یکی از برنامه‌های انجمن خرمای کرمان نفوذ در بازار چین بود و برخی از فعالان خرما می‌گفتند چینی‌ها ذائقه شیرین پسند دارند و چین می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد.
حال به نظر می‌رسد این ذائقه شیرین پسند چندان هم در انتخاب خرما خوش پسند نیست و خرمای بی‌کیفیت سایر کشورها را به شهد شیرین خرمای بم ترجیح می‌دهد.
به گفته دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بسیاری از کشورهای رقیب ما مانند عراق خرما باکیفیت پایین را با قیمت مناسب به کشور چین صادر می‌کنند.
مقداد تکلوزاده جمعیت بالای چین و البته هند را دلیلی می‌داند بر اینکه کمی اقتصادی‌تر به قیمت تمام‌شده کالاهای مصرفی‌شان نگاه کنند از همین رو خرمای بی‌کیفیت سایر کشورها را بهتر می‌خرند.
وی گفت: چین و هند به دلیل جمعیت بالا و ذائقه تنوع‌طلبی که دارند می‌توانند بازار خوبی برای صادرات خرمای ما باشند؛ اما ما در سال‌های گذشته عملاً صادرات زیادی به این کشورها نداشتیم.
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه انجمن خرما در نمایشگاه‌های هند و چین به‌عنوان غرفه دار، بازدیدکننده و حتی مذاکره‌کننده حضورداشته، افزود: حدود 2 تا سه هزار تن به چین و هند صادرات خرما داشتیم این مقدار اما نسبت به جمعیت آن‌ها منطقی نیست.
وی با ذکر این نکته که قوانین، مقررات و سختی‌های صادر کردن عموماً مربوط به چین است، در خصوص چالش پیش رو بازار چین اظهار داشت: در چین به‌جز خرمای مضافتی که به‌عنوان میوه و تره‌بار محسوب می‌شود بقیه خرماها جزو خشکبار حساب می‌شوند از همین رو قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود خرمای مضافتی به کشور چین وجود دارد.
تکلوزاده از دیگر موانع پیش رو صادرات چین به بحث ورود محصولات به گمرک و قرنطینه اشاره کرد و گفت: در این خصوص به مذاکرات و پیگیری‌های بیش‌تر نیاز داریم.
وی با پیشنهاد اینکه باید به مناطقی ورود کنیم که با توجه به انرژی و وقتی‌که می‌گذاریم سودآوری بیشتری داشته باشد افزود: در کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب شرق آسیا به لحاظ ارزش اقتصادی بهتر می‌شود کار کرد.
تکلو زاده عنوان کرد: چین به لحاظ جمعیتی بازار خوبی است اما به لحاظ قیمت و سودآوری با توجه به افزایش قیمت یورو و دلار و نیز میزان مصرف، کشورهای اروپایی سودآوری بیشتری دارند.
طبق آمار گمرک کرمان در سال 95 و 96 از گمرکات کرمان و بم هیچ‌گونه صادراتی به کشور چین ثبت‌نشده است.
تکلوزاده در توجیه این نکته افزود: خرمای بم و کرمان ممکن است از گمرک سایر استان‌ها به چین صادرشده باشد، چراکه مقصد نهایی صادرات ما چین است و صادرات به چین ممکن است به طرق مختلف انجام شود.
وی با بیان اینکه بخشی از صادرات ما متأسفانه از طریق واسطه یعنی از طریق امارات و عمان و بخش هم به‌صورت کوله بری و قاچاق از مرزهای شرق و جنوب شرق کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که برای ایران وجود دارد مجبور هستند چنین کاری انجام دهند، درواقع ایرانی‌هایی هستند که در امارات و عمان دفتر دارند و کار صادرات را از آنجا و به اسم خاورمیانه انجام می‌دهند.
وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: ممکن است خرما از گمرک بم به اسم امارات و عمان خارج شود اما از آنجا به بازار چین صادر شوند.
یکی از فعالان خرما نیز در خصوص صادرات خرما به چین بیان کرد: ما با ورود به بازار چین تا حدودی صادرات را انجام دادیم و در صادرات یک سال گذشته به چین مشکلی برایمان به وجود نیامده بود.
علیرضا غضنفری در ادامه با اشاره به اینکه ما صادرکننده واقعی نداریم، به صراحت اعلام کرد: با وجود هزینه‌هایی که کردیم و بازار صادراتی به وجود آوردیم اما متأسفانه خرده صادرکننده‌ها هستند که در بازار کشور به‌نوعی رقابت ناسالم ایجاد می‌کنند.
وی به برخی از اقدامات خرده صادرکننده‌ها اشاره کرد و افزود: عده‌ای خرما را در بازار کانادا می‌فروشند تا از این طریق گردش مالی ایجاد کنند و بتوانند اقامت بگیرند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه خرمای ایران را در بازار مالزی ارزان تر از تهران می‌توانید پیدا کنید و دلیل آن رقابت ناسالم خرده صادرکنندگان است، تاکید کرد: «صادرکننده واقعی کسی است وقتی محصولی را صادر می‌کند به دلار پولش را برگشت دهد و اکثر بازرگانان ما اسم صادرکننده در کارت بازرگانی آنها صادر می‌شود اما به ریال پول می‌گیرند.» که این مساله را غضنفری به عنوان چالش بزرگ پیش روی صادرات خرما می‌داند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.