رییس دانشگاه شیراز شنبه ۲۴ اسفندماه در نشستی خبری با اشاره به ماموریت محوله از سوی استاندار فارس به دانشگاه درخصوص پژوهش درباره ویروس کرونا و تحقیق بر روی واکسن این بیماری، عنوان کرد:پیش از این، فعالیت‌هایی در قالب کارگروه پژوهشی آغاز شده است. این کارگروه پیرو سیاست‌های دانشگاه شیراز از دو سال پیش است با دعوت از استادان داخلی و خارجی تشکیل شده است و به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.
حمیدرضا نادگران افزود: امروز یکی از هسته‌های این کارگروه، در زمینه شناسایی رفتار ویروس کرونا و نیز مطالعه بر روی تهیه واکسن تشکیل شده و به فعالیت مشغول است.

نادگران رییس دانشگاه شیراز:‌ علاوه بر تولید واکسن، طرح‌های مبارزه عملی با کرونا در دستور کار است

دانشگاه مردم را در بحران‌ها تنها نخواهد گذاشت
رییس دانشگاه شیراز با بیان اینکه همه اقدامات این دانشگاه  برای ایفای مسؤولیت اجتماعی و به‌صورت خودجوش صورت می‌گیرد، ادامه داد: دانشگاه هرگز مردم را در کشاکش بحران‌ها تنها نخواهد گذاشت.
وی اظهار داشت: این دانشگاه ذیل ستاد کشوری مبارزه با کرونا، با تشکیل کارگروه‌ پژوهشی در حوزه ویروس‌شناسی، کارگروه سلامت در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی به میدان وارد شده است.

راستی آزمایی مواد ضدعفونی و ارائه طرح ضدعفونی هوشمند
نادگران ادامه داد: افزون بر طرح تهیه واکسن، طرح‌هایی برای مبارزه عملی با کرونا در دست اقدام است که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش حفظ و نگهداری حیوانات خانگی، راستی‌آزمایی مواد ضدعفونی مانند الکل‌ها و ارائه طرح ضدعفونی هوشمند برای بانک‌ها اشاره کرد که طرح اخیر به‌منظور حفظ جان کارکنان بانک‌ها از طریق شارش مواد ضدعفونی در ورودی این مراکز ارائه شده است و به زودی به بار خواهد نشست.

متخصصان تولید واکسن در دانشگاه شیراز فعال‌ هستند
عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه شیراز در ادامه، با اشاره به اینکه تولید فرآورده‌های بیولوژیک دانشی بین‌رشته‌ای است و به زنجیره‌ای از تخصص‌ها نیاز دارد، گفت: از آنجا که دانشگاه شیراز، دانشگاهی جامع است از عمده این تخصص‌ها برخوردار است و پیش از این، استادان در رشته‌های گوناگون گرد هم جمع آمده‌اند.
محمدهادی اسکندری  افزود: پژوهشگرانی از بخش‌های ایمنی‌شناسی، میکروب‌شناسی، پاتولوژی،بیوتکنولوژی، ویروس‌شناسی گیاهی، بایوانفورماتیک، ویروس‌شناسی و فرایندهای مهندسی در تهیه محصول مناسب برای مقابله با ویروس در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی عنوان کرد: دانشگاه شیراز از پارسال، کارگروه  ۱۶نفره‌ای از دانشکده‌های کشاورزی، دامپزشکی علوم و مهندسی تشکیل داد که ماموریت تولید فرآورده‌های بیولوژیک پیشرفته را بر عهده دارند.
وی با بین اینکه دانشگاه شیراز از لحاظ تجهیزات از امکانات مورد نیاز برای تولید واکسن برخوردار است، ابراز داشت: در مدت گذشته پلت‌فرم تولید واکسن شکل گرفته و امروز آماده پاسخگویی است. این پلت‌فرم توانایی بسیاری برای پاسخگویی دارد و چنانچه شرایط فراهم باشد در عرض چند هفته امکان تولید واکسن جدید را فراهم می‌کند.
اسکندری بیان داشت: روند این کار بسیار علمی است و از همین رو از متخصصانی در خارج از کشور نیز کمک گرفته‌ایم؛ افزون بر این استادانی از دانشگاه علوم پزشکی در این مجموعه حضور دارند.
وی اظهار داشت: نباید همیشه در زمان بحران به این کارگروه‌ها مراجعه کنیم و ای کاش قبل از اینکه این مشکلات به وجود بیاید بودجه‌های لازم برای توسعه این فعالیت‌ها فراهم شده بود تا امروز می‌توانستیم با سرعت بیشتری پاسخگو باشیم.

دانشگاه شیراز قابلیت تولید انبوه کیت تشخیص را دارد
عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه شیراز یکی از دستاوردهای این کارگروه را طراحی کیت تشخیص ویروس کرونا اعلام کرد و بیان داشت: تست‌های اولیه انجام شده است و با توجه به اینکه امکانات آزمایشگاهی بسیاری در دانشگاه شیراز فراهم است می‌توانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم. 
اسکندری با تاکید بر اینکه مطالعه علمی بر روی واکسن کرونا نیازمند بودجه مناسب است، ابراز داشت: دانشگاه شیراز برای ایجاد تجهیزات و ساختارها در شروع کار هزینه کرده است؛ همچنین هم‌اکنون طرح‌های پیشنهادی به نهادهای مسئول ازجمله مدیریت بحران استانداری فارس و معاونت علمی ریاست جمهوری ارسال شده است که امیدواریم با نظر مثبت به آن‌ها نگاه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه دستیابی به نتایج درخشان نیازمند حمایت‌های لازم است، اظهار کرد: تکمیل این فرایند هزینه‌بر و نیازمند نیروهای متخصصی است که کنار هم آوردن آن‌ها بدون اختصاص بودجه ممکن نیست.

احتمال جنگ بیولوژیکی فعلا تایید نشده است
این استاد دانشگاه در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان جنگ بیولوژیکی اظهار داشت: این موضوع با بررسی ژنوم ویروس و تهیه نقشه پراکنش در دنیا در حال بررسی است و در حال حاضر منشا طبیعی دارد و هنوز اثبات نشده که دستکاری شده و حاصل فعالیت بشر است.
وی در ادامه با اشاره اینکه مصرف بسیاری از مواد غذایی صنعتی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است، گفت: این موضوع می‌تواند بحرانی ملی در پی داشته باشد.
اسکندری اظهار داشت: قابل توصیه‌ترترین غذاها، در زمان شیوع کرونا غذاهای فرآوری شده است؛ زیرا ویروس به حرارت حساس است و غذاهای صنعتی عمدتا فرایند حرارتی را طی کرده‌اند؛ بنابراین همه غذاهای پاستوریزه، استریل و کنسروی امن است و در مواردی از غذاهای خانگی یا خوراک‌هایی که مواد اولیه آن‌ها خام است،‌امن تر به‌شمار می‌رود.

استاندار فارس ۲۳ اسفندماه از دانشگاه شیراز باعنوان یکی از قطب‌های علمی مطرح در کشور درخواست کرده بود با توجه به برخورداری از متخصصان توانمندی در حوزه‌های زیست‌شناسی، ویروس‌شناسی و ژنتیک به تحقیق درباره رفتار ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن بپردازد.
براساس آخرین آمار منتشر شده در روز جمعه ۲۳بهمن‌ماه، ۳۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس طی ۲۴ ساعت مشاهده شده است و با شناسایی این افراد، شمار مبتلایان به ۲۳۲ نفر رسید؛ همچنین در مجموع هشت نفر تاکنون در استان فارس جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا ویروس از دست داده‌اند.
هم‌اکنون ۶۱درصد از مبتلایان در بیمارستان بستری هستند و ۲۶درصد از مبتلایان نیز به دلیل وجود علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و ۱۳درصد افراد مبتلا نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.
علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.