اصلی ترین سازمان مسوول در برابر رعایت حریم اکولوژیک رودخانه‌ها شرکت‌های  آب منطقه ای است ، این شرکت ها وظیفه دارند جلوی تجاوز به حریم رودخانه ها ، غرس درخت و احداث باغ در حریم رودخانه و برداشت بی رویه شن و ماسه را بگیرند ، برداشت های بی رویه شن و ماسه سبب تغییر اقلیم در این مناطق می گردد ،  منشاء تغییر اقلیم فعالیت‌های انسانی است که بر کرانه های رودخانه ها اثر گذاشته است. 

آزادی بخشی از حریم و بستر رودخانه ها در استان فارس

سید جواد موسوی فر مدیر رودخانه‌ها و سواحل  شرکت آب منطقه‌ای استان فارس از رفع تصرف ۲۳ هزار ۵۰۰ مترمربع از حریم و بستر رودخانه ها در نقاط مختلف این استان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال در راستای حفاظت و صیانت از رودخانه ها و سواحل با همکاری نیروی قضایی و انتظامی 10 هزار متر مربع از بستر و حریم رودخانه فصلی، غرب شهرک صنعتی  قیرو کارزین  و ۷۰۰ متر مربع از حریم و بستر رودخانه عبوری روستای گرده استهبان که اقدام به احداث باغ شده بود، رفع تصرف شده است.

مدیر رودخانه ها و سواحل  شرکت آب منطقه‌ای استان فارس اعاده به وضع سابق و پر نمودن گوراب های ایجاد شده در رودخانه کر واقع در شهرستان خرامه به مساحت ۸ هزار متر مربع  را از دیگر اقدامات در این راستا  توصیف کرد.

موسوی فر همچنین اضافه کرد : چهار نقطه از مسیل بادامه واقع در شهرستان داراب به مساحت ۲ هزار ۳۵۰ متر مربع که از طریق احداث باغ تصرف شده بود و   حدود ۲ هزار ۵۰۰ متر مربع نیز در شهرستان های جهرم ، سپیدان ، استهبان و نی ریز از کرانه های رودخانه ها آزاد شد.

این مقام مسوول بیان داشت : تجاوز انسان ها به حدود بستر و حریم رودخانه‌ها عموما باعث ایجاد تغییرات گسترده در  وضعیت هندسی رودخانه ها شده و به دنبال این تغییرات در هنگام وقوع سیلاب ها، جریانات سیلابی از مجرای رودخانه خارج شده و اراضی اطراف آن را در برمی گیرد و این حادثه به طور معمول سبب بروز مسائل و مشکلاتی می گردد که تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن  تا مدت ها قابل لمس است.

وی تاکید کرد:  اصلاح مسیر و اقدامات ساماندهی مسیر رودخانه، باعث تثبیت کناره ها و حفاظت از  اراضی ، سازه ها و مناطق مسکونی در مسیر رودخانه ها شده و خطر تخریب و تهاجم سیلاب ها را کاهش می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.