تیم‌های واکنش سریع جهت مهار و پیشگیری از شیوع این بیماری در سراسر استان فارس فعال است و تا برقراری شرایط عادی با تلاش‌های شبانه روزی این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.اقدامات مداخله‌ای و کشیک پرسنل بهداشت محیط در تمام ساعات شبانه و تشدید نظارت‌های بهداشتی بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در پیشگیری از بیماری کرونا نیز در ماموریت این تیم‌ها گنجانده شده است.

تیم‌های واکنش سریع متشکل از کارشناسان بیماری‌های واگیر، بهداشت محیط و نیروهای خدماتی، به محض تأیید تست مثبت کرونای هر فرد، با حفظ اصول ایمنی سه بار و به‌مدت ۱۴ روز، به محل سکونت فرد مبتلا مراجعه و با ضدعفونی و ایزولاسیون محیط اقدام به تب‌سنجی از تمامی اعضای خانواده می‌کنند و آموزش‌های لازم در خصوص کنترل بیماری و نحوه تهیه محلول ضدعفونی یک درصد به اعضای خانواده صورت می‌گیرد.

 اگر در هربار مراجعه و تب سنجی از اعضای خانواده موارد مشکوک دیده شود، افراد با رعایت حفظ اصول ایمنی به مراکز خدمات جامع سلامت شهری  هدایت شده تا از سوی پزشک مراکز معین مورد معاینه قرار گرفته و اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

نیروهای واکنش سریع در استان افزایش می یابد

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز در باره فعالیت تیم های واکنش سریع گفت: رویکرد ما برای تامین منابع انسانی در مرحله نخست، جابجایی موقت مکان خدمتی برخی کارکنان و در مرحله های بعد هم به کارگیری نیروهای جدید است که برخی از آنها نیروهای داوطلب هستند.

 مهرداد شریفی افزود: تا کنون مکان خدمتی ۲۱۸  نفر با هماهنگی و همکاری واحدهای مبدا و مقصد و معاونت تخصصی مربوط در دانشگاه، تغییر داده شد که بیشتر آنها پرستار هستند و افزون بر آن، مجوز به کارگیری ۲۲۸ نفر نیروی انسانی جدید با کسب مجوزهای وزارتی و هیات امنایی، صادر شد.

وی  با اشاره به طرح جدیدترین درخواست های نیروی انسانی، توضیح داد: با افزایش نیروهای زیرمجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه در رشته های روانشناسی، علوم آزمایشگاهی، مبارزه با بیماری ها و همچنین کارشناسان بهداشت محیط برای به کارگیری در گروه های واکنش سریع در مقابله با کرونا  موافقت شد و مراحل اداری به کارگیری آنها به سرعت پیگیری می شود.

تداوم اقدامات تیم واکنش سریع شبکه بهداشت و درمان اقلید

تداوم ماموریت تیم واکنش سریع در شهرستان اقلید در راستای قطع زنجیره انسانی بیماری کرونا مورد تاکید قرار گرفت ، رییس شبکه بهداشت و درمان اقلید با اعلام سه مورد مثبت جدید بیماری کرونا در اقلید اظهار داشت: تیم واکنش سریع شبکه بهداشت و درمان اقلید شامل کارشناسان بهداشت محیط، مبارزه با بیماری های واگیردار، بهداشت روان و خانواده و واحد ضدعفونی کننده محیط به محل زندگی این افراد اعزام شدند.

 جعفر وکیلی اضافه کرد: خدمات ارایه شده از سوی تیم واکنش سریع در ماموریت ها شامل ضدعفونی محیط زندگی فرد بیمار، ارایه آموزش های لازم در خصوص رعایت بهداشت فردی و نحوه ضدعفونی محیط و مواد غذایی، گرفتن اطلاعات و آمار فرد یا افرادی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند، قرنطینه کردن افراد مشکوک و اعضای خانواده بیمار در خانه و ارایه مشاوره های روانشناسی به اعضای خانواده برای حفظ آرامش در زمان قرنطینه خانگی است.

حضور تیم‌های واکنش سریع در شهرستان استهبان

شهرستان استهبان نیز از خدمات تیمهای واکنش سریع در قطع زنجیره کرونا بهره مند است ، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان استهبان با تاکید بر تداوم فعالیت ها برای قطع زنجیره ابتلا به کرونا دراین شهرستان اظهار داشت: می بایست خلاقیت‌های جدیدی بین اصناف شهرستان اتفاق بیافتد تا به صورت دقیق در مورد بازگشایی صنوف تصمیم گرفته شود، چون پای زندگی مردم در جریان است و ما از درد دل یک کارگر روز مزد با خبر هستیم.

محمدحسین فدائی گفت: باید نظارت مستمر بر عبور و مرور مبادی شهر جهت کنترل بیشتر انجام گیرد ، نظارت مستمر بر صنوفی که طبق دستور العمل قرار است بازگشایی شوند انجام شود ، صنوفی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند، به خصوص قلیان فروشی ها در راستای شناسایی به مردم اطلاع رسانی شوند.

وی اضافه کرد: اگر قرار شد صنفی باز شود مجوز باز شدن صنف مربوطه به صورت قطعنامه توسط شبکه بهداشت و درمان صادر و اطلاع رسانی می شود ، اداره کار موظف به اطلاع رسانی به یکایک کارگران جهت دریافت  حق بیمه بیکاری می باشد و حتی اگر یک نفر هم حق و حقوق خود را نگرفت موضوع توسط فرمانداری این شهرستان پیگیری می شود.

فدایی در ادامه گفت: شورای شهر کمک های نقدی خود را در این شرایط بحرانی انجام دهد، هر چه زودتر مقدمات کار را سرعت بخشد ، اگر کسی به علت بیماری کرونا در قرنطینه خانگی به سر می برد تا زمان بهبودی کامل جهت آلوده نکردن سایر همشهریان  اجازه ی خروج از منزل را ندارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان استهبان خاطر نشان کرد: اگر جاده انحرافی در مبادی ورودی و خروجی شهر به وجود آمد، خودروهای عبوری در جاده جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خواهند شد ،  مدیران بانک ها جهت همکاری در مهار کرونا آماده باشند و به ستاد مقابله با کرونا پاسخگو بوده و در اسرع وقت نسبت به گندزدایی محل کار خود اقدام نمایند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و  سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه  بیمارستان شهید چمران ، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می دهند ، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

مبتلایان به کرونا در استان فارس را ۱۰درصد افراد زیر ۱۰ سال، ۵۷درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴۲درصد افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل می دهند، همچنین موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا هم ۲۳درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال و ۷۸درصد افراد ۵۰ سال به بالا به خود اختصاص داده اند و موردی از مرگ زیر ۱۰ سال ناشی از کرونا نیز گزارشی نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.