حجت‌الاسلام سید محمدحسین نواب، چهارشنبه در همایش فقه هنر در شیراز با بیان اینکه هنر از ابعاد و شئون زندگی دینی است، عنوان کرد: در جامعه اسلامی باید تکلیف مسایل شرعی روشن شود، تلاش این نیست که چیزی حلال شود بلکه تلاش برای شفاف شدن تکلیف است.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با بیان اینکه رویکرد علوم انسانی و حکمت به هنر می‌تواند گشایش‌هایی در این زمینه ایجاد کند، افزود: پژوهش در این زمینه می‌تواند بسیاری از مسایل را حل کند، مثلا برای نشان دادن چهره ائمه معصومین (ع) که تاکنون بحث‌هایی زیادی پیرامون آن صورت گرفته است.

نواب ادامه داد: اگر در این مورد رویکرد حکمی داشته باشیم و کل مجموعه فیلم، مخاطب و صاحب اثر را در یک بسته بنگریم، درمی‌یابیم فرهنگ‌هایی که در خود اسطوره ندارند، تلاش می‌کنند اسطوره‌سازی کنند، بنابراین اگر چهره معصوم را بسازیم، اسطوره بودن آنها را از بین برده‌ایم و ابهام چهره آنان آن در اسطوره‌سازی آنها در ذهن مخاطبان تاثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: حتی اگر چهره‌ای زیبا برای این افراد در نظر گرفته شود، از آنجا که زیبایی زمانمند و مکانمند نیست و معیارهای زیبایی در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند، باعث می‌شود چهره‌ای از معصوم نشان دهیم که در دوره‌های بعدی شاید زیبا نباشد، از سوی دیگر قرآن نیز در توصیف حضرت یوسف (ع) جزیی نگری نمی‌کند و با توصیفات کلی چهره او را تصویر می‌کند تا به قوه خیال اجازه دهد زیباترین صورت ممکن را بسازد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر اظهار داشت: این مساله فقهی نیست بلکه پیشینی است، یعنی پیش از فقه است و باعث می‌شود توپ در زمین فقه نباشد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع‌شناسی باید فیلم سینمایی را به‌ عنوان یک کل در نظر گرفت، گفت: در سانسور اگر قطعه‌ای از فیلم را حذف کنیم، با شرایط روز جامعه، آن قطعه حذف شده هزار بار بیش از اصل فیلم دیده خواهد شد و اگر بگوییم صحنه‌ای از لحاظ فقهی مساله دارد، این پرسش پیش می‌آید که آیا حذف آن نهی از منکری نیست که خود موجب گسترش منکر شود.؟

نواب اضافه کرد: در رده بندی فیلم ها هدف این است که افراد با سن مشخصی فیلم را ببیند، اما عملا مردم را به بیشتر دیدن تحریک می‌کنیم. این موضوع در کنار فقه بحث حکمی دارد و ما مکلف هستیم تنها فقه را نبینبیم بلکه آن را در یک مجموعه بررسی کنیم و برآیند آن را در نظر بگیریم.

همایش ۲ روزه فقه هنر که در سه پنل شکل گرفته تا فردا (سوم بهمن ۹۸) در شیراز ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.