فریدون اله‌یاری روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا با بیان این که بخش خصوصی برای اجرای این طرح‌ها ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است، افزود: احداث هتل، اقامتگاه‌های سنتی، توسعه بوم‌گردی، راه‌اندازی مجتمع و کمپ‌های گردشگری، سفره خانه‌های سنتی و احیا خانه‌های تاریخی از مهمترین این طرح‌های گردشگری است که بخشی از آنها تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد..

وی اضافه‌ کرد: بخش زیادی از طرح‌ها نظیر مراکز بوم‌گردی، سفره خانه‌ها و مجتمع‌های گردشگری در شهرستان‌های این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته شمار تخت‌های اقامتگاه‌های استان به بیش از ۳۰ هزار تخت رسید، خاطرنشان‌ کرد: این آمار در مقایسه با قبل رشد سه برابری داشته که این اتفاق موجب ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در این منطقه شده‌است.

وی به رشد پنج درصدی بازدیدهای گردشگران خارجی از مناطق تاریخی و افزایش  ۲۰ درصد سفرهای داخلی به استان اصفهان در ۶ ماهه امسال اشاره‌کرد و گفت: این مسیر توسعه و رشد به رونق اقتصادی در این استان منجر خواهد شد.

وی یادآورشد: سفر گردشگران به این استان موجب خرید سوغات، دریافت خدمات و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها می‌شود که این چنین وضعیتی رونق تولید و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

اله‌یاری با بیان اینکه برنامه ریزی جدی برای توسعه گردشگری در شهرستان‌های اصفهان وجود دارد، تصریح‌کرد: در گذشته سهم جذب گردشگر این مناطق استان تنها ۳۰ درصد بود که این شاخص به بیش از ۵۰ درصد رسیده که البته نقطه مطلوب و مورد نظر در حوزه گردشگری استان ۲۰ درصد بیشتر از وضع موجود است.

به اعتقاد وی ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در شهرستان‌های اصفهان وجود دارد که سرمایه گذاری برای معرفی و جذب گردشگر در آن مناطق موجب افزایش جذب توریست داخلی و خارجی و همچنین ماندگاری مسافران در استان را افزایش می دهد.

وی گردشگری طبیعی، معنوی و سلامت را از قابلیت های این مناطق معرفی کرد و اظهارداشت: شهرها و روستاهای استان اصفهان هر کدام دارای قابلیت های خاصی در حوزه گردشگری هستند و بسیاری از مسافران کمتر این چنین ظرفیت هایی را دیده اند.

به گفته اله‌یاری بستر برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهرستان‌ها باید بیش از گذشته فراهم و مسئولان محلی همراه با مردم در این عرصه وارد شوند.

وی توسعه بوم گردی و احیا خانه های قدیمی را از مولفه‌های مهم گردشگری در شهرها و روستاهای این استان بیان‌کرد و گفت: در حال حاضر تعداد خانه های بوم‌گردی این استان به ۴۵۰ باب رسیده که شهرستان‌ها بیشترین ظرفیت را در این حوزه دارند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

این استان در حوزه گردشگری سلامت و همچنین گردشگری دینی و معنوی قابلیت های زیادی دارد.

سالانه تعداد زیادی از گردشگران به ویژه از کشورهای همسایه برای پیگیری امور درمانی خود و گردشگری سلامت به اصفهان سفر می‌کنند.

وجود مراکز متعدد درمانی (گردشگری سلامت)، ارزان بودن نسبی ارز ایرانی، جاری بودن رودخانه زاینده رود و وجود اماکن متعدد زیارتی در استان از جمله عواملی هستند که در استقبال گردشگران آسیایی به ویژه کشورهای مسلمان به عنوان یک مقصد گردشگری موثر بوده است.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  ۲۶ درصد آمار گردشگران ورودی به کشور در نیمه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.