محمد رضا ارجمند مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان فارس روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۲ حلقه چاه غیرمجاز در هفته جاری در شهرستان بوانات و ۶۰ حلقه دیگر در شهرستان خرامه پُر شده است.

ارجمند افزود: پرکردن چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از مهم ترین برنامه‌های طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی در فارس است که بدون توقف ادامه می یابد.طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز در استان فارس برای ساماندهی استفاده بهینه ازمنابع آب  درحال اجراست و برای شتاب بخشی نیازمند تخصیص اعتبارات و لزوم هماهنگی و همفکری با مسئولان استانی است.

رئیس منابع آب شهرستان خرامه نیز گفت :در راستای حفظ و حفاظت از منابع آب ۶۰ حلقه چاه غیر مجاز طی چند روز متوالی با دستور قضایی در این شهرستان پُر و مسلوب المنفعه گردید.  

محمد جواد مقیم اظهار داشت: این عملیات از سال ۹۳ هر ساله در شهرستان خرامه اجرا شده  و هدف نهایی آن پر کردن تمام چاه های غیر مجاز که شرایط اخذ پروانه ندارند می باشد و طبق آمار، شهرستان خرامه در این مورد عملکرد بسیار مطلوبی داشته است.

 وی افزود: در نتیجه این عملیات از برداشت غیر مجاز به میزان ۳/۷۸ میلیون متر مکعب آب در سال جلوگیری شد، همچنین از سال ۹۳  تاکنون با مسدود نمودن چاه‌های غیر مجاز ۱۴/۵میلیون متر مکعب آب در سفره آب های زیر زمینی صرفه جویی شده است .

محمدرضا احمدی رئیس اداره منابع آب بوانات هم گفت: با توجه به افزایش برداشت‌های بی رویه آب و افت سطح آب سفره‌های زیر زمینی شهرستان بوانات و در ادامه پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی در فاز اول با همکاری دادستان و نیروهای انتظامی تعداد ۱۲ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه و ۲ دستگاه ادوات غیر مجاز توقیف گردید.  

احمدی همچنین گفت : در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تصمصم گرفته شد که با برداشت‌های غیر مجاز آب برخورد جدی گردد و همچنان در راستای این موضوع کارفرهنگی هم صورت گیرد.  

 وی افزود: این جلسه با همکاری بخشدار سرچهان و کلیه شوراها و دهیاران برگزار شد ضمن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در  کمک به سفره های آب زیرزمینی از دهیاران و شوراهای فعال که با اداره منابع آب بوانات همکاری خوبی داشتند قدردانی شد.

رئیس اداره منابع آب بوانات اظهار امیدواری کرد که با تداوم این طرح شاهد پدیده خطرناک " نشست زمین " و نابودی ظرفیت آبگیری سفره های زیر زمینی در این شهرستان نباشیم.

شهرستان های خرامه و بوانات در فواصل ۸۲ و ۲۳۱ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.