به گزارش ایرنا، براتعلی حاتمی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: اکنون از دغدغه های اصلی در حل مشکل بیسوادی، انسداد مبادی بیسوادی در آموزش و پرورش و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی در شاخص باسوادی افراد بالای 6 سال در جایگاه 24 ام در میان استان های کشور قرار دارد افزود: با وجود اقدامات خوب و تلاش های زیادی که انجام شده، هنوز هم در این استان بیسواد وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه جذب و نگهداشت سوادآموزان اکنون بسیار سخت تر از سال های گذشته است گفت: اکنون که شمار بیسوادان در جامعه در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته، نگهداشت بیسوادان نیز مشکل تر شده است و افراد باقی مانده، انگیزه و رغبت خوبی برای حضور در برنامه های سوادآموزی ندارند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: یکی از رویکردها ما بستن مبادی ورودی بیسوادی است تا بتوانیم مشکل بیسوادی را کمتر کنیم.
وی با انتقاد از عملکرد مدارس در کمک به جذب بیسوادان گفت: امید است سهم مدارس و مدیران مدارس در کمک به برنامه های سوادآموزی بیشتر شود.
به گفته وی اکنون میزان باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز حدود 2 درصد از میانگین کشوری پایین تر است و در این شاخص در جایگاه 23 استان های کشور قرار دارد.
حاتمی، آموزش اولیای بیسواد دانش آموزان را از دیگر اولویت های سوادآموزی در استان عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته هفت هزار و 500 ولی دانش آموز بیسواد شناسایی شده اند که در این سال ها شمار زیادی با سواد شده اند.
وی تصریح کرد: هنوز یکهزار و 900 ولی دانش آموز در استان بیسواد هستند که از این تعداد امسال 700 نفر در برنامه های سوادآموزی جذب شده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اکنون یکهزار و 200 نفر از اولیای دانش آموزان در برنامه های ما جذب نشده اند.

* 79.2 درصد از اهداف سوادآموزی محقق شده است
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: تا کنون 79.2 درصد از اهداف سوادآموزی این استان طی امسال محقق شده است.
مهدی مودی اظهار کرد: سهم امسال در جذب افراد بیسواد این استان هشت هزار و 400 نفر بود که تا کنون 79.2 درصد از این رقم محقق شده است.
وی افزود: تا کنون 6هزار و 656 نفر در برنامه های سوادآموزی استان جذب شده اند.
وی اظهار کرد: امسال جذب چهار هزار نفر در دوره سوادآموزی، 2 هزار نفر در دوره تحکیم سواد و 2 هزار و 400 نفر در دوره انتقال هدف گذاری شده بود که تا کنون 2 هزار و 285 نفر در دوره سوادآموزی، 2 هزار و 500 نفر در دوره انتقال و یکهزار و 871 نفر در دوره تحکیم جذب شده اند.
وی افزود: دوره های سوادآموزی استان برای یکهزار و 642 نفر معادل 24.6 درصد از جذب شدگان در مدارس و مابقی در سایر فضاها شکل گرفته است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار کرد: متاسفانه در استان استقبال از خودآموزی در برنامه های سوادآموزی کم بوده است به طوری که تنها 11 نفر معادل 0.17 درصد از جذب شدگان در برنامه های سوادآموزی در این شیوه از برنامه های ما جذب شده اند.
مودی اظهار کرد: 198 نفر به شیوه کلاسی از طریق معلمان، 827 نفر به شیوه واگذاری فرد به فرد و پنج هزار و 863 نفر به شیوه واگذاری گروهی در برنامه های آموزشی ما جذب شده اند.
وی گفت: 88.1 درصد از جذب شدگان زن و 11.9 درصد نیز مردان هستند و 65.1 درصد از این افراد در روستاها و مابقی در شهرها جذب برنامه های سوادآموزی شده اند.
به گفته معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی براساس نتایج سرشماری سال 95 در گروه سنی 49-10 سال، 508 هزار و 946 نفر از جمعیت این استان معادل 92.85 درصد باسواد هستند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.