به گزارش خبرگزاری مهر، مصیب امیری با اعلام این خبر اظهار داشت: در کمسیون ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور که در ۲۸ بهمن ماه در تهران برگزار شد، ۳۱ اثر اموال منقول فرهنگی و تاریخی ارزشمند متعلق به موزه پارس شیراز در فهرست آثار ملی قرارگرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: این آثار شامل ۱۶ قطعه تابلوهای نقاشی اثر لطفعلی صورتگر شیرازی، ۲ اثر آبرنگ از محمد حسینشیرازی، هشت عدد قلمدان از جمله آثار صادق الوعد و ابراهیم شیرازی و نیز ۲ قاب آینه و ۳ جعبه لاکی بودند که در فهرست آثار ملیشماره ثبتی دریافت کردند.

دراین خصوص محمد مهدی نجفی رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس نیز ابراز داشت: از سال ۹۷ ثبت آثار منقول موزه هایفارس به ویژه موزه پارس در فهرست آثار ملی آغاز شد که دراین سال آثار مکتب اول شیراز از جمله قرآنهای نفیس قرن هفتم وهشتمشماره ثبت دریافت کردند و امسال نیز آثار مکتب دوم شیراز یا مکتب گل و مرغ که در آثاری همچون تابلوهای نقاشی لطفعلی صورتگرشیرازی وآقا صادق و سایر هنرمندان شهر شیراز تبلور یافته در فهرست آثار ملی جای گرفت.

او افزود: با ارائه آثار بی بدلیل و بسیار ارزشمند اساتید و هنرمندان شهر شیراز در کمسیون تخصصی ثبت آثار منقول، به اتقاق آراءتمام کارشناسان زبده و خبره، آثار منتخب موزه پارس تأیید و به ثبت ملی رسید.

نجفی در تشریح مکتب دوم شیراز نیز اضافه کرد: «این سبک با نقاشی گل و مرغ خصوصاً از دوره زندیه، با هماهنگی و انسجامخاصی در انواع آثار هنری مانند نقاشی، گچ بری، کاشی کاری، دیوار نگاری و حجاری ظهور یافت.

او تصریح کرد: در دوران زندیه محمد صادق، محمد باقر و محمد هادی به نقاشی گل و مرغ تمایزی وِیژه بخشیدند و با شروع دورانقاجار شهر شیراز یکی از کانون‌های اصلی نقاشی گل و مرغ شد که توسط هنرمندان نامی مانند لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا بزرگ، محمد حسین شیرازی و نیز هنرمندان گمنام دیگر در هنر ایران جلوه گری کرد.

به گفته رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس، با ثبت این ۳۱ اثر، تعداد آثار ملی تاریخی- فرهنگی موزه‌های استان فارس به ۵۶ اثر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.