حمید ظهرابی روز دوشنبه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون ۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شیراز فعال است افزود: شهرداری شیراز باید در این زمینه سرمایه گذاری کند، تقریبا همه کلانشهرهای کشور با مشارکت شهرداری‌ها ایجاد و راهبری ایستگاههای سنجش آلودگی هوا کلید زده و هدایت آن را برعهده گرفته اند ، این موضوع تا کنون در شیراز مغفول مانده است.

راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مجاورت کارخانه سیمان فارس

قاسم نهاوندی رییس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز از نصب ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مجاورت کارخانه سیمان فارس خبر داد و بیان داشت : با توجه به ضرورت پایش مستمر کیفیت هوا در نقاط مختلف شهر شیراز، طبق بررسی های بعمل آمده نقطه ای در مجاورت کارخانه سیمان فارس به منظور نصب و استقرار ایستگاه سنجش آلودگی هوا مشخص شده است .

نهاوندی افزود: این ایستگاه می تواند گازهای منواکسید کربن، ازن، اکسیدهای ازت و دی اکسید گوگرد و ذرات کمتر از ۱۰ میکرون را تحلیل  و اطلاعات دریافتی را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دهد.‎

نداشتن طرح جامع علمی و عملی، موازی کاری، نبود ضمانت اجرایی قوانین، فقدان مدیریت یکپارچه شهری، نگرش سلیقه ای و عدم کنترل آلاینده ها از جمله عوامل پیشروی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور است و با تداوم این روند شیراز نیز از آسیب های آلودگی هوا در امان نخواهد ماند.

برآیند آمار موجود آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می شود که به تاکید این کارشناسان در بعضی از کشورهای جهان هفت درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آلودگی هوا اتلاف می ‌شود و این رقم در کشور ما ۲.۴۸ درصد است.

به استناد آمار رسمی، سالانه ۳۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به دلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می‌ شود، همچنین براساس گزارش بانک جهانی خسارت آلودگی هوای پایتخت سالانه بیش از ۲ میلیارد و ششصد میلیون دلار به اقتصاد کشور است و آلودگی هوای تهران ۲.۶ میلیارد دلار خسارت می زند.

هوای پاک و آسمان آبی کلان شهر شیراز   موهبتی برای این شهر است اما می بایست برای پاسداشت و مراقبت از آن تلاش کرد ، در سال جاری تا کنون ۹۴ درصد روزهای شیراز هوا سالم و پاک بوده است. از جمله راهکارهای مراقبت از هوای پاک شیراز اندازه گیری مداوم آلاینده ها در مناطق مختلف آن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.