پیش از این خانواده حدیث حیات داوودی، دانش‌آموخته نخبه دانشگاه شیراز و از شهدای حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، پیشنهاد نامگذاری بخش‌هایی از دانشگاه‌ها را به نام نخبگانی که در این سانحه به شهادت رسیدند عنوان کرده بود که با استقبال استاندار فارس نیز همراه شد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی، بامداد چهارشنبه (هجدهم دی‌ماه ۹۸) با ۱۷۹ مسافر و خدمه پروازی در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف (مرکز کشور اوکراین)، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد که در این حادثه  همه مسافران و خدمه هواپیما جان باختند.

دانشگاه‌ها در زمینه علل بروز مشکلات، کار پژوهشی انجام دهند

حمید نادگران چهارشنبه ( شانزدهم بهمن) در نشستی خبری همچنین با اشاره به حوادث آبان ۹۸ و واکنش به گرانی بنزین در برخی شهرهای کشور، بیان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان نهادی دارای مسوولیت اجتماعی، وظیفه دارند با انجام پژوهش‌هایی به واکاوی علل مشکلات بپردازند و حاصل این تحقیقات را در اختیار رده‌های بالای کشور قرار دهند.

نادگران افزود: خوشبختانه برخی استادان در حوزه‌های مختلف تخصصی برای علت‌یابی حادثه آبان‌ماه ‌اعلام آمادگی کرده‌ و تا کنون چندین طرح علمی را ارایه کرده‌اند که در حال بررسی است و به زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

دانشجویان دستگیر شده اعتراضات آبان‌ماه آزاد شده‌اند

رئیس دانشگاه شیراز در مورد وضعیت دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات آبان ۹۸ گفت: خوشبختانه دانشجویان فهیم دانشگاه شیراز در حوادث آبان‌ماه که بخشی از آن مطالبه‌ای عمومی بود با آینده نگری و دور اندیشی برخورد کردندو در این میان تنها چهار نفر دستگیر شدند که با رایزنی‌های این دانشگاه همگی آزاد شده‌اند.

واکنش‌ها به اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از بیست و چهارم آبان ۹۸ به اجرا گذاشته شد، در شهرهای مختلف اشکال متفاوت داشت، در برخی شهرها این اعتراض ها تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد. اما این موضوع در شیراز، صدرا و کازرون سبب شد که برخی اغتشاشگران از این اعتراضات سوء استفاده کرده و اقدام به تخریب تاسیسات شهری، اماکن عمومی و خصوصی مردم کنند.

نادگران همچنین با اشاره به سیل پنجم و ششم فروردین‌ماه ۹۸ نیز اظهار داشت: از آن زمان تا کنون چندین کارگروه توسط دولت با همکاری استادان دانشگاه و با مسوولیت دانشگاه تهران برگزار شده است که دانشگاه شیراز در ۲ کارگروه  اقتصاد و سرمایه اجتماعی نقش موثری ایفا کرد و به ارایه راهکار پرداخت.

سیل پنجم فروردین ۹۸ در محل دروزاره قرآن شیراز موجب جان باختن ۲۱ نفر و مصدوم شدن صدها نفر شد. سیل ششم فروردین ۹۸ نیز بیشترین خسارت را به محله سعدی این شهر وارد کرد و بر اثر آن شماری از واحدهای مسکونی، اداری و آموزشی این مکان صدمه دیدند.

دولت از دانشگاه‌ها راهکار می‌خواهد

رئیس دانشگاه شیراز همچنین درباره برآیند برگزاری بیست و ششمین اجلاس روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور که در هفته نخست بهمن ۹۸ به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: این اجلاس هر سه ماه یک بار در یکی از دانشگاه‌های مادر برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد وحدت رویه در عملکردهای آموزشی و پژوهشی است.

نادگران اضافه کرد: دانشگاه شیراز در این اجلاس از مدیران و مسوولان چند دستگاه‌ اجرایی نیز دعوت کرد تا فارغ از روند بوروکراتیک (دیوان سالاری) از روند مسایل و مشکلات دانشگاه‌های کشور مطلع شوند و در همان جلسه نیز راهکارهایی ارایه شد.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: بسیاری از راهکارهای دانشگاهیان در این نشست‌ها به عنوان پیشانی برخی سیاستگذاری‌ها مد نظر قرار گرفت که نشان می‌دهد، توجه به دانشگاه‌ها و سرمایه‌های علمی، می‌تواند مشکلات کلان کشور را حل کند و این حاکی از اعتماد دولت به دانشگاه‌هاست.
وی با بیان اینکه خروجی بیست و ششمین اجلاس روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور هم به‌ صورت گزارش، پیشنهاد و راهکار برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارسال خواهد شد، گفت: بسیاری از سیاستگذاری‌های این وزارتخانه برآمده از این نشست‌هاست و از این لحاظ اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به وضعیت این دانشگاه در حوزه پژوهشی، بیان کرد: این مرکز علمی در سال ۹۷ ارتباطات مطلوبی با دانشگاه‌های دیگر کشورها برقرار کرد که حاصل آن امضا و اجرای تفاهم‌نامه‌های متعدد بوده است.

وی ادامه داد: دانشگاه شیراز در یک سال گذشته با دانشگاه‌هایی از کشورهای مجارستان، فرانسه عراق، هندوستان، ایتالیا، پاکستان، آلمان و اسپانیا تفاهم‌نامه منعقد کرده است که ۸۰ درصد مفاد آن عملیاتی شده است.

نادگران افزود: در همین زمینه نیز تا کنون ۲۸ عضو هیات علمی و دانشجو با استفاده از بورسیه آراسموس پلاس به اروپا اعزام شده‌اند.

دانشگاه شیراز و دانشگاه سوئیس باهم همکاری می‌کنند

رئیس دانشگاه شیراز همچنین از همکاری با دانشگاه‌های کشور سوئیس سخن گفت و اظهار داشت: رویکرد اصلی دانشگاه‌های کشور سوئیس، فناوری و نوآوری محصول محوری در تجاری سازی است و به دلیل رویکرد اخیر دانشگاه در این زمینه، نیاز به بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور است که این مهم در حال انجام است و تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد شده است.

وی در باره عملکرد ۲ سال گذشته دانشگاه شیراز در زمینه پذیرش دانشجویان خارجی، نیز بیان کرد: این دانشگاه در این بازه زمانی برای ۶۴ نفر روادید تحصیلی درخواست کرده است، روادید تحصیلی برای بیش از ۶۶ نفر تمدید شده، اقامت تحصیلی برای ۵۲ نفر اخذ شده و اقامت تحصیلی برای ۱۷۰ نفر هم تمدید شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.