اقدامات دیگر همچون مشورت با نمایندگان مردم در شورای شهر از جمله تلاش های انجام شده برای پیشگیری و اطلاع رسانی در زمینه ویروس کرونا بوده است.

تاکید بر تصمیم گیری علمی 
استاندار فارس در نشستی با اعضای شورای اسلامی و شهردار شیراز، درباره آخرین اقدامات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و راهکارهای پیشنهادی در این باره، به گفت و گو نشست و بر اعمال تصمیمات علمی، واقع‌بینانه و قاطع که قابلیت اجرایی داشته باشند تاکید کرد.
در این دیدار که ۲۲ اسفند ۹۸ برگزار شد اعضای شورای اسلامی شهر شیراز ضمن اعلام حمایت از همکاری با مدیریت متمرکز مبارزه با ویروس کرونا، مطالبات عمومی شهروندان شیراز را به مجموعه مدیریت استان فارس منتقل کردند.
استاندار فارس در این دیدار با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بحث کنترل شیوع ویروس کرونا، گفت: با تلاش و همکاری همه‌جانبه در شرایط مناسبی قرار داریم و پیش‌بینی‌های لازم برای مبارزه با این ویروس انجام شده است.
عنایت‌الله رحیمی افزود: برای کنترل بیشتر به تصمیماتی نیاز داریم که قابلیت اجرایی داشته باشد و با بالا بردن انتظارات عمومی گرهی از کار باز نمی‌شود.
وی با تقدیر از فعالیت شهرداری‌های این استان در ارایه خدمات بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا،اظهار داشت: در این شرایط به تصمیم‌هایی نیاز داریم که مطابق با شرایط موجود کشور باشد و تصمیمات بدون پشتوانه علمی نمی‌تواند اثرگذار باشد.
رحیمی تامین کسری مواد ضد عفونی و اقلام بهداشتی استان را از جمله اقدامات موثر در کاهش شیوع ویروس عنوان کرد و گفت: همه اقدامات با مشورت و نظر متخصصان امر انجام گرفته و با همین روند شدت اقدامات نیز به مرور افزایش خواهد یافت.
وی تعطیلی فعالیت‌های غیرضروری و اجرای قانون دورکاری را از دیگر اقدامات موثر در جلوگیری از شیوع بیماری دانست و گفت: باید شرایط موجود و خطر برای مردم بیان شود و ما از هیچ اقدام موثری برای مقابله با این ویروس دریغ نخواهیم کرد.
استاندار فارس گفت: شرایط تاب‌آوری جامعه را باید افزایش داد و ما آماده پذیرش نظرات سازنده همه دست اندرکاران هستیم.


تصمیمات بالادستی برای مقابله با کرونا با جدیت دنبال می‌شود
رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست بیان کرد: کلان‌شهر شیراز حدود نیمی از بار کل استان پهناور فارس را مبارزه با کرونا بر دوش دارد.
سید عبدالرزاق موسوی اظهار داشت: تصمیماتی که در زمینه کنترل مبادی ورودی و خروجی، تغییر موقت در برنامه‌های سیستم اداری و غیر اداری و سایر اقدامات مرتبط با مبارزه با شیوع بیماری کرونا در مرکز استان فارس گرفته می‌شود، تأثیر کلیدی بر وضعیت کل استان بر جای خواهد گذاشت.
وی با اشاره به وظایف و اختیارات قانونی شورای اسلامی شهر در زمینه نظارت بر بهداشت عمومی گفت: در حوزه اجرا نیز جدای از نقش تیم‌های درمانی، بار اصلی شهر بر عهده شهرداری است و ما به عنوان شورا و شهرداری آنچه که در توان داشتیم تاکنون انجام داده و خواهیم داد،ضمن اینکه اجرایی کردن تصمیمات شورا و تصمیمات بالادستی را نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد.
موسوی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری شیراز، عضو شورای تأمین استان فارس نیستند، اضافه کرد: با این حال همانطور که استاندار فارس برای اداره‌ استان دغدغه‌هایی دارد شورای شهر و شهرداری شیراز هم برای مدیریت صحیح این کلان‌شهر و انجام وظایف خود در قبال شهروندان دغدغه‌ دارند.
رییس شورای شهر شیراز گفت: بر همین اساس انتظار می‌رود که برای اثربخشی مبارزات با شیوع بیماری کرونا، در نشست‌های حوزه برنامه‌ریزی و شورای تأمین استان تصمیمات و نظرات شورا به عنوان نمایندگان مردم و شهرداری هم مورد توجه قرار گیرد.
 
ورود و خروج به شیراز با جدیت بیشتری کنترل شود
شهردار شیراز نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات این دستگاه در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کلان‌شهر،گفت: از روزهای نخست اسفندماه ضدعفونی بخش‌های مختلف شهر در سه سطح اطراف بیمارستان‌ها، معابر اصلی و معابر فرعی محلات مختلف شهر را در حجم چشمگیری انجام داده‌ایم.
حیدر اسکندرپور افزود: در این بازه زمانی، ضدعفونی کردن مترو، اتوبوس‌ها و تمامی وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین تمامی سرویس‌های بهداشتی و وسایل بازی در پارک‌های شهر نیز به صورت روزانه انجام شده است.
شهردار شیراز با بیان اینکه همزمان با گسترده‌تر شدن شیوع ویروس کرونا، نیاز به اقدامات مضاعفی در کنار ضدعفونی کردن شهر احساس شد، اضافه کرد: به همین دلیل طی روزهای اخیر پارک‌ها،باغ های اصلی شهر و در ادامه مترو تعطیل و سرویس‌دهی اتوبوس‌ها نیز به میزان دست کم ۶۰ درصد کاهش داده‌ شد.
اسکندرپور همچنین از احتمال تعطیلی خدمات اتوبوس‌‎رانی در شیراز طی روزهای پیش رو سخن گفت.
 وی بیان کرد: تا آن جایی که شورا و شهرداری برای کنترل شهر وظیفه و اختیار داشت اقدام کرده‌ایم اما برخی مسائل دیگر نیازمند تصمیم‌گیری در سطح استان و یا کشور است که امیدواریم بهترین تصمیمات اتخاذ شود.
 
تعطیلی بازار 
فرماندار ممسنی اعلام کرد: طی نشست مشترک شورای تامین و ستادپیشگیری و مقابله با کرونای ممسنی و با توجه به درخواست های بالای مردمی، مصوب شد  که از جمعه بیست و سوم اسفند 98  به جز چند صنف که مایحتاج ضروری مردم را تامین می کنند سایر صنوف برای مهار کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل باشند .
 داود ایوبی در نشست ستاد پیشگیری از ویروس کرونا درممسنی  افزود: براساس مصوبه این ستاد  در صورت عدم همکاری،با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.
وی همچنین گفت :در این جلسه مصوب شد به جز نانوایی ها، خواربار فروشی و سوپرمارکت ها، میوه فروشی، داروخانه و کالاپزشکی ها، قصابی و مرغ فروشی ها، سایر صنوف از جمعه ۲۳ بهمن تعطیل و موظف به همکاری و رعایت مصوبه باشند .
بنابر مصوبات این جلسه رستوران های بین راهی، ایران خودرو، شرکت سایپا نیز با توجه به مراجعه  مسافران از شهرهای همجوار دارای ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.
 ایوبی اظهار داشت:موارد مشکوک در ممسنی رو به افزایش است و در نقاط شهری و روستایی زنگ خطر به صدا درآمده است اما برخی از شهروندان هنوز براین باور نرسیده اند و قبل از آنکه به مرحله  قرمز برسیم باید به خودمان بیاییم. 
فرماندار ممسنی گفت:سلامت مردم به شدت تهدید می شود. در استان خبرهای خوبی نمی رسد و در شهرستان نیز امکانات کافی نداریم. بیمارستان ممسنی با توجه به اینکه دو شهرستان را پوشش می دهد، جوابگوی بیماران در صورت ابتلا به این ویروس نخواهد بود.
ایوبی ضمن تاکید به شهردار و اداره ورزش ممسنی برای تهیه آهک برای قبرستان و سالنی برای بستری بیماران احتمالی افزود: پا روی واقعیت نگذاریم و در خانه ماندن بهترین راه است که ما را از گزند این ویروس در امان می دارد.


خدمات الکترونیکی برای کاستن از مراجعات حضوری  
‌برای جلوگیری از شیوع کرونا، برخی خدمات اداره‌های دامپزشکی، اداره کار و تعاون و اداره گاز در جهرم به صورت الکترونیک یا غیرحضوری به شهروندان ارائه خواهد شد.
رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان جهرم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت اقشار مختلف جامعه هدف شامل کارگران، کارفرمایان، مقرری بگیران بیمه بیکاری و ...و تسهیل در پاسخگویی به مراجعین، طرح  تحقق دولت الکترونیک و تبدیل تهدید ویروس کرونا به فرصتی برای خدمتگزاری بهتر انجام می‌شود.
مهدی کرامت جهرمی افزود: پاسخگویی به تمام مکاتبات و استعلام و سؤالات  به صورت فوری و غیرحضوری از طریق ایمیل و فضای مجازی به صورت مختلف چون واتساپ ،ایمیل  و تماس با شماره تلفن‌های این اداره و شماره فاکس از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰ انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ لغو  شد و به اردیبهشت ماه ۹۹ موکول می‌شود و نیازی به ثبت انگشت مقرری‌بگیران نیست.
به گفته وی همه جلسات دادرسی مراجع حل اختلاف کارگری تعطیل و به اردیبهشت ماه ۹۹ موکول می‌شود و جلسات دادرسی در اردیبهشت ماه با حفظ اولویت دادخواست‌های اسفند ۹۸و فروردین ماه۹۹ خواهد بود.
محمدکاظم بهمن‌زادگان رییس اداره گاز شهرستان جهرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت گاز شهرستان جهرم بمنظور تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا تمام خدمات خودرا به صورت غیرحضوری ارائه می‌کند.
  محمد رنجبر  رییس شبکه دامپزشکی جهرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه دامپزشکی جهرم ویژه رانندگان دارای کد بهداشتی دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، اقداماتی انجام داده است.
وی افزود: جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی تمام درخواست‌های تمدید کد الکترونیکی خودروها و پروانه اشتغال به حمل بهداشتی فراوردها، دام، طیور و خوراک دام  به صورت تلفنی  انجام می‌گیرد.


  تهیه بسته های بهداشتی برای مددجویان 
رییس کمیته امداد امام خمینی شهرستان فسا گفت: برای پیشگیری و مقابله با کرونا ، کمیته امداد امام خمینی(ره ) شهرستان فسا بیش از یک میلیارد ریال اعتبار برای تهیه بسته بهداشتی برای سالمندان زمین گیر، بیماران خاص و صعب العلاج تحت حمایت اختصاص داد.
محمد مهدی کیهان پور به ایرنا اظهار داشت:  پول بسته بهداشتی حمایتی مشتمل بر ماسک، ژل ضد عفونی کننده و صابون مایع به حساب  ۲۶۲ نفر از مددجویان واجد الشرایط واریز شد.
 رییس  کمیته امداد فسا با ابراز نگرانی نسبت به آسیبهایی که به اقشار نیازمند از کمیابی و کمبود اقلامی نظیر ماسک و ژل ضد عفونی وارد می شود، گفت: امیدواریم که خیران گرانقدر و نیکوکاران خیر اندیش در این زمینه نیز با کمک به این نهاد بار مشکلات و نگرانی ناشی از این ویروس جدید را برای مددجویان به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج، کاهش دهند.

اقدامات بهداشتی برای زنان باردار
مسوول واحد سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: تمام زنان باردار شهرستان فسا مورد غربالگری کرونا قرار گرفتند.
فاطمه شهیدی اظهار داشت: زنان باردار از جمله گروه های پر خطر در زمینه بیماری کرونای جدید هستند و باید به صورت ویژه از آنها مراقبت شود.
وی ادامه داد:واحد سلامت خانواده معاونت بهداشت با اجرای برنامه غربالگری کرونای جدید برای مادران باردار فسایی ، از1182 زن باردار شهری و روستایی در زمینه علائم اولیه بیماری کرونا ، پرسشگری کرد.
به گفته وی در این غربالگری افراد دارای علائم احتمالی ، علاوه بر معاینه توسط پزشک ، به صورت روزانه توسط کارشناسان بهداشت خانواده رصد می شوند و از سلامت آنها اطمینان حاصل می شود.

براساس آمار اعلام‌شده از سوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۸ شمار مبتلایان به کرونا در این استان به ۱۹۹ نفر رسیده است و تاکنون ۷ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌اکنون ۱۰۵ نفر در بیمارستان بستری هستند و ۴۴ نفر نیز در قرنطینه خانگی به سر می‌برند؛ در این میان، ۲۳ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم‌بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
15 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.