هیات های خارجی راغب به سرمایه گذاری در ایران که با تلاش های مدیریت ارشد این استان وارد فارس می شوند، در ادامه به دلیل وجود برخی موارد این سرمایه گذاران پول های خود را روانه دیگر استان های کشور میکنند.

عنایت الله رحیمی،استاندار فارس در کمتر جلسه ای در زمینه اهمیت سرمایه گذاری در این استان لب به سخن نگشوده و در خصوص فواید آن برای توسعه اقتصادی و برون رفت از مشکلات کنونی سخنی نگفته و بر جذب حداکثری سرمایه گذاری و رفع موانع پیش روی این قشر تاکید نکرده باشد. 

بسته های سرمایه گذاری نیز در دوره مدیریت ارشد فعلی استان فارس با نام مجوزهای سرمایه گذاری بی نام تهیه شده که آماده واگذاری به متقاضیان است.

با این وجود هنوز در این استان مشاهده می شود که سرمایه گذاران خارجی با هدف ارزیابی زمینه های سرمایه گذاری پا به این استان می گذارند و رایزنی هایی نیز با انها صورت می گیرد اما در نهایت دیگر استان ها را برای این هدف انتخاب می کنند.

گروهی خارجی با عنوان مدیران و اعضای اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا در قالب پروژه همکاری ایتالیا و ایران با هدف سرمایه گذاری و توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اواخر هفته گذشته وارد استان فارس شد.

به گفته مدیران میراث فرهنگی فارس این هیات ایتالیایی با هدف سرمایه گذاری و انعقاد تفاهم نامه وارد این استان شدند اما در نهایت خوزستان را برای این کار برگزیدند.

این گروه خارجی برای ارزیابی میراث ثبت جهانی شده محور ساسانی از سه شهرستان فیروزآباد، سروستان و کازرون بازدید کردند.

ایتالیایی ها آمدند و رفتند 

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فیروزآباد شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هیات ارزیاب ایتالیایی هفته گذشته از میراث جهانی ساسانی واقع در این شهرستان بازدید کردند.

درنا شهبازی افزود: این هیات با هدف سرمایه گذاری و ارزیابی زمینه های آن وارد استان فارس و شهرستان فیروزآباد شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون نیز دو روز گذشته به حضور هیات کارشناسان و متخصصان ایتالیایی در مجموعه جهانی بیشاپور اشاره کرد. 

محمد جواد جوکاری در این خصوص گفت: تیم ۱۶ نفره از کارشناسان و متخصصان ایتالیایی با هدف ارزیابی و بازدید از پایگاه میراث جهانی بیشاپور روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸ در این مجموعه جهانی حضور یافتند.

او اضافه کرد: توسعه همکاری‌های بیشتر با رویکرد حفاظت و ترویج میراث فرهنگی در حوزه های مختلف هنری، باستان شناسی، مرمت، کمک به ایجاد سبک ویژه در معماری، تبادل دانشجو، انعقاد تفاهم نامه و اعزام هیات های مختلف فرهنگی بخشی از اهداف سفر این گروه بود.

براساس گفته های یک منبع آگاه و مطلع از حضور این گروه ایتالیایی، این تیم در نهایت بعد از ارزیابی زمینه های سرمایه گذاری در استان فارس و با وجود قرار داشتن نیمی از میراث جهانی کشور و حدود ۳ هزار میراث ثبت ملی شده در فارس اما خوزستان را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند.

این موضوع در حالی رخ داده که محور ساسانی که تیرماه ۹۷ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده برای معرفی و قرارگیری بعنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد زیرساختهای لازم و تاسیسات مورد نیاز صنعت گردشگری است.

پرونده منظر باستان شناسی محور ساسانی در تیرماه ۹۷ به ثبت جهانی رسید و در پی آن آثار تاریخی ثبت شده جهانی فارس که پیش از این ۴ اثر بود به ۱۱ اثر افزایش یافت.

محور ساسانی شامل کاخ ساسانی در شهرستان سروستان، شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیردر شهرستان فیروزآباد و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور واقع در شهرستان کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.

نشست جمع‌بندی سفر هشت روزه مدیران و اعضای اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا و بررسی نتایج سفر این گروه ایتالیایی که در قالب پروژه همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ایران سفر کرده‌اند، دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸ در وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

مدیران و اعضای اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا در قالب پروژه همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ۱۸ تا ۲۵ آذر به ایران سفر کرده‌اند و از پنج استان خوزستان، کردستان، فارس، تهران و کرمانشاه بازدید کردند. این گروه در این بازدیدها از نزدیک به بررسی سایت‌های تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی‌تاریخی در این پنج استان کشور پرداختند.

در این نشست که به میزبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، مهم‌ترین دستاوردهای این سفر و نتایج ارزیابی‌های گروه ایتالیایی مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت و در نهایت استان خوزستان به‌عنوان پایلوت اقدامات پژوهشی این گروه مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

ژاپنی ها هم بدون سرمایه گذاری رفتند

۲۵ آذرماه ۹۸ نیز هیاتی ژاپنی برای بررسی زمینه های مشترک همکاری و سرمایه گذاری در حوزه پسماند وارد شیراز شدند و در سفر دو روزه خود از زیرساخت های این شهر در حوزه پسماند بازدید کردند اما در نهایت مشخص شد که این سفر بدون دستاورد به پایان رسیده و این هیات خارجی استان خراسان رضوی را برای اقدامات خود در نظر گرفته است.

این هیات سه نفره از سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) به شیراز سفر کرد و از سایت مدیریت پسماند برمشور این شهر بازدید کرد.

هیات ژاپنی همچنین یکشنبه هفته گذشته با مدیران شهری و استانی و همچنین اعضای شورای شهر شیراز جلسه ای ۴ ساعته برگزار کرد و در آن به گفت و گو و بررسی زمینه توسعه همکاری ها پرداخت.

 

دستاوردی که کوچانده شد  

به جز سرمایه گذاران خارجی ،مخترعین داخلی و اهل استان فارس نیز به همین عارضه یعنی کوچ و گریز دچار شده اند.

آبان‌ماه سال ۱۳۹۰ بود که خبر یک اختراع جدید که سینا حسن نژادیان‌فرد دانش آموخته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت آن را به انجام رسانده بود در رسانه‌ها منتشر شد، اختراعی که تولید ماده اصلاح کننده قیر به صورت رشته‌ای نام داشت و عمر آسفالت را سه برابر می‌کرد و مخترع برای اختراع خود ضمانت ۱۰ ساله تعیین کرده بود.

این اختراع با حمایت بنیاد نخبگان فارس به مرحله تجاری‌سازی رسید اما به رغم وعده‌های مسوولان مربوط به مخترع برای حمایت و فراهم کردن زیرساخت‌ها، او به نتیجه‌ای نرسید تا جایی که این مخترع از ماندن در فارس ناامید شد.

پس از بی‌توجهی به این مخترع در استان فارس، این طرح مورد حمایت مسوولان استان خراسان شمالی قرار گرفت و ۳۱ تیرماه ۹۸ با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نخستین خط تولید آسفالت پلیمری با تولید محصول دانش‌بنیان پلیمر اصلاح‌کننده در این استان به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.