علیرضا نخعی، دوشنبه در نشست آموزشی کارشناسان سوادآموزی فارس در شیراز افزود: میزان باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور به مرز ۹۶ درصد رسیده است که رقم شایان توجهی است و  در هفت استان به بیش از  ۹۸درصد رسیده است که با توجه به ۲ درصد یاد شده به‌ معنای رسیدن به هدف نهایی است.

وی با اشاره به جذب صددرصدی سوادآموز در سال ۹۸ در استان فارس گفت: نرخ سوادآموزی در فارس بیشتر از میانگین کشوری است و این استان در ارزیابی در شاخص‌ها نیز مقام نخست کشور را کسب کرده است.

نخعی، محور کار سازمان سوادآموزی را  برنامه پنج ساله ریشه‌کنی بیسوادی با اولویت گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال معرفی کرد و بیان داشت: بر اساس این برنامه، تا سه سال آینده این مهم صورت می‌گیرد.

بیش از ۲ میلیون بیسواد مطلق در کشور وجود دارد

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، تعداد افراد بیسواد مطلق را در کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برشمرد و گفت: این سازمان با حساسیت برای ۲ گروه بیسواد و کم‌سواد، در قالب ۲ دوره تحکیم و انتقال، آموزش‌هایی ارایه می‌دهد.

نخعی ادامه داد: هم افرادی که دوره سوادآموزی را در گذشته سپری کرده‌اند و هم افرادی که مایلند در دوره متوسطه ادامه تحصیل دهند، در دوره انتقال تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی یکی از مشخصه‌های مهم برنامه ریشه‌کنی بیسوادی را استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن در حوزه آموزش و پرورش و خارج از آن دانست و بیان کرد: همه دستگاه‌ها باید برای شناسایی بیسوادان تلاش کنند و در این میان، جذب بیسوادان و ایجاد انگیزه درآنها مساله‌ای بسیار مهم است.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی همچنین با اشاره به هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها برای به ثمر رساندن نهضت سوادآموزی، اظهار داشت: این سازمان، آموزش را به وسیله آموزش‌دهنده‌هایی که از طریق موسسه‌های غیردولتی در اختیار دارد، انجام می‌دهد و حدود ۳۵ دستگاه دولتی یا غیر دولتی با این سازمان همکاری می‌کنند.

نخعی، همچنین در مورد توانمندسازی آموزش‌دهندگان این سازمان گفت: این مساله از ضروریات است و سازمان نهضت سوادآموزی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، قبل از ورود آموزش دهندگان به کلاس و نیز با برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس در حین فعالیت آموزش دهنده‌ها با ایجاد یک رقابت سالم بین آنها سعی در تقویت مهارت‌های آنان دارد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ۸۰۰ نفر ناظر در کشور در حوزه سوادآموزی فعال هستند، بیان کرد: این افراد به طور مستمر از کلاس‌های آموزشی و فرآیند آموزش بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.