خسرو فروغان، چهارشنبه در نشست کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، افزود: تشکیل کنسرسیوم و هلدینگ‌های تجاری، زمینه‌ساز حضور موفق در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و رونق این بخش است.

کنسرسیوم، به اتحاد 2 یا چند شرکت برای شرکت در مناقصه یک پروژه معین گفته می‌شود، که در صورت برنده شدن در مناقصه، اجرای پروژه در قالب انعقاد قرارداد با کارفرما و بر اساس شرایط مورد توافق بین اعضای کنسرسیوم انجام می‌شود.
هلدینگ (HOLding) به معنای دارایی و مایملک است و منظور از هلدینگ‌های تجاری، شرکت‌هایی هستند که در یک زمینه مشترک فعال هستند و سرمایه‌گذاری می کنند و به طور کلی هر شرکتی که سهام مدیریتی یک یا چند شرکت دیگر را در اختیار داشته باشد، هلدینگ است.

وی ادامه داد: فارس، استانی کشاورزی است و این قابلیت‌ها و ظرفیت سبب شده که محصولات کشاورزی آن سهم بزرگی در تجارت بین‌الملل و صادرات این استان داشته باشد اما این جایگاه به نسبت جایگاه تولید محصولات آن به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب، ارتقای محسوسی نداشته است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس بیان داشت: ظرف ۲ سال اخیر و به دلیل نوسانات نرخ ارز، بسیاری افراد غیر متخصص به اسم صادر کننده وارد حوزه صادرات میوه و تره‌بار شدند و آسیب‌هایی به بازارهای صادراتی تجار و بازرگانان واقعی و با سابقه وارد کردند.
وی، بسته‌بندی و سایزبندی نامناسب محصولات و بی‌توجهی به برندسازی را از جمله مشکلات صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: با وجود پیگیری‌های مداوم فعالان اقتصادی اما هنوز در این زمینه قوانین مشخصی وجود ندارد و فعالان اقتصادی ما با مشکلات متعددی مواجه هستند.
فروغان اضافه کرد: بررسی صادرات محصولات کشاورزی نشان می‌دهد در برخی از کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، محصولات با کیفیت بسیار پایین توانسته با برنامه‌ریزی جای محصولات با کیفیت ما را بگیرد.

رییس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، یکی از برنامه‌های این کمیسیون را رفع مشکلات بخش صادرات استان برشمرد و افزود: بر همین اساس به دنبال احصای مشکلات و معضلات صادرات محصولات کشاورزی و ارائه راهکارهای کارشناسی، قانونی و مناسب برای ارتقای سهم صادرات استان هستیم.

دسترسی تولیدکنندگان به آمارهای حوزه کشاورزی ضروری است

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز، عدم دسترسی به آمارهای قابل استناد در زمینه تولید محصولات کشاورزی را از جمله چالش‌ها و معضلات صادرات محصولات کشاورزی دانست و اظهار داشت: نبود این آمار سبب شده که تولید کننده، نتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات این بخش داشته باشد.
هادی حنایی افزود: استانداردسازی محصولات کشاورزی به ویژه در بحث بسته‌بندی از موارد مهم در صادرات مناسب محصولات کشاورزی است که سال‌هاست در این بخش با مشکلات بسیار مواجه هستیم.
وی ادامه داد: برای داشتن یک صادرات موفق باید تمام زنجیره‌های تجارت به یکدیگر پیوسته باشند.
او گفت: صادرات و تولید مناسب در فضای اقتصادی خوب امکان‌پذیر است اما در بحث کلان می‌بینیم که اقتصاد تحت‌الشعاع سایر تصمیم‌ها و حوزه‌هاست و برخی از مشکلات در حوزه صادرات سال‌هاست که وجود دارد اما به دلیل در اولویت نبودن اقتصاد کشور اراده‌ای برای رفع آنها وجود ندارد.

فرصت سعی و خطا نیست

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم گفت: با توجه به شرایط خاص کشور، فرصت سعی و خطا برای بررسی بازارهای هدف وجود ندارد و باید با اقدامات مبتنی بر مطالعات کارشناسی با حداکثر توان به تصاحب بازارهای هدف صادرات تمرکز کنیم.
محمد دانش‌نیا افزود: لازمه هرگونه اقدام موثر و مثبت در حوزه صادرات، دستیابی به آمار و اطلاعات موثق در حوزه تولیدات داخل و نیاز بازارهای هدف است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.