدا می‌شود و سبزیجات نیز مواد پیش ساز آن را در خود دارند.

رشیدی با بیان اینکه ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، گفت: ویتامین دی را می توان با مصرف گوشت ماهی های دریایی تخم مرغ، کره و شیر تامین کرد البته قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تامین این ویتامین را تسریع می کند.

وی تصریح کرد: سلنیم ماده مغذی موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن است که می‌توان با مصرف خوراکی هایی از جمله ماهی، تخمه آفتابگردان، سبوس برنج و جوانه گندم، قارچ، مرغ و تخم مرغ آن را تامین کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: افراد برای تامین روی نیز که نقش موثری در سلامت بدن دارد می‌توان از گوشت، تخم مرغ، سبوس گندم، قارچ، اسفناج، لوبیا قرمز، ماهی سالمون و شکلات تلخ استفاده کنند.

رشیدی فولیک اسید را نیز ویتامین موثر دیگر در تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد وافزود: این ویتامین را نیز می توان از منابعی مانند لوبیا چیتی، جگر، نعناع خشک، دانه سویا و گوجه فرنگی تامین کرد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف انواع سوپ نیز برای مقابله با بیماری کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، گفت: سوپ سنتی ترخینه نیز در این دسته قرار می گیرد و می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

این کارشناس تغذیه همچنین توصیه کرد که در این ایام مصرف مایعات به ویژه مایعات گرم افزایش پیدا کند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعداد موارد مثبت بیماری بیماری کرونا در استان تا عصر دیروز (شنبه) سه نفر است و حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد مشکوک نیز به به منظور مشخص شدن بیماری در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد.

آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور ۵۹۳ نفر است که ۱۲۳ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و ۴۳ نفر هم فوت کرده‌اند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۶۶۳ تن را گرفته است.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود دارد و آنفلوآنزا مثال واضح آن است؛ ویروس‌هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی که همچون کرونا قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد، مدت‌هاست که در ایران کنترل می‌شود؛ بنابراین نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.