عنایت الله رحیمی، پنجشنبه در دیدار با سفیر آلمان در تهران که برای شرکت در برنامه‌های هفته آلمان به شیراز سفر کرده است، افزود: ملت ایران از سابقه ذهنی تاریخی خوبی نسبت به آلمان برخوردار است و اعتقاد داریم تعمیق روابط، بیشتر در سختی‌ها خود را نشان می دهد.
استاندار فارس گفت: کشورهایی که در سختی‌ها به هم کمک می‌کنند روابط عمیق‌تری در تاریخ می توانند داشته باشند.
رحیمی افزود: بر اساس آموزه‌های فرهنگی و دینی، آزاد اندیشی را پاس می داریم و در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا سر تعظیم فرود نمی آوریم.
وی ادامه داد: ملت، دولت و حاکمیت ایران یکپارچه است و با یک ملت نمی‌شود سر ستیز داشت.
استاندار فارس همچنین به شرایط پیش روی منطقه خاورمیانه اشاره و بیان کرد: در کشتی نا امن خاورمیانه، ایران از ثبات و امنیت لازم برخوردار است و این پایه توسعه کشور است و می تواند اطمینان لازم را برای کشورهایی که تمایل به سرمایه گذاری و ارتباط با ایران دارند، ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در ۲۰۰ سال گذشته، ایران هیچ گاه به کشوری حمله نکرده است و اعتقاد داریم هر جنگی پایان آن صلح است و بهتر است همه به صلح بیندیشیم.
استاندار فارس افزود: انتظار داریم سفیر آلمان در ایران تلاش کند روابط مابین 2 کشور تعمیق یابد.
رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با ابزار خرسندی از برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز بیان داشت: بر این باوریم که روابط دیرینه آلمان و ایران به ویژه در حوزه فرهنگ و اقتصاد روابط عمیقی است.

او اظهار داشت: شیراز میزبان خوبی برای میهمانان خود از اقصی نقاط جهان است به ویژه برای کشوری مثل آلمان که از اهمیت ویژه‌ای در اروپا برخوردار است.

استاندار فارس با بیان اینکه اثرگذارترین روابط بین ملت‌ها روابط فرهنگی است، گفت: دولت‌ها تغییر می‌کنند اما اثرگذاری فرهنگ‌ها همیشگی است.
رحیمی به مطرح شدن اثرگذاری فلسفی ایران و غرب توسط اندیشمندان غربی در کتاب‌های مختلف اشاره و بیان کرد: هگل یکی از اندیشمندان اثرگذار آلمان مطرح می‌کند آزاداندیشی ایرانیان تاثیر عمیقی بر غرب گذاشته است.
وی ادامه داد: نمونه آشکار این اثرگذاری را در اثر گوته با عنوان "دیوان شرقی - غربی" می توانیم مشاهده کنیم به ویژه اینکه گوته می‌گوید من متاثر از آثار حافظ شیرازی هستم.
استاندار فارس گفت: شناخت فارس و دیدن این استان به عنوان یک ایران کوچک به مثابه دیدن کل ایران است.
رحیمی، استان فارس را پرچمدار تاریخ و فرهنگ ایران دانست و افزود: زمینه بسیاری برای ارتباط و همکاری بیشتر آلمان و استان فارس به ویژه در زمینه‌های علمی، تبادل دانشجو و استاد، علوم پزشکی، انرژی‌های نوین، آب و فاضلاب، انرژی خورشیدی، صنعت، معدن و کشاورزی وجود دارد.
رحیمی افزود: ایران کشوری نوعدوست و صلح دوست است و پیشینه فرهنگی، دینی و اعتقادات مذهبی ما بیانگر این مولفه هاست.
وی، همچنین با اشاره ظرفیت‌های گرشگری در استان فارس اظهار داشت: فرصت‌های خوبی در زمینه گردشگری داریم، حوزه گردشگری شامل تحریم‌ها نمی‌شود و انتظار داریم محدودیت‌هایی که در زمینه پروازها در آلمان ایجاد شده برطرف شود.

یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب، نویسنده و سخنور مشهور آلمانی، در سال ۱۷۴۹میلادی در فرانکفورت آلمان تولد یافت. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمان و جهان به شمار می آید.
گوته، شیفته خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی بود به گونه‌ای که دیوان "غربی - شرقی" خود را با الهام از افکار حافظ تدوین کرد.

اجازه ندهیم سیاست مانع تعمیق روابط دوستانه مردم آلمان و ایران شود

سفیر آلمان در تهران نیز در این دیدار با قدردانی از میهمان‌نوازی و استقبال خوب استاندار و مردم استان فارس، گفت: با کمال میل و علاقه به شهر حافظ سفر کرده‌ام و این دومین سفر من به شیراز است، سفر نخست من به این شهر، شخصی و توریستی بود. 
میشاییل کلور برشتولد، افزود: بین ایران و آلمان یک رابطه دوستانه و معنوی بسیار قوی ۱۰۰ ساله وجود دارد و یک دوستی عادی نیست.
سفیر آلمان در تهران ادامه داد: بسیار خرسندم که دویستمین سالگرد دیوان "شرقی - غربی" گوته را جشن می‌گیریم، ارتباط گوته و حافظ می‌تواند نمادی از دوستی معنوی ایران و آلمان باشد، گوته شیفته ظرافت و طرز فکر حافظ بود.
وی افزود: این سالگرد، مناسبت خوبی برای یادآوری مناسبات و روابط خوب آلمان و ایران است و نباید اجازه دهیم سیاست مانع تعمیق روابط دوستانه مردم دو کشور شود.
کلور برشتولد بیان داشت: ۱۰۰ سال آینده را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت همانگونه که ۱۰۰ سال قبل را پشت سر نهادیم.
سفیر آلمان در تهران همچنین با اشاره به نشست صبح امروز (نهم آبان) خود با مسئولان اتاق بازرگانی شیراز گفت: روابط اقتصادی ایران و آلمان دیرینه و تاریخی است، بیش از ۱۰۰ سال پیش آلمان در صنعتی شدن ایران نقش مهمی داشت و می‌کوشیم تا این رابطه تقویت شود.
وی اضافه کرد: در بخش گردشگری آلمانها بزرگترین گروه گردشگران اروپایی هستند که به ایران سفر می‌کنند، هر گردشگری که به ایران سفر می‌کند حتما به شیراز می آید و توریست های خارجی زیادی در این شهر حضور دارند و تلاش می‌کنیم که روابط در حوزه گردشگری را نیز توسعه دهیم.
کلور برشتولد ادامه داد: استان فارس قلب ایران است و نام فارسی نیز از آن گرفته شده است و خوشحالم هفته فرهنگی آلمان در شهر شیراز برگزار می شود.

از سرمایه‌گذاری آلمان در فارس استقبال می‌کنیم

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: در یادمان تاریخی و با عظمت تخت جمشید، دیواری وجود دارد که به آن دیوار هدیه آوران گفته می شود، بر روی این دیوار دست مردمان ما با دست نمایندگان ملت های دیگر در هم قرار گرفته و این نشانه نوعدوستی ایرانیان با جهانیان است.
محمد مهدی برومندی افزود: تخت جمشید، نخستین سازمان ملل واقعی دنیا بوده است که سران و ملت‌ها در آنجا گرد هم می‌آمدند.
وی، در بخش دیگری از مطالب خود بر توسعه صنعت گردشگری میان ایران و آلمان تاکید و بیان کرد: استان فارس ۲۳ درصد ظرفیت گردشگری ایران را در اختیار دارد از این رو ما در حوزه گردشگری می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم و صنعت گردشگری را توسعه دهیم.
این نماینده مجلس اظهار داشت: استان فارس از ظرفیت های بسیار ارزشمندی برای سرمایه گذاری برخوردار است و ما از سرمایه گذاری آلمان در این استان استقبال می کنیم.
برومندی همچنین در مورد برجام و تعهداتی که اروپایی‌ها بر عهده دارند، گفت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به همه وظایف و تعهدات خود در برجام عمل کرده است، تکلیف آمریکا هم که در این میان روشن است اما انتظار داریم اروپایی‌ها مستقل عمل کنند و گام های عملی و اجرایی را در برجام بردارند.
هفته فرهنگی آلمان از نهم تا سیزدهم آبان ماه در شیراز برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.