مصیب امیری، سه‌شنبه، با اشاره به اینکه نشست کمیسیون ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور بیست و هشتم بهمن ماه 98 در تهران برگزار شد، اظهار داشت: ا ین آثار شامل، ۱۶ قطعه تابلوهای نقاشی اثر لطفعلی صورتگر شیرازی، ۲ اثر آبرنگ از محمد حسین شیرازی، هشت عدد قلمدان از جمله آثار صادق الوعد و ابراهیم شیرازی، ۲ قاب آینه و سه جعبه لاکی است.

سال ۹۷ آغازگر گام های ملی پارس

رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس نیز در این باره گفت: از سال ۹۷ ثبت آثار منقول موزه‌های این استان به ویژه موزه پارس شیراز در فهرست آثار ملی آغاز شد و در این سال آثار مکتب اول شیراز از جمله قرآن‌های نفیس قرن هفتم و هشتم شماره ثبت دریافت کردند و امسال نیز آثار مکتب دوم شیراز یا مکتب گل و مرغ که در آثاری همچون تابلوهای نقاشی لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا صادق و سایر هنرمندان شهر شیراز تبلور یافته در فهرست آثار ملی جای گرفت.

محمد مهدی نجفی افزود: با ارایه آثار بی بدلیل و بسیار ارزشمند استادان و هنرمندان شهر شیراز در کمیسیون تخصصی ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور، به اتقاق آرا تمام کارشناسان زبده و خبره، آثار منتخب موزه پارس شیراز تایید و به ثبت ملی رسید.

وی در مورد مکتب دوم شیراز، بیان کرد: این سبک با نقاشی گل و مرغ به ویژه از دوره زندیه، با هماهنگی و انسجام خاصی در انواع آثار هنری مانند نقاشی، گچ بری، کاشی‌کاری، دیوارنگاری و حجاری ظهور یافت.

او اظهار داشت: در دوران زندیه، محمد صادق، محمد باقر و محمد هادی به نقاشی گل و مرغ، تمایزی وِیژه بخشیدند و با شروع دوران قاجار شهر شیراز یکی از کانون‌های اصلی نقاشی گل و مرغ شد که توسط هنرمندان نامی مانند، لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا بزرگ، محمد حسین شیرازی و نیز هنرمندان گمنام دیگر در هنر ایران جلوه‌گری کرد.

به گفته رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس، با ثبت این ۳۱ اثر، شمار آثار ملی تاریخی- فرهنگی موزه‌های این استان به ۵۶ اثر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.