پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات دوم اسفندماه پیش‌بینی شده است که همزمان با انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود.
مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

انقلابی‌گری از مفاهیمی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، رویکردها و نگاه‌های مختلفی به آن طرح شده است.
دو نامزد حاضر در صحنه رقابت انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در فارس به طرح دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخته‌اند.

لطف الله دژکام

نیاز به اصلاح نگرش درباره انقلابی‌گری
آیت الله لطف‌الله دژکام نامزد این انتخابات، روزهای اخیر در جمع دانشجویان و اساتید محترم در دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس به این موضوع پرداخته است. وی در این باره معتقد است:‌ برای نسل ما، ذهنیاتی از انقلابی بودن وجود دارد که نیازمند اصلاح است. در دهه پنجاه، جریانات مارکسیستی در فضای بین المللی و حتی داخل کشور، سعی میکردند مفهوم انقلابی بودن را حتی با رفتارهای خاص خودشان، مصادره کنند.
وی اظهار داشت:‌کوبنده بودن در آن ایام مترادف انقلابی بودن بود و منطقی بودن و آرامش داشتن، در تضاد با انقلابی بودن تلقی می‌شد.
در این فضای آن سالها، برخی به اشتباه تصور کردند انقلاب اسلامی نیز اینگونه است. افرادی چون شهید مطهری در دهه پنجاه و در بزنگاه انقلاب، خیلی تلاش کردند تا مفهوم صحیح انقلاب اسلامی را از آن مفهومی که مارکسیست ها و کمونیست ها دنبال می کردند تمایز دهند و هویت یک مسلمان انقلابی را به درستی تبیین کنند.
دژکام گفت: از بنده برخی ها سوال میکنند که آیا به اندازه ای که باید، انقلابی هستی؟ بنده انقلابی بودن را عمیقا باور دارم و به آن معتقدم اما شعار دادن بدون پشتوانه عملی و بدون فکر را نه تنها قبول ندارم بلکه معتقدم به همان آرمان اصلی انقلاب نیز لطمه می زند.
وی ادامه داد: انقلابی بودنی که بنده به آن معتقدم، گام اولش خودسازی است. یعنی فردی که می خواهد انقلابی باشد باید به تقوا و اخلاص و افزایش دانش و مهارت های شخصی دست یافته باشد. فردی که خودسازی نکرده باشد و خودساخته نباشد، یک فرد انقلابی خوب نیز نمی‌تواند باشد؛ این خودسازی گرچه بر روی افراد جامعه پیاده می شود اما یک مساله شخصی نیست و دانشگاه و جامعه باید برای تعلیم و تربیت شخصی افراد برنامه داشته باشد.
این نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: پس از خودسازی، به جامعه پردازی می‌رسیم. جامعه پردازی یعنی طراحی سیستم های توزیع عادلانه ثروت و الگوهای رفتاری صحیح مدیران جامعه و تعریف راه حل منطقی و علمی برای کلیه سازوکارهای اداره جامعه به نحوی که هیچ ابهام و مشکلی بی پاسخ باقی نماند؛ اینگونه اگر رفتار کنیم و به خودسازی و جامعه پردازی توجه ویژه داشته باشیم، یک انقلابی واقعی هستیم و آنگاه میتوانیم بر پایه این انقلابی بودن، تمدن اسلامی نیز برپا کنیم.

مصطفی منتظری

انقلابی‌گری یعنی گردآوردن سلایق و استعدادهای درون نظام
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی منتظری نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از گردآوردن همه سلایق و استعدادهای درون نظام به عنوان یکی از جلوه‌های مهم انقلابی‌گری یاد کرد و تحقق آن را خواستار شد.
وی در این باره مسوولیت مجلس خبرگان رهبری در راستای تبیین مفهوم انقلابی‌گری در جامعه بسیار مهم برشمرد و گفت:‌ یکی از شاخصه‌های انقلابی‌گری در مجلس خبرگان این است که مردم را با کارکردهای اصل مترقی ولایت فقیه آشنا کند.
وی ادامه داد: مردم در نظام اسلامی ما باید بدانند که چه تفاوت‌هایی بین کشوری که با مدل ولایت فقیه اداره می‌شود با کشورهایی که با لیبرال دموکراسی یا پادشاهی اداره می‌شوند وجود دارد.
منتظری ادامه داد: از دیگر شاخصه‌های انقلابی‌گری در مجلس خبرگان این است که چون نمایندگان مجلس خبرگان پشتوانه آرای عمومی را دارند باید حتما به نقاط مختلف استانی که از سوی مردم انتخاب شده‌اند سرکشی داشته باشد و برای مطالبات مردم گوش شنوا باشد و حرف آنها را به خوب بشنود.
نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در استان فارس گفت:‌ از دیگر شاخصه‌های انقلابی‌گری در مجلس خبرگان این است که نمایندگان این مجلس می‌توانند محور گردآوری تمام سلایق، ظرفیت‌ها، نخبگان و استعدادهای درون نظام باشد و آنها را دور خودشان جمع کنند.
نامزد انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در فارس اظهار داشت: یک نماینده مجلس خبرگان می‌تواند عده زیادی از نخبگان از هر جناح و با هر تفکری را دور خود جمع کند و نقشه راهی برای استان ترسیم کند و راهکار عملیاتی ارائه دهند و این اقدام باعث می‌شود که ظرفیت‌ها پای کار بیایند.
این نامزد انتخابات، تجلی انقلابی‌گری در مجلس خبرگان رهبری را چنین خلاصه کرد: یکم: عملکرد فعال و مستمر براساس اصل ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۱۱قانون اساسی و گزارش فعالیتهای آن به مردم،؛ دوم: باتوجه به اینکه نماینده خبرگان پشتوانه آراء مردمی دارد باید از ظرفیت نخبگانی استان برای ارتقاء فرهنگ و اقتصاد استفاده کند و مطالبه گری از مسوولین نماید و نقشه راه و قابل اجرا برای اهداف بلند استان ارائه دهد؛‌ سوم: گوش شنوا برای مشکلات مردم باشد و منتقل کننده مشکلات عمده به مسوولان باشد و چهارم: هم افزایی با بزرگان و علماء و نخبگان استان کند در جهت نیل به اهداف نظام.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.