وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در جمع مسوولان ارشد وزارت بهداشت و روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور گفت: ویروس کرونا تاکنون وارد کشور نشده و تمام تلاش مجموعه وزارت بهداشت و هیات دولت بر آن است که از ورود این ویروس به کشور جلوگیری کنند.

سعید نمکی  وزیر بهداشت همچنین در نشست مشترکی با معاونان وزارت بهداشت، روسا و مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور را بررسی کرد.

مهرزاد لطفی  رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست  با بیان اقدامات این دانشگاه برای مهار ویروس کرونا در استان فارس از آمادگی بیمارستان های پیش بینی شده برای پذیرش بیماران احتمالی خبرداد و گفت: پیگیری و اجرای اقدامات بهداشتی، درمانی و دارویی، اطلاع رسانی محتوای آموزشی به عموم مردم، آموزش پزشکان، تیم های درمانی و کارکنان بیمارستان، دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه است.

وی  در ادامه دستورات لازم را به مسوولان هر حوزه برای اقدامات لازم در زمینه مهار و پیشگیری این ویروس ابلاغ کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست  بر لزوم هماهنگی تمام واحدهای دانشگاه و سازمان های برون بخشی در مدیریت این بیماری در صورت ورود به کشور تاکید کرد و از آمادگی کامل کارکنان بهداشتی دانشگاه برای برگزاری دوره های آموزشی در ادارات و سازمان ها به ویژه آموزش و پرورش خبر داد.

عبدالرسول همتی افزود: مردم نگران این ویروس نباشد، چراکه همانند دیگر بیماری های واگیردار می توان با رعایت بهداشت فردی از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

 محسن مقدمی  سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص نوع این بیماری و شباهت آن با سرماخوردگی، نشانه های بیماری، دستورکارهای سازمان بهداشت جهانی، آموزش پزشکان و کادر بیمارستان، مطالبی ارایه داد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، روند اجرای اقداماتی نظیر بازنگری در سطح مراقبت ها در پایگاه مراقبت مرزی، هماهنگی با مسوولان فرودگاه، اختصاص یک اتاق برای استقرار کارشناس مراقبت مرزی، برگزاری دوره آموزشی ویژه کارکنان فرودگاه و تهیه تراکت توصیه بهداشتی در مورد کروناویروس برای مسافران ایرانی و خارجی را بیان کرد.

 محمدرضا کریمی  تهیه بسته های  آموزشی به زبان انگلیسی و فارسی، تشکیل کمیته، ارسال دستورکارهای آموزشی ارسالی از وزارت بهداشت به مراکز بهداشتی درمانی، طراحی و به کارگیری فرم پیگیری مسافران از کشورهای دیگر، هماهنگی و آموزش صنایعی که کارگر یا مهندس چینی دارند را دیگر اقدامات در دست اجرا در مبارزه با کرونا ویروس برشمرد.

روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی لار، گراش، فسا و جهرم نیز با حضور در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نشست وب کنفرانس حضور یافتند.

دکتر  سعید نمکی وزیر بهداشت  در این نشست ضمن بیان تلاش مجموعه کشور برای پیشگیری از ورود این ویروس، افزود: در صورت ورود به کشور، مردم نباید نگرانی داشته باشند، چراکه این ویروس حتی ضعیف تر از آنفلوانزاست و تنها قدرت سرایت آن بالاتر از آنفلوانزا است.

وی  با تاکید بر ایجاد آرامش در جامعه گفت: آموزش نخستین رکن و اصلی ترین راه پیشگیری از بیماری ها است و لازم است با رسانه ها، صدا و سیما، ارسال پیامک، جلسات بین بخشی و دوره های آموزشی، اطلاع رسانی دقیق در جامعه صورت پذیرد.

دکتر نمکی با بیان اینکه با هماهنگی هیات دولت، پروازها به کشور چین تا اطلاع ثانوی لغو شده است، افزود: کرونا ویروس در تمام دنیا در حال چرخیدن است و باید مراقبت های بهداشتی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی افزایش پیدا کند، کوچکترین علایم جدی گرفته شود و برای ارتقا و حفظ سلامت مردم تلاش کرد تا در حد توان از ورود این ویروس و انتشار آن در کشور جلوگیری کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اقدامات متولیان سلامت در کشور در مقابله با ویروس های قبلی مانند سارس، مرس، انواع آنفلوانزا و دیگر بیماری ها بر هیچ فردی پوشیده نیست، مردم نگران نباشند و با آرامش و رعایت بهداشت فردی به زندگی خود ادامه دهند.

دکتر نمکی بیان کرد: با اطلاع رسانی وسیع و مداخله های کارکنان بهداشتی در سازمان ها، ادارات به ویژه آموزش و پرورش و استفاده از توانمندی بهورزان و مراقبان سلامت در امر بیماریابی و ایجاد آرامش در بین مردم، می توان مانند پیشگیری از دیگر بیماری ها در این مورد نیز موفق بود.

وی بر آموزش همگانی با تهیه مطالب، فیلم و نماهنگ های آموزشی و انتشار در شبکه های اجتماعی تاکید کرد و گفت: با این امر مهم می توان از انتشار مطالب غیرواقعی شبکه های اجتماعی که قصد برهم زدن امنیت و ایجاد نگرانی در بین مردم دارند را پیشگیری کرد.

وزیر بهداشت، طرح بزرگ «هر خانه یک پایگاه سلامت» را بزرگترین ابزار برای اطلاع رسانی در منازل و مدارس عنوان کرد و افزود: لازم است در هر استانی، شورای سلامت با فرماندهی روسای دانشگاه ها و با حضور استاندار تشکیل شود، بنابراین لازم است روسای دانشگاه ها همکاری ها را با استانداران و مسوولان ادارات و سازمان ها تقویت کنند، چراکه برای موفقیت در کارهای بزرگ، نیاز به مشارکت تمامی دستگاه ها و سازمان ها است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست بر آموزش پزشکان و پرستاران به ویژه در بخش های مراقبت ویژه تاکید کرد و گفت: لازم است با اطلاع رسانی عمومی از تمام توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور برای آگاهی مردم از نوع این بیماری و راه های پیشگیری از آن استفاده کرد.

علیرضا رئیسی افزود: باید با ارتقای سطح آگاهی مردم، اجازه ندهیم که افراد سودجو برای پیشگیری و درمان ویروس، داروها و ویتامین های تقلبی تبلیغ کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس در کشور گزارش نشده است، گفت: با توجه به سابقه درخشان دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور در امر آموزش، پیشگیری و درمان بیماری ها، دستورکار عملی و اجرایی جامعی تهیه و در اختیار دانشگاه ها قرار گرفت.

قاسم جان بابایی در ادامه، راهکارهای مدیریت پیشگیری از انتشار این ویروس را به کمک بیمارستان ها، بخش های ایزوله، اورژانس، بخش مراقبت های ویژه با حضور مداوم متخصصان عفونی، پیگیری و مراقبت از موارد مشکوک بیان کرد.

محمدمهدی گویا  رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در خصوص نوع این ویروس، تفاوت آن با ویروس های قبلی، نمونه های آزمایشگاه، کیت های آزمایشگاهی، کنترل بیماری و انواع آنفلوآنزا توضیحاتی ارایه داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.