محمد مهدی نجفی، دوشنبه بیان داشت: حفاظت و نگهداری آثار موزه‌ای به دلیل گستردگی، تنوع زیاد و آسیب پذیری در برابر عوامل محیطی، یکی از اولویت‌های مهم برخی از موزه‌داران و مجموعه‌داران استان فارس در سال ۹۸ بوده است.

او ادامه داد: تمام آثار موزه‌ای به دلیل ویژگی و خواص موادی که از آن ساخته شده‌اند به مرور زمان تغییر می‌کنند که بیشتر تغییرات در این آثار به صورت تخریب شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مشاهده می شود و شرایط محیطی و نحوه نگهداری این آثار نیز دوره تخریب را کم و زیاد می‌کند.

نجفی با بیان اینکه موزه‌ها سرمایه‌های مهم ملی هستند، افزود: با هدف پیشگیری از سرعت تخریب و افزایش طول عمر آثار ارزشمند موزه‌ای،  مجموعه‌داران و موزه‌داران بخش خصوصی فارس، تمهیدات لازم را برای جذب نیروی متخصص و صرف هزینه‌های لازم، انجام داده و گام موثری برای حفاظت از آثار موزه‌ای خود برداشته‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین موزه خصوصی فرهنگ تجارت جندی شاپور با مالکیت بخش خصوصی پس از تجهیز کارگاه مرمت موزه خود و ساماندهی و انبار صحیح آثار، مرمت تعدادی از اشیاء را آغاز کرده است.

نجفی ادامه داد: مجموعه کرباسی نیز از دیگر مجموعه‌داران شهر شیراز است که در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته و با بکارگیری نیروی متخصص مرمت، تعداد قابل توجهی از آثار مجموعه خود را بر اساس شیوه‌های علمی، مرمت و حفاظت کرده است که شاخص‌ترین اثر مرمت شده از این مجموعه، منبری متعلق به دوران زندیه است.

سلسله زندیان یا زندیه از سال ۱۱۶۳ هجری قمری به مدت ۴۶ سال بر ایران حکومت کردند. کریم‌خان زند که نخستین پادشاه این دودمان بود تا سال ۱۱۹۳ (تاریخ درگذشت او) ۳۰ سال حکومت داری کرد.
کریم‌خان زند در ابتدا و به صورت موقت ملایر (یکی از شهرستان‌های استان همدان) را به عنوان پایتخت و مقر فرماندهی خود برگزید و پس از مسلط شدن بر کل ایران، شیراز را پایتخت خود کرد.
ارگ کریم خان، بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز از آثار برجای مانده از دوره کریم‌خان زند است.

وی بیان کرد: مجموعه‌دار مسکوکات تاریخی متعلق به بخش خصوصی نیز با تهیه جعبه‌های استاندارد برای نگهداری اصولی سکه‌های تاریخی خود و همچنین موزه‌دار باغ موزه جهان‌نمای شیراز از دیگر مجموعه‌داران پیشرو بخش خصوصی در این زمینه به شمار می‌آیند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.