ابراهیم جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: دوم دیماه هیاتی متشکل از دکتر «غاده هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیگیری پرونده ثبت جهانی منبت به ملایر سفر می‌کنند.

وی هدف از سفر بازرسان شورای جهانی صنایع دستی به ملایر را ارزیابی جهانی شدن منبت ملایر و بازدید از ظرفیت‌های مبل و منبت این شهرستان عنوان کرد و افزود: در این سفر یک‌روزه بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از شهرک صنعتی خوشه مبلمان ملایر در حاجی آباد نیز بازدید می‌کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نشست بازرسان در فرمانداری ویژه ملایر، بازدید از بازار مبل ملایر، بازدید از دانشگاه‌های ملی و آزاد اسلامی این شهرستان و بررسی فنی و کارشناسی این هنر صنعت برای جهانی شدن را از دیگر برنامه‌های بازرسان شورای جهانی صنایع دستی به این شهرستان عنوان کرد.

جلیلی با اشاره به آیین استقبال از بازرسان شورای جهانی صنایع دستی در دریاچه کوثر بیان کرد: آیین استقبال باید با حضور پرشور مردم، فعالان صنعت مبل و منبت و هنرمندان این شهرستان باشد که نقش مهمی در به نتیجه رسیدن ثبت جهانی منبت دارد.

وی ادامه داد: در بازدیدی که پیشتر توسط بازرسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفت، شاخص‌های لازم برای ثبت جهانی منبت ارتقا یافت و ملایر آمادگی کامل را برای حضور بازرسان شورای جهانی صنایع دستی دارد.

جلیلی نصب المان‌های منبت در ورودی ملایر در دریاچه کوثر، نصب المان نوری در بازار مبل و ورودی ملایر، منبت‌کاری روی درختان خشکیده، نصب عنوان شهر ملی منبت در باکس‌های تبلیغاتی سطح شهر، نامگذاری خیابان‌ها و معابر به نام مبل و منبت و نصب کتیبه منبت در دریاچه کوثر و بوستان‌ها را از جمله اقدامات در راستای ارتقای شاخص‌های ثبت جهانی برشمرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به علمی شدن این هنر صنعت گفت: در این راستا مرکز تخصصی مبل و منبت در فنی و حرفه‌ای، سرای نوآوری مبل و منبت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و مرکز تحقیقات پیشرفته مبل و منبت در دانشگاه ملی ملایر راه‌اندازی شده است.

جلیلی گفت: هم اکنون دانشگاه ملی ملایر در رشته مهندسی مبلمان و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مهندسی صنایع چوب دانشجو می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه بسترهای لازم برای حضور بازرسان شورای جهانی صنایع دستی به ملایر مهیا است و مشکلی در این زمینه نداریم، خواستار مشارکت و حضور گسترده فعالان و هنرمندان مبل و منبت در سفر بازرسان شد و ابراز امیدواری کرد: در آینده‌ای نزدیک جشن جهانی شدن منبت را برگزار کنیم.

شهرستان ملایر با دارا بودن بیش از چهار هزار کارگاه مبل و منبت و فعالیت بیش از هشت هزار استادکار به صورت مستقیم و بیش از ۲۵ هزار هنرمند به صورت غیرمستقیم در این هنر صنعت، سال ۹۵ به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد.

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد مبلمان منبت کشور در ملایر تولید می‌شود و پرونده ثبت جهانی این هنر در مراحل نهایی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.